וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאה כתובת בת 2,700 שנים: מיהו "בן בניה"?

18.8.2013 / 11:29

על כלי חרס המתוארך לימי צדקיהו מלך יהודה נמצאה כתובת שעל פי ההערכה נושאת את השם יחזיאל בן זכריהו בן בניה - איש שבט לוי שהתנבא על מלחמה נגד מואב, כ-150 שנים לפני כן

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

כתובת עתיקה שנכתבה על פי הערכות החוקרים לתקופת המלך חזקיהו - לפני כ-2,700 שנים נמצאה לאחרונה בחפירות באזור מעיין הגיחון שבעיר דוד בעיר העתיקה בירושלים. הכתובת נחרתה על שפתו של כלי חרס ששימש ככל הנראה להנחת מנחה, והיא נושאת את שמו של מגיש המנחה. עוד מוסיפים הארכיאולוגים, שחריתת הכתובת על הקערה נעשתה לפני צריפת הכלי - כלומר: הכתובת עיטרה את שולי הקערה השלמה, ולא נכתבה על החרס אחרי שהכלי נשבר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זכריהו בן בניה? הכתובת שנמצאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הארכיאולוגים ד"ר ג'ו עוזיאל ונחשון זנתון מרשות העתיקות שגילו את קערת החרס, מספרים כי לא נמצא חלקה הראשון של הכתובת, אולם היא ממשיכה באות רי"ש (שמסיימת את המילה הראשונה) ולאחריה הסיומת "יהו" - סיומת נפוצה המסמלת את שם האל (כמו בירמיהו, ישעיהו ושמות רבים נוספים במקרא). השם הבא שניתן לפענח הוא "בן" ולאחר מכן מופיע מה שנקרא "השם הפטרונימי" שמבוסס על שם האב. במקרה הזה מדובר בשם "בנה".

"אם נשקול את האפשרות שמדובר באיות חסר תנועות או 'פגום' של השם בניה, הרי שהשם שלפנינו הוא '...ריהו בן בניה'", אומרים החוקרים. החוקרים בדקו מה השם הקרוב ביותר המוזכר במקורות לפי האות רי"ש והגיעו למסקנה כי ישנה סבירות שמדובר באדם שנקרא יחזיאל בן זכריהו בן בניה - לוי מבני אסף שהתנבא לפני המלך יהושפט טרם יציאתו של מלך יהודה למלחמה בבני עמון ובני מואב המוזכר בדברי הימים.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נרות, צלמיות וממצאים נוספים מהחפירות בעיר דוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

הממצא הזה מצטרף לשורה של עתיקות שנמצאו במסגרת חפירות שמנהלת רשות העתיקות באזור מעיין הגיחון. בשכבת הקרקע שנחפרת נמצאו כבר אלפי שברי חרס, נרות חרס וצלמיות המתאורכים לימי הבית הראשון שנחרב בשנת 586 לפני הספירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully