וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל בירכו: חידוש המו"מ - הזדמנות שאסור להחמיץ

שרים וח"כים מרחבי הקשת הפוליטית בירכו על חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים. לבני: "זה הדבר הנכון לעתידנו ולביטחוננו". יחימוביץ': "לעשות הכל כדי לחתור לקראת הסדר של ממש"

ברחבי הקשת הפוליטית בירכו אמש (שישי) על הכרזתו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי על חידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים, בתום כארבע שנים של קיפאון מדיני. "היו אלה חודשים ארוכים של ספקנות וציניות", כתבה שרת המשפטים ציפי לבני, הממונה על המשא ומתן מטעם הממשלה, בעמוד הפייסבוק שלה. "אבל עתה, ארבע שנים של קיפאון מדיני עומדות להסתיים. בצד ההזדמנות, אני גם יודעת שברגע שיחל המשא ומתן הוא יהיה מורכב ולא קל. אבל אני משוכנעת בכל לבי שזה הדבר הנכון לעתיד שלנו, לביטחון שלנו, לכלכלה ולערכים של ישראל".

"יש לי הערכה רבה לראש הממשלה על שקיבל החלטות שמייצגות את האינטרסים החשובים של ישראל, ולנחישות של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, שהובילו לכך שניכנס, הפלסטינים ואנחנו, לחדר המשא ומתן", הוסיפה לבני. "בתוך חדר המשא ומתן, נשמור על האינטרסים הלאומיים והביטחוניים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית - ולכך אני מתחייבת".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי מודיע על חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. עמאן, 19 ביולי 2013. רויטרס
"נחישות, רצון, גמישות ויצירתיות". קרי בעמאן, אמש/רויטרס

השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, בירך גם הוא על המהלך ואמר כי "'התנועה' נמצאת בממשלה בדיוק בשביל הנעת התהליך המדיני ונמשיך לתמוך בראש הממשלה גם במהלך המשא ומתן עם הפלסטינים, למען הסיכוי לעתיד טוב יותר לנו ולילדנו". לדבריו, "זו הזדמנות גדולה שאסור לנו להחמיץ ואני קורא למפלגת העבודה ולמחנה השלום לתמוך במהלך ולחזק אותו".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד) אמר כי הודעתו של קרי שמה קץ לתקופה ארוכה מדי של בזבוז זמן, שהזיק קשות לאינטרסים של ישראל. "ראש הממשלה בנימין נתניהו יודע היטב שיש בממשלה, בכנסת ובציבור רוב מוצק לפתרון של שתי מדינות לשני עמים", אמר. "קווי המתאר של ההסדר האפשרי ידועים זה זמן רב, ונדרשת מנהיגות נחושה שתוביל אליו בהקדם. יש עתיד תעמוד לצדו של ראש הממשלה אם יתמיד במנהיגות כזו לא רק בכניסה למשא ומתן, אלא גם בחתירה נחושה להשגת הסדר".

"אסור להרים ידיים ויש לתת סיכוי למשא ומתן"

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', בירכה גם היא על הצעד החשוב ואמרה: "חידוש השיחות הוא פרי מאמץ אמריקני, אבל האינטרס הוא בראש ובראשונה שלנו. נפתחת כאן הזדמנות חשובה להתקדם סוף סוף לקראת השגת הסכם בינינו ובין הפלסטינים. אין להסתפק בחידוש המשא ומתן, אלא לעשות הכל כדי לחתור לקראת הסדר של ממש". יחימוביץ' הוסיפה כי היא "מקווה שראש הממשלה נתניהו, שהכריז באופן צלול וברור שהוא תומך בפתרון שתי המדינות, יקבל את ההחלטות הדרושות להבטחת המשך הגשמתו של החזון הציוני של היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית".

חבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג (העבודה) אמר כי מדובר ב"הישג אישי מרשים של קרי וכעת על הצדדים להיכנס לתהליך בכנות ובפתיחות, באחריות ובאומץ". לדבריו, "למרות הסקפטיות שמוקרנת מכל עבר, אסור להרים ידיים ויש לתת סיכוי למשא ומתן". חבר הכנסת עמר בר-לב (העבודה) הוסיף כי קרי "הוכיח היום שעם נחישות, רצון, גמישות ויצירתיות, אפשר להבקיע שער, גם כשאתה משחק לבד מול עשרה מגנים שדוחקים אותך אחורה שוב ושוב". הוא בירך את נתניהו ואבו מאזן "שהצליחו לגלות את הגמישות הנדרשת לחידוש המשא ומתן, אבל זו רק ההתחלה. אני מצפה מראש הממשלה לגלות את כל התכונות שגילה ג'ון קרי עד כה בכדי להבטיח את עתידה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית בעלת רוב יהודי מובהק".

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) בירך גם הוא, אך הביע ספקנות באשר להצלחת השיחות. "הממשלה נכנסת בשעה טובה לשיחות ישירות עם הפלסטינים", אמר. "אני מברך, אך אין לי אשליות – השנה היא לא 1992 ורבין הוא לא ראש הממשלה. אני מקווה שביבי לא מתכוון שוב למרוח את העולם ואותנו – ולהיכנס למשא ומתן רק לשם המשא ומתן, כדי בסוף לפוצץ את כל העניין במשחקי האשמות ילדותיים. ביבי, תתעלה על עצמך ועל חבריך המתנחלים, ותסגור את הסיפור".

מיוזמת ז'נבה נמסר בתגובה להודעתו של קרי כי "אפשר וצריך לסיים את המשא ומתן בתוך חצי שנה, כל העולם יודע איך ייראה ההסכם ואם נתניהו גם רוצה לדעת, הוא מוזמן לקרא את הסכם ז'נבה". מזכ"ל שלום עכשיו, יריב אופנהיימר, אמר כי זהו "רגע האמת של ישראל והפלסטינים ובו יוכרע אם ימומש פתרון שתי המדינות או שישראל בדרכה להיות מדינה דו-לאומית". לדברי אופנהיימר, "לנתניהו רוב מוצק בעם ובכנסת הכולל 74 ח"כים שיתמכו בהסכם שלום, ואין לו שום תירוצים קואליציוניים שעלולים למנוע התקדמות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, 19 ביולי 2013. רויטרס
קרי ואבו מאזן ברמאללה, אמש/רויטרס

במסיבת העיתונאים שכינס אמש קרי בעמאן, בירת ירדן, בתום ארבעה ימים של שיחות מדיניות עם גורמים בכירים ברשות הפלסטינית, בישראל ובמדינות ערב, אמר שר החוץ האמריקני כי הוא "מצפה לראות את חבריי מהאזור בוושינגטון כבר בשבוע הבא או בזה שאחריו". קרי שיבח את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על כך ש"שניהם בחרו לקבל החלטות קשות", והוסיף: "לא היינו עומדים כאן הערב אם הם לא היו בוחרים להחליט". הוא ציין כי כבר עתה קיימים בשטח "צעדים חיוביים שישראל והפלסטינים נוקטים על הקרקע", מבלי לפרט באילו צעדים מדובר. גורם ישראלי העריך כי אין הכוונה למחוות הקשורות לפתיחת המשא ומתן, אלא לנושאים הנוגעים לתיאום הביטחוני בין הצדדים ולהקלות שהוענקו לאוכלוסייה הפלסטינית לרגל חודש הרמדאן.

(עדכון ראשון 22:25)

עוד על חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים
קרי הכריז על חזרה למשא ומתן - ללא תנאים מוקדמים
אובמה בשיחה עם נתניהו: לחדש המו”מ בהקדם האפשרי
דעה: דווקא תומכי השלום פוגעים במאמצי קרי

לפניות לכתבים:
עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il
אמיר תיבון - amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully