וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימון ההפרדה בכיתות: "יברחו למסגרות חילוניות"

8.8.2013 / 12:49

המתנגדים למימון ההפרדה של משרד החינוך טוענים כי תוצאתה תהיה אפליה כלפי שאר הציבור שלא יזכה לכיתות קטנות. ח"כ פריג': "נכנעים לקיצוניים ומממנים חינוך שוביניסטי"

"מימון הפרדה מחזק מגמות הקצנה": לאחר שנודע כי משרד החינוך החליט לממן את ההפרדה בכיתות בבתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי-דתי, גוברים הקולות נגד המהלך גם בקרב הציבור הדתי. "התוצאה של מימון ההפרדה של משרד החינוך היא אפליה כלפי הציבור שאינו מעוניין בהפרדה מגדרית, אך לא יזכה לתקצוב של כיתות קטנות", נמסר היום (חמישי) מתנועת "נאמני תורה ועבודה" הדתית-ליברלית. לדבריהם, "ההפרדה המגדרית בחינוך הדתי היא מגמה שהולכת ומתגברת, וכעת משרד החינוך החליט למסד אותה, בטענה שכך תימנע הקמת בתי ספר פרטיים רבים, אך הרצון הנכון והמוצדק למנוע הקמה של בתי ספר אינו עומד במבחן המציאות".

עוד נמסר מהתנועה כי המימון אינו הוגן, ולא רק שלא ימנע את מגמות ההקצנה וההיבדלות אלא יחזקן אותן עוד יותר. "הרצון להתפשר עם ציבור חרדי-לאומי, שהינו מיעוט, מוביל לבריחה של ציבור גדול הרבה יותר ממסגרות החינוך הדתי, ולזליגת תלמידים לחינוך החילוני, כפי שעלה ממחקר התנועה", הוסיפו.

משרד החינוך החליט לאחרונה לאשר את המלצות מסמך המדיניות שחיברה מועצת החמ"ד (החינוך הממלכתי-דתי), בראשות הרב אבי גיסר, בנושא ההפרדה המגדרית. על פי המסמך, המשרד יממן את הכיתות המופרדות במקום הרשויות המקומיות וההורים שנדרשו לכך עד כה. יישום המסמך יחל בשנת הלימודים הקרובה.

אילוסטרציה. שרון בוקוב
"המימון אינו הוגן, ולא רק שלא ימנע את מגמות ההקצנה וההיבדלות אלא יחזקן עוד יותר". אילוסטרציה/שרון בוקוב

על פי ההחלטה, בכל בתי הספר הממלכתיים-דתיים שבהם לומדים בנים ובנות, תופרדנה כיתות ד'- ו' או ד'- ח' לכיתות לבנים ולכיתות לבנות. בבתי ספר אלה יתקיימו הלימודים בכיתות א'- ג' בכיתות מעורבות. כמו כן, שני שלישים מכלל הורי בית הספר יכולים להחליט על שינוי נוסף: להפריד את כתות א'- ג', או שלא להפריד את כתות ד'- ו' או ד'- ח'. הצבעה בנושא זה תהיה בתוקף לתקופה של שש שנים, היא תיערך בבית הספר ועל ידי מחלקת החינוך המקומית ותצטרך לקבל את אישור הפיקוח ומינהל החמ"ד.

"השוויון מתחיל בבית הספר"

במרבית בתי הספר היסודיים בחינוך הממלכתי-דתי, כאשר נוצר צורך לפצל כיתות, במקרים שבהם יש 40 תלמידים או יותר בכיתה, נהוג לחלק אותם לפי כיתות בנים ובנות. בבתי ספר רבים שבהם מבקשים להפריד בין בנות לבנים שלא על פי תקן מתוקצב, ההורים נושאים בנטל מימון הפיצול באמצעות "סל הורים", "קרן הורים" וכו'. יצוין כי ההחלטה על כך דורשת את הצבעת ההורים. כמו כן, ישנן גם רשויות מקומיות המשתתפות באופן משמעותי בהוצאה זו. "נושא ההפרדה נעשה זירה למאבקי כוח ולהפעלת לחצים", נכתב במסמך. כמו כן, בבתי ספר מעורבים שבהם ההורים או הצוות החינוכי מבקשים את ההפרדה נוצרים פעמים רבות חיכוכים שנסובים סביב התקציב, המבנים, שכר המורים ושעות ההוראה. כעת, משרד החינוך מבקש להסדיר את הנושא.

"עצוב לראות מדינה שמנהיגיה מכוונים את הספינה לקרחון ונותנים גז. במקום לממן חינוך פלורליסטי ושוויוני, מקדמים חינוך חשוך, מפריד ומדיר", אמר ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) בתגובה להחלטה. "אנחנו מתקרבים למדינות החשוכות והמפגרות ביותר. המדינה צריכה לצאת באמירה ברורה - השוויון הוא ערך קדוש. לנשים מגיע מקומן הראוי בחברה וזה מתחיל בבתי הספר. במקום זה נכנעים לקיצוניים ומממנים חינוך שוביניסטי עם מאפיינים של ימי הביניים? איפה האג'נדה של יש עתיד? האם כל הערכים מתבטלים בפני השותפות עם האח בנט? אני לא מבין איך שר החינוך יכול להסתכל במראה ולמכור לעצמו שהוא מקדם את החינוך בישראל עם החלטות כאלה", הוסיף.

על פי נתוני החמ"ד, נכון לשנת תשע"ב, קיימים בחינוך הממלכתי-דתי 384 בתי ספר יסודיים, מהם 104 בתי ספר מופרדים, 140 בתי ספר מעורבים לבנים ובנות בכל הכיתות ו-140 בתי ספר מעורבים שבהם נהוגה הפרדה בין בנים לבנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אילוסטרציה. שרון בוקוב
ב-140 בתי ספר מעורבים נהוגה הפרדה בין בנים לבנות. אילוסטרציה/שרון בוקוב

ממשרד החינוך נמסר כי החל משנת הלימודים הקרובה, תשע"ד, יתקצב המשרד את פתיחתן של כיתות נפרדות לבנות ולבנים, הלומדים בכיתות ו'. "החלת התקצוב תעשה באופן הדרגתי, כך שבשנים הבאות הוא יכלול גם את כיתות ה' ו-ד'. יודגש, כי מדובר בהסדרה של מציאות קיימת אשר חשפה את המשרד לתביעות משפטיות של מחנכים בכיתות לא תקינות", נמסר.

עוד נמסר כי התקצוב נועד לקדם כמה מטרות, בהן: הסדרת פעילותן של הכיתות המופרדות, הקלת נטל התשלומים על ההורים, חיזוק החינוך הציבורי ומניעת הקצנה של זרמים מסוימים. כמו כן, יש בכך מניעה של הפרדה בכיתות א'-ג' אשר נהוגה היום בכיתות רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully