וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הטיפול בפוליו חשוב ולמי אסור להתחסן?

לי בן שי

5.8.2013 / 9:58

150 אלף ילדי הדרום מתחת לגיל 9 החלו להתחסן נגד הנגיף. מי בסכנה לחלות? מה עם תינוקות, והאם אזרחים שמגיעים לאזור הנגב צריכים להתחסן? הנה התשובות לשאלות האלה ועוד

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

במסגרת מבצע החיסונים נגד נגיף הפוליו שהחל היום (שני) בדרום הארץ, פרסם משרד הבריאות שורה של שאלות ותשובות נפוצות לטובת האזרחים המודאגים. במסגרת המבצע יחוסנו בטיפות החלב כ-150 אלף ילדים ב-66 יישובים באזור שמדרום לקריית גת ומצפון למצפה רמון ובין ערד וקו ביר הדאג', שנולדו אחרי ה-1 בינואר 2004. החיסון, המורכב מנגיפים מוחלשים ומיועד למנוע את העברת הנגיף, יינתן במנת השלמה אחת, באמצעות שתי טיפות דרך הפה. המבצע שהחל הבוקר צפוי להימשך עד סוף החודש, ובהמשך החודש תיערך הערכת מצב נוספת בה יוחלט על נקיטת צעדים נוספים בנושא.

מהי מחלת הפוליו?
מחלת הפוליו היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. הנגיף מידבק ועובר מאדם לאדם, בעיקר בקרב ילדים. הנגיף חודר לגוף דרך הפה ומופרש בצואה. לרוב אין סימני מחלה ורק אדם אחד מאלף, שאינו מחוסן, יסבול משיתוק.

התפרצות הפוליו - כותרות נוספות
150 אלף ילדים יחוסנו נגד פוליו בדרום
משרד הבריאות שוקל: חיסון פוליו לכל ילדי ישראל
משרד הבריאות: 7 נשאי פוליו אותרו בדרום הארץ

טיפות החלב בדרום המחסנות נגד פוליו:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי בסכנה לחלות בפוליו?
כל מי שאינו מחוסן - תינוקות שטרם הספיקו להתחסן, אנשים שהתחסנו בעבר וייתכן כי החיסון שלהם נחלש וכן אנשים בעלי דיכוי חיסוני בשל הרקע הרפואי שלהם. מעל 98% מאוכלוסייה מחוסנת נגד פוליו.

מה ההבדל בין נשא של המחלה לחולה בה?
אדם יכול להיות מחוסן אולם יכול להידבק ואף להדביק אנשים אחרים מבלי שהוא עצמו יחלה במחלה. חולה הוא מי שלקה בין היתר בשיתוק ילדים כתוצאה מהמחלה.

אילו חיסונים נגד פוליו קיימים בישראל?
בישראל קיים חיסון מומת IPV הניתן בזריקה. חיסון זה ניתן על פי שגרת החיסונים בטיפות חלב בגילאי חודשיים, ארבעה חודשים, שישה חודשים, גיל שנה ובכיתה ב'. במסגרת המבצע שהחל הבוקר יינתן חיסון OPV (חיסון נגיפי חי מוחלש) הניתן בשתי טיפות. שני החיסונים מגנים על המחוסנים. יתרונו של החיסון החי מוחלש הוא מניעת הדבקה מאדם לאדם.

למי אסור להתחסן נגד פוליו?
אין לתת את החיסון לתינוק או לפג שלא חוסן קודם לכן במנה אחת לפחות של IPV. בנוסף, אין לחסן במקרה של מחלה המלווה בחום. כמו כן, אין לתת את החיסון לילד שקרוב מדרגה ראשונה שלו סובל מליקוי במערכת החיסון.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

ילדיי פספסו חיסון - מה עלי לעשות?

כיצד אדע אם ילדיי מחוסנים מפני המחלה ומדוע עליהם להתחסן שוב?
ניתן לבדוק בפנקס החיסונים של הילד או בטיפות החלב אליו הוא משויך אם קיבל בעבר את החיסון. החיסון נועד לתת הגנה נוספת לילדים ולמשפחה המורחבת כולה. הילדים שנולדו החל מינואר 2004 מחוסנים משום שבסמוך לתאריך זה הופסק השימוש ב-OPV לילדי מדינת ישראל, כחלק ממגמה עולמית שהתווה ארגון הבריאות העולמי.

מהן ההנחיות לגבי תינוקות בני פחות מחודשיים?
אין לחסן תינוקות עד גיל חודשיים. בגיל חודשיים מקבלים חיסון IPV ורק חודשיים לאחר מכן ניתן לקבל חיסון OPV ביחד עם מנה נוספת של IPV. במידה שהמבצע ייפסק בתום חודשיים תתקבל הודעה נפרדת לגבי ילדים עד גיל ארבעה חודשים.

ילדיי פספסו חיסון לפוליו והם מעל גיל 9. מה עלי לעשות?
ניתן להשלים את החיסון החסר באמצעות הספקים של שירותי הבריאות לתלמיד, לאחר החזרה לבית הספר או באמצעות המוקדים של החברות.

יעל גרמן ופרופסור רוני גמזו מנכ"ל משרד הבריאות. דרור עינב
שרת הבריאות יעל גרמן/דרור עינב

מדוע לא מחסנים באזורים שאינם בדרום אך גם בהם התגלה פוליו בביוב?
הכמויות שהתגלו באזורים אלה היו מעטות מאוד לעומת אזור הדרום. ההחלטה לחסן נובעת משיקולים של ניטורי הביוב, דגימות הצואה שנלקחו לבדיקה והקרבה הגיאוגרפית למוקד ואיזון בין הרצון למנוע את המחלה ולהימנע מחיסון שלא לצורך.

האם אזרחים שמגיעים לאזור הנגב צריכים להתחסן?
רק כאשר מדובר בשהות ממושכת של שבוע לפחות. לגבי תיירים אין הנחיות מיוחדות.

לפניות לכתבת: leebenshay@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully