וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרוזים שהתגלו במצרים - חפץ הברזל העתיק בעולם

בדיקתם של תשעה חרוזים שנמצאו בתחילת המאה שעברה בבית קברות עתיק במדינה מעלה כי הם היוו חלק משרשרת עם חרוזי זהב ואבני חן מלפני כ-5,000 שנה ועשויים מחלק ממטאוריט

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

בדיקה של חרוזים מושחרים ומעלים חלודה שנמצאו במצרים מעלה כי מדובר בעצם העתיק ביותר העשוי ברזל שהתגלה אי פעם. לפי הבדיקה, החרוזים, ששימשו כתכשיטים במצרים העתיקה לפני כ-5,000 שנים, עשויים מברזל שהיה חלק ממטאוריט שהתפוצץ באזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עובדו בצורה שונה לגמרי משאר החרוזים בשרשרת, העשויים מזהב ואבני חן/מערכת וואלה!, צילום מסך

תשעת החרוזים שנמצאו בארץ הנילוס בחפירה שהתקיימה בשנת 1911 בבית קברות עתיק "אל-גרזאח", ומוצגים בימים אלו במוזאון "פטרי" הממוקם באוניברסיטת קולג' בלונדון, הם חלק מאוסף פריטים ממצרים העתיקה שבו תכשיטים נוספים מהתקופה. ב"גרדיאן" הבריטי דווח כי התגלית פורסמה במגזין למדעי הארכיאולוגיה.

החרוזים עשויים מסגסוגת של ברזל וניקל וכן מהמתכת המגנטית קובלט ומזרחן. הם עובדו בצורה שונה לגמרי משאר החרוזים בשרשרת, העשויים מזהב ואבני חן, אשר גולפו או נחרטו כדי להגיע לעיצובם הסופי. העובדה שחרוזי המטאוריט שובצו בשרשרת שבה היו חרוזים ממתכות יקרות מעידות על הערך הרב שהצורפים העתיקים העניקו להם, על אף שכלל לא ברור אם הבינו את מקורם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טכניקת העיבוד מעידה על "הבנה מתקדמת" של החומר. החרוזים השחורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות השחיקה הקשה של החרוזים, המומחה לעבודות ברזל עתיקות פרופ' ת'ילו ראחרן, ראש השלוחה של אוניברסיטת UCL בקטאר, הצליח באמצעות סריקת האבנים בקרני ניוטרונים ובקרני גאמא להסיק לא רק שמקורן במטאור, אלא גם את טכניקת העיצוב שלהן. "הצורה של החרוזים הושגה על ידי ניפוח וגלגול, וכנראה שיטוח על ידי מכות על הברזל ולא בצורה שהייתה נהוגה בזמנו - חריטה או קידוח", הסביר ראחרן. המומחה התרשם במיוחד מיכולות הצורפות של המצרים העתיקים, שלדבריו העידו על "הבנה מתקדמת" של החומר עמו עבדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully