וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת הסיכוי שחיסון נגד פוליו יגרום נזק לילד?

הבלבול בקרב ההורים לנוכח המציאות החדשה, שבה המילה "מגיפה" מוזכרת מדי יום, גורם לבהלה שלא לצורך. ד"ר צחי גרוסמן, מזכ"ל האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, עושה סדר

מערכת וואלה!

משרד הבריאות החליט על הרחבת מבצע חיסוני הפוליו לילדים לכל הארץ, ובמקביל קראה שרת הבריאות יעל גרמן להורים לחסן את ילדיהם. "אין חשש ואין מה לדאוג", אמרה אתמול. מנגד, לא כל ההורים ששים לחסן את ילדיהם, וכשברקע נזרקות לחלל האוויר מילים כמו "מגיפה", תחושת הביטחון והבלבול רק מעמיקה. כדי לעשות סדר במצב החדש, ולהבין מי צריך להתחסן ולמי אסור, מהן תופעות הלוואי - אם אכן ישנן כאלה - ומתי תחלוף הסכנה, שוחחנו בנושא עם ד"ר צחי גרוסמן, מזכ"ל האיגוד הישראלי לרפואת ילדים. התוצאה: מורה נבוכים להורים המודאגים, ובכלל, לישראלי שחשב שמהפוליו נפטרנו אי שם בשנות ה-50' של המאה הקודמת.

מי צריך להתחסן?

מי שצריכים להתחסן הם כל קבוצת הילדים שלא קיבלו את חיסון הפוליו בטיפות. בפועל, מדובר בכל הילדים שנולדו בפרק הזמן מינואר 2004 עד היום - מתינוקות בני יומם, ועד בני תשע.

ראיון עם שרת הבריאות יעל גרמן.
קראה לכולם לחסן ללא חשש. האם הוא באמת מיותר? שרת הבריאות גרמן באולפן וואלה!

מתי ואיפה מתחסנים?

מבצע החיסונים יחל בשבוע הבא והוא ייערך במוקדי טיפת חלב. ההורים ייקראו להביא את ילדיהם להתחסן בסמוך למועד.

מהו הגיל המוקדם ביותר שבו ניתן לקבל את החיסון?

תינוקות מגיל ארבעה חודשים ואילך יכולים להתחסן, אך ראוי להדגיש כי ישנם שני חיסונים; מעבר לחיסון המדובר כאן, ישנו חיסון הפוליו שניתן בזריקה בגיל חודשיים. לא מחסנים ילד בטיפות לפני שהוא קיבל לפחות מנה אחת בזריקה. המנה הזו היא תנאי הכרחי ראשוני על מנת לקבל את החיסון.

מה ההבדל בין החיסונים?

החיסון המומת יוצר רמת נוגדנים טובה והוא מגן בפני מחלה, אבל בפוליו יש מרכיב נוסף והוא הפרשת הנגיף לסביבה והדבקה אפשרית של מי שאולי לא חוסן או שמערכת החיסון שלו חלשה. כדי למנוע את התרחיש הזה יש להגן על המעיים. המרכיב בטיפות נכנס לתוך המעי, יושב שם ומגן מהפרשה אפשרית של הנגיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"מי שלא מקבל את הטיפול יכול להיות נשא"

אם ילדי קיבל רק את החיסון המומת, יש סיכון שהוא יהיה נשא או יידבק בנגיף?

אם הילד מחוסן בחיסון המומת הוא מוגן. אנחנו פונים לקבוצת הילדים שקיבלו את החיסון המומת כי הם קבוצת היעד של הנשאות. אנחנו מחסנים שלב אחד מוקדם יותר מהמסוכן. המסוכן זה לחסן נגד פוליו. אנחנו מחסנים נגד נשאות פוליו. אנחנו לא רוצים שבמעיים של אף אחד בישראל ישב נגיף, לכן צריך לתת את החיסון המוחלש כדי שזה יקרה. מי שלא מקבל את הטיפול יכול להיות נשא והוא יכול לסכן בהמשך קרובים שבמגע איתו.

מהן תופעות הלוואי?

החיסון המומת הוא נטול תופעות לוואי. החיסון המוחלש עלול לגרום למעט חום ועשוי לגרום למעט שלשולים. הציבור מתעניין בדרך כלל בתופעה הנדירה יותר, שהחיסון המוחלש עשוי להפוך לאלים ועלול אולי לגרום לשיתוק - כפי שגורמת המחלה עצמה. כאן ראוי לשים את הדברים על השולחן: אם הילד קיבל כבר מנה אחת של החיסון בזריקה, הוא מוגן לחלוטין. הסיכון לגביו בתרופות הוא אפס מוחלט. ישנו סיכון נמוך ביותר, אחד לכמה מיליוני מנות, שאם הוא יהיה נשא של הנגיף התרכיבי ויפריש אותו למישהו בקרבתו, ובהנחה שלאותו אדם יש בעיה חיסונית, אז הוא עלול להידבק במחלה האלימה. שוב, ראוי לציין שזה סיכוי של אחד לכמה מיליונים.

ילדים בדרום הארץ מתחסנים נגד פוליו. אוגוסט 2013. דייב בוימוביץ'
ילידי ינואר 2004 ואילך צריכים להתחסן. ילדי הדרום מתחסנים/דייב בוימוביץ'

למי אסור להתחסן?

לתינוקות שלא קיבלו לפחות מנה אחת בזריקה. צריך להבין, החיסון הזה לא ינתן למי שאינו קיבל בעבר מנה אחת של חיסון בזריקה. הוא לא ניתן גם במשפחות שבהן יש מישהו שיש לו בעיה חיסונית או איזה דיכוי חיסוני, או שמטופל בכימותרפיה. משפחות כאלה לא תחוסנה.

כמה זמן יעבור עד שמשבר הפוליו יהיה מאחורינו?

המבצע של החיסון הארצי אמור לקחת כמה שבועות. אנחנו מקווים שבהמשך הדרך נהיה נקיים ונוכל לומר שהסיפור הזה מאחורינו.

  • עוד באותו נושא:
  • פוליו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully