וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחים המוסלמים מזהירים: "החזה שלנו חזק מהכדורים"

מנהיג התנועה במצרים מוחמד בדיע נכח בהפגנת התמיכה במורסי והתייחס להרג המפגינים בקהיר: "ההפגנות חזקות מהטנקים, אנו מוכנים להקריב". כ-30 בני אדם נהרגו במהומות אתמול

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

מנהיג תנועת "האחים המוסלמים" במצרים, מוחמד בדיע, הבהיר אמש (שישי) כי תנועתו מוכנה להגיע להבנות עם כוחות הביטחון בתנאי שהנשיא המודח מוחמד מורסי – חבר התנועה – יורשה לשוב לכיסאו. בדיע, שהשתתף בהפגנות התמיכה במורסי, קרא לצבא שלא לירות על אזרחי מצרים, לאחר שדווח כי שלושה מתומכי הנשיא המודח נורו למוות. הוא הדגיש כי ההפגנות חזקות יותר מטנקים, ואמר: "החזה שלנו חזק יותר מהכדורים". אמש הודיע משרד הבריאות במצרים כי 17 בני אדם נהרגו במהומות ברחבי המדינה, ולמעלה מ-200 נפצעו.

לאחר הודעת משרד הבריאות נודע כי 12 בני אדם נהרגו בעימותים בין תומכי מורסי לכוחות הביטחון בעיר המצרית אלכסנדריה. כמו כן, נודע כי במסגרת העימותים בעיר נפצעו כ-200 בני אדם.

ההפיכה במצרים - כותרות נוספות
מצרים: הנשיא הזמני פיזר את הפרלמנט; 3 הרוגים בהפגנות
העימותים מתקרבים לגבול ישראל: חייל מצרי נהרג ברפיח
בעולם מגיבים להפיכה: בין רתיעה לשמחה לאיד

שלשום דווח כי בדיע נעצר יחד עם בכירים נוספים בתנועה, אולם כאמור אתמול הוא הופיע בפומבי בהפגנה שהתקיימה בקהיר. בנאום שנשא בפני רבבות המפגינים הוא קרא "להשלים את המהפכה", בהתכוונו לעלייתו של מורסי לשלטון לאחר הדחתו של הנשיא חוסני מובארק בעקבות המהפכה ב-2011. "אני אומר לצבא המצרי 'אללה אכבר'", אמר. "אנחנו מוכנים להקריב".

עם זאת, נודע הלילה כי סגנו של בדיע בתנועה, חיירת א-שאטר, נעצר על ידי כוחות הביטחון המצריים. א-שאטר, איש עסקים מצליח, אשר היה מועמד לנשיאות מצרים מטעם "האחים המוסלמים" בשנת 2012, נעצר בחשד שהסית לאלימות.

מוקדם יותר, הורתה התביעה במצרים לשחרר שניים מבכירי "האחים המוסלמים" שנעצרו שלשום במסגרת ההפיכה שהביאה להפלת הנשיא מוחמד מורסי, כך לפי סוכנות הידיעות המצרית "מנה". השניים הם סעד אל-קתתני, ראש האגף הפוליטי של התנועה ודובר הפרלמנט לשעבר, ורשאד אל-ביומי, אחד מסגניו של מנהיג התנועה מוחמד בדיע. הם יישארו תחת חקירה בחשד להסתה לאלימות. עוד דווח אמש כי הרמטכ"ל האמריקני, גנרל מרטין דמפסי, שוחח שלשום עם ראש המטה של צבא מצרים, סדקי סובהי, על ההתפתחויות במדינה. לא נמסרו פרטים על תוכנה של השיחה. דובר רשמי אמר כי דמפסי שוחח ביומיים האחרונים גם עם הרמטכ"ל הישראלי, רב-אלוף בני גנץ.

מסוק חג מעל המפגינים נגד הנשיא מורסי. קהיר, 5 ביולי 2013. AP
מסוק חג מעל המפגינים נגד מורסי בקהיר, אתמול/AP

מוקדם יותר אתמול דיווחו מקורות ביטחוניים כי לפחות שלושה מפגינים מצרים, מתומכי מורסי, נהרגו אחר הצהריים מאש שנורתה לעברם על ידי כוחות הביטחון בשעה שמאות בני אדם ניסו לפרוץ למחנה הצבאי שבו הוא מוחזק בבירה קהיר. כוחות הביטחון אף פיזרו גז מדמיע לעבר תומכי מורסי כשאלה התגודדו סביב גופתו של אחד ההרוגים. הצבא המצרי הכחיש כי נעשה שימוש באש חיה, אולם הודה כי הכוחות ירו כדורי סרק וגז מדמיע. במקביל, משרד הבריאות המצרי דיווח על הרוג ושבעה פצועים במתקפה של חמושים על תחנת משטרה בגיזה שבקהיר רבתי. לפי העיתון המצרי "אל-אהראם", המתקפה התרחשה כשהמפגינים צעדו לכיוון כיכר א-נהאדה, אחד ממוקדי ההפגנות בימים האחרונים.

במקביל, נשיאה הזמני של מצרים, נשיא בית הדין לחוקה עדלי מנסור, הורה אתמול על פיזור מועצת השורא – הבית העליון של הפרלמנט – כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית במצרים. עד כה נותרו 264 חברי מועצת השורא בתפקידם, וזאת לאחר שהצבא המצרי פיזר את הבית התחתון זמן קצר לפני תחילת כהונתו של מורסי, לפני כשנה. על פי הדיווח, מנסור גם מינה אתמול את מוחמד אחמד פריד לראש המודיעין המצרי כמחליפו של מוחמד שחאתה, שמונה על ידי מורסי ושימש מתווך בעסקת שליט. שחאטה יחל לשמש ככל הנראה היועץ לביטחון לאומי של מנסור.

הרוג מירי של כוחות הביטחון מחוץ לבסיס שבו מוחזק מורסי בקהיר, 5 ביולי 2013. AP
גופתו של אחד מתומכי מורסי שנורה למוות, אתמול/AP

מאז שעות הצהריים אתמול נענו אלפים מתומכיו של מורסי, שהודח מכיסאו, לקריאת התנועות האיסלאמיות והחלו להתאסף בקהיר על מנת למחות על ההפיכה הצבאית שהביאה להפלתו של הנשיא, במסגרת "יום שישי של ההתנגדות". ההפגנה המרכזית התקיימה מול מסגד ראבעה אל-עדוויה בבירה, ומשם צעדו המפגינים לעבר משרד ההגנה שבסמוך. הודה גניה, דמות ידועה במפלגת החירות והצדק של מורסי, שהשתתפה בהפגנה במקום, אמרה ל"רויטרס": "נמות לא בשביל מורסי, אלא כדי שהעם המצרי ישיב לעצמו את חירותו". אלפים השתתפו גם בהפגנות באוניברסיטת קהיר ובאזור עבסייה שבמרכז הבירה. מפגינים התקהלו גם בגשר 6 באוקטובר, לא הרחק מכיכר תחריר, וקראו להפיכה איסלאמית ולהפלת השלטון הצבאי.

גם באלכסנדריה שבצפון המדינה, ובאסיוט שבמרכזה, התקיימו הפגנות דומות. בעיר דמנהור שבמחוז בהירה דווח על שלושה בני אדם שנפצעו מירי של אש חיה, ועל עשרות אחרים שנפצעו מיידוי אבנים. בעיר איסמעיליה חיילים ירו באוויר לאחר שמפגינים תומכי מורסי ניסו לפרוץ למשרדו של המושל. האופוזיציה במצרים פרסמה בצהריים קריאה בהולה לתומכי ההפיכה הצבאית, והפצירה בהם לצאת להפגנות-נגד. צבא מצרים קרא למפגינים למחות בדרכי שלום, והודיע כי יחצוץ בין הקבוצות היריבות.

הרוג מירי של כוחות הביטחון מחוץ לבסיס שבו מוחזק מורסי בקהיר, 5 ביולי 2013. AP
הפגנת התמיכה במורסי, אתמול/AP

עוצר בסיני לאחר חמישה הרג שוטרים

אמש דיווחה הטלוויזיה הממלכתית במצרים כי הרשויות במצרים הטילו עוצר על הערים רפיח ושייח זוויד שבצפון חצי האי סיני, סמוך לגבול עם ישראל ועם רצועת עזה. דובר צבא מצרים הכחיש את הפרטים ואמר לסוכנות "רויטרס": "שום עוצר לא הוטל". מוקדם יותר נורו למוות חמישה שוטרים מצרים בתקריות שונות באל-עריש שבצפון סיני.

בצהריים העלה צבא מצרים את הכוננות באזור דרום חצי האי ובסואץ, על רקע המתקפה המתוזמנת של חמושים איסלאמיסטים על מוצבי הצבא. מפקד בצבא מצרים אמר כי רמת הכוננות הועלתה לרמה הגבוהה ביותר. במהלך ליל אמש תקפו חמושים בו-זמנית ארבעה מוצבים של כוחות הביטחון. מלבד העמדה באל-עריש, הותקפו עמדות בעיר שייח זוויד, בכפר אל-ג'ורה ובכניסה לרפיח. במקומות האמורים התנהלו חילופי אש ונורו טילים נגד טנקים על החיילים המצרים.

מלבד העלאת הכוננות, הודיע הצבא גם על סגירת המעבר בין רפיח המצרית לרצועת עזה. מנהל המעבר אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי המעבר נפתח הבוקר לחמש דקות בלבד, ומיד לאחר מכן נסגר בהוראת הצבא. בנוסף, דווח הבוקר כי מסוק של צבא מצרים ירה לעבר מונית שבה היו ככל הנראה גורמי טרור שתכננו לבצע פיגוע על ידי מסוק אפאצ'י של חיל האוויר המצרי.

(עדכון ראשון: 20:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully