וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה על משאל עם: נתניהו לזחאלקה - לא הייתם לפנינו

1.8.2013 / 3:00

החוק המחייב משאל עם במקרה של העברת שטחים מריבונות ישראל עורר סערה. ראש הממשלה ביקש להשיב לחבר הכנסת מבל"ד שאמר בדיון על החוק: "היינו כאן לפניכם ונהיה פה אחריכם"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת

הכנסת אישרה הלילה (חמישי) בקריאה ראשונה את חוק יסוד: משאל עם, הקובע כי כל העברה של שטחים מריבונותה של מדינת ישראל למדינה אחרת תחייב עריכת משאל עם. ההצעה הממשלתית עברה ברוב של 66 תומכים, למול 45 מתנגדים. ההצעה נוגעת באופן ישיר למזרח ירושלים ולרמת הגולן - שטחים שנכבשו ב-1967, אך נמצאים תחת ריבונות ישראלית. בעקיפין, יש לה השלכות גם על שטחי יהודה ושומרון, שכן על מנת לספח לישראל גושי התיישבות גדולים בגדה תיאלץ ישראל לבצע חילופי שטחים עם הרשות הפלסטינית - צעד שכאמור, יצריך משאל עם במסגרת חוק היסוד החדש שמקדם ראש הממשלה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת, שתכריע היכן תוכן לקריאה שנייה ושלישית.

רוה"מ נתניהו באישור התקציב בכנסת, יולי 2013. נועם מושקוביץ
נתניהו על דברי זחאלקה אנחנו היינו כאן לפניכם ונהיה פה אחריכם": "החלק הראשון לא נכון. החלק השני לא יהיה"/נועם מושקוביץ

ההצעה עוררה ויכוחים סוערים מעל בימת הכנסת. חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (בל"ד) אמר טרם ההצבעה: "מכיוון שמדובר במשאל על שטח כבוש, מה שחל הוא החוק הבינלאומי ולכן לא צריך משאל עם אלא משאל עמים". חבר הכנסת מוטי יוגב מהבית היהודי התפרץ לדבריו ואמר "ארץ ישראל שייכת לעם ישראל ואתם הזרים כאן". ואילו זחאלקה השיב: "אנחנו היינו כאן לפניכם ונהיה פה אחריכם".

במליאה פרצה מהומה וחילופי דברים קשים בין זחאלקה לבין השר יובל שטייניץ. בנקודה הזו ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו את זכות הדיבור באופן לא מתוכנן ועלה לדוכן הנואמים. "שמעתי את אמירתו של זחאלקה", אמר נתניהו. "אתה אמרת היינו לפנייך ונהיה אחרייך. החלק הראשון לא נכון. החלק השני לא יהיה". זחאלקה ביקש להבהיר את דבריו: "לא התייחסתי אל חבר הכנסת יוגב בתור יהודי, אלא התייחסתי לעמדותיו הקיצוניות. אנחנו נהיה פה אחרי הגזענים, ונבנה עתיד של שלום משותף - יהודים וערבים ביחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ג'מאל זחאלקה במליאת הכנסת בדיון על אישור התקציב. נועם מושקוביץ
"אנחנו נהיה פה אחרי הגזענים, ונבנה עתיד של שלום משותף - יהודים וערבים ביחד". זחאלקה/נועם מושקוביץ

שר הכלכלה נפתלי בנט שתמך בהצעה, אמר בדיון לחברי הכנסת של ש"ס: "בטח אתם תלמדו אותי על אהבת הארץ. אני שומע את אריה דרעי מטיף לי. על הגב שלכם חילקו את הארץ. לא האמנתי שמפלגה שנשענת על התורה מפלגת את הארץ אז אל תטיפו לי". בהמשך פנה לחבר הכנסת חיליק בר (העבודה) שארגן אתמול בכנסת כנס של שדולת שתי המדינות: "תגיד לי, אתה השתגעת? דגל פלסטין בכנסת? נפלת על הראש? איפה הגאווה הלאומית? איזה מזל שמחוללי הציונות לא היו תבוסתנים כמוך".

גם חברת סיעתו של בנט, איילת שקד (הבית היהודי), תמכה בהצעה ואמרה כי מדינת ישראל "מיום היווסדה מעולם לא התפרקה מסמכות ריבונית. כשמדינות באיחוד האירופי ויתרו על המטבע שלהן הן גם עשו משאל עם". לחברי האופוזיציה אמרה: "אתם מסתכלים כאילו יש לנו כוונות נסתרות. אין לנו כוונות נסתרות, הכל על השולחן. אותי זה מדאיג שידו של ראש הממשלה תהיה יותר קלה על העט כי אני לא מעוניינת בהסכם הזה. אבל אם חלילה נגיע לסיטואציה זה מה שימנע מלחמת אחים. אם אתם אומרים שיש רוב להסכם אני לא מבינה ממה אתם מפחדים?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully