וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עדויות לרעב הכבד": סירים מהמצור בימי בית שני

27.6.2013 / 16:47

מנורות וסירים שנמצאו בבור מים סמוך לכותל המערבי מעידים לדברי הארכיאולוגים על הרעב הכבד שפקד את העיר בעת המצור שהטילו חיילי טיטוס לפני חורבן בית שני בשנת 70

במשך חמישה חודשים צרו חיילי הקיסר הרומאי טיטוס על ירושלים לפני כמעט 2,000 שנים - בשנת 70 לספירה. מאות אלפי בני אדם נהרגו, חלקם בקרב חלקם ברעב. רבים מבין היהודים שהתגוררו בירושלים בעת ההיא, שחששו מרגע הפריצה של לגיונות רומא סבלו ממחסור חמור במצרכים בסיסיים והרעב פשה בעיר.

עדויות למצב המשברי נמצאו לאחרונה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות ליד הכותל המערבי. בבור מים של מבנה שנחשף במסגרת החפירות, מצאו החוקרים שלושה סירי בישול ונר חרס קטן המתוארכים לתקופת המרד הגדול – שבסופו הוחרב בית המקדש בפעם השנייה, 660 שנים לערך לאחר חורבן בית ראשון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"טירוף המורדים התעצם בד בבד עם הרעב". המנורה שנמצאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכלים נמצאו בתעלת ניקוז שנחשפה במלואה המשתרכת מקשת רובינזון הסמוכה לכותל ועד לבריכת השילוח שבעיר דוד. מנהל החפירה, אלי שוקרון, מסביר כי מדובר בתגלית הראשונה אותה ניתן לקשור לרעב בירושלים בתקופת המרד. "סירי הבישול השלמים ונר החרס, מעידים שאנשים ירדו אל תוך הבור ואכלו שם את האוכל בסתר, מבלי שאף אחד יכול לראות אותם - כדברי יוסף בן מתתיהו", הסביר שוקרון.

ההיסטוריון היהודי המומר, בן מתתיהו שהפך ליוספוס פלביוס, תיאר את התקופה בספרו "תולדות מלחמות היהודים ברומאים". בן מתתיהו מספר על תחושת המצור, במהלכו תושבי ירושלים חששו שהמורדים היהודים, כלומר – הלוחמים, תרו אחר מזון בבתי התושבים. "טירוף המורדים התעצם בד בבד עם הרעב. משלא נמצאה תבואה (לפי) הרבים פרצו המורדים לבתים וערכו בהם חיפוש מדוקדק, אם מצאו (דבר מה) התעללו (ביושביהם) על שהכחישו את הימצאותו ואם לא מצאו דבר, ייסרו אותם בעינויים על שהסתירוהו בהצלחה כה רבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully