וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל וארה"ב נערכות להשמדת ארסנל הנשק של אסד"

על פי דיווח בעיתון "טיים", שתי המדינות עובדות בשיתוף פעולה צמוד בנוגע למצב בסוריה, משתפות מידע מודיעיני ובוחנות יחד תרחישים אפשריים. "דברים קורים מאחורי הקלעים"

צילום: רויטרס, עריכה: יותן בן-דוד

כמעט חודשיים לאחר שישראל הודיעה לראשונה בפומבי כי הסיקה שצבא אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד המורדים בסוריה, ממשל אובמה יצא בהצהרה דומה – והכריז כי הקו האדום שהציב אובמה נחצה ולכן ארה"ב תסייע בחימוש המורדים. בשיחה עם העיתון "טיים" אמר דובר משרד החוץ יגאל פלמור: "לא אגיד – 'אמרתי לכם', רק שיש הוכחות ואין יותר ספק בעניין. מה צריך לעשות כעת? זה לא מתפקידה של ישראל להחליט, כי המעורבות הבינלאומית סביב הנושא לא כוללת את ישראל", הסביר פלמור והוסיף כי "ישראל עוקבת מקרוב מאוד אחר ההתפתחויות שם ומודאגת מאוד מהפעילות בגבול המשותף. אבל אנחנו לא שואפים להיות מעורבים בכל פעולה הקשורה לסוריה".

כעת מספרים גורמים ישראלים לעיתון כי ישראל עוקבת מקרוב אחר המתרחש בסוריה ועובדת בשיתוף פעולה צמוד עם ארה"ב. לדברי אחד הגורמים, למודיעין האמריקני היו את אותם הנתונים שהציג ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת-אלוף איתי ברון, בשלהי חודש אפריל האחרון – סרטוני וידאו בהם נראים קורבנות הנשק הכימי כשקצף יוצא מפיהם ומידע נוסף המצביע על כך כי נעשה שימוש בגז הרעיל סארין בשדה הקרב יותר מפעם אחת. "הקלפים שלנו כל הזמן חשופים לאמריקנים. היה בידיהם את המידע הזה כל הזמן".

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות
גורם אמריקני: נספק נשק קל ותחמושת למורדים הסורים
חיזוק נוסף: נסראללה מדגיש תמיכתו בנשיא אסד
”ארה”ב שוקלת להחיל אזור אסור לטיסה בסוריה”

נשיא סוריה בשאר אסד צופה בתרגיל צבאי. AP
אחד התרחישים המוצעים בוחן את האפשרות "להעלים" את אסד/AP

למרות שדבריו של ברון הביכו את נשיא ארה"ב ברק אובמה, אשר אמר כי שימוש בנשק כימי "ישנה את כללי המשחק" בהתנהלותם בנוגע לסוריה, נראה שהדברים נאמרו שלא בתיאום עם הדרג המדיני. גורמים משתי המדינות בילו כמה ימים בניסיון לתקן את הרושם כי ישראל מנסה לכפות בפומבי על ממשל אובמה התערבות בסוריה. ברמה התפעולית, שיתוף הפעולה בין שתי המדינות היה קרוב במיוחד - וההתקרבות לוושינגטון בפומבי העלתה את מעורבותה הצבאית בסכסוך הסורי.

"דברים קורים מאחורי הקלעים", אמר גורם ישראלי אחר. מאחורי הקלעים, כך לפחות על פי הדיווח, ישראל וארה"ב מתאמות כיצד להרוס את ארסנל הנשק הבלתי קונבנציונלי בתרחישים שונים. תרחיש אחד יהיה העלמת אסד בפתאומיות – על ידי מותו או העלמתו. דבר זה יניע את בעלות הברית לצאת לפעילות ב-18 תחנות שעל פי ההערכות מאוחסן בהן נשק להשמדה המונית, אמרו הגורמים. פעולות להריסת הנשק יצאו לדרך גם אם נראה שהוא עומד ליפול לידיהם של המורדים, בהם גם קיצונים איסלמים המזוהים עם אל-קאעדה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

300 חיילים אמריקנים סוללים את הדרך להעברת נשק למורדים

בד בבד אמרו היום שני גורמים אמריקנים לרשת CNN כי ארצות הברית מתכננת לספק לכוחות המורדים הסורים נשק קל, תחמושת וייתכן שאף טילים נגד טנקים. על פי הדיווח, סוכנות הביון המרכזית (CIA) תספק את אמצעי הלחימה לאופוזיציה הסורית, לאור החלטתו של הנשיא האמריקני, ברק אובמה, לחמש את המורדים באסד. לא ברור מתי תועבר אספקת הנשק.

הטיימס הלונדוני דיווח כי 300 חיילים אמריקנים נשלחו לצפון ירדן בכדי לפתוח את הדרך לחימוש המורדים בסוריה. החיילים האמריקנים מתאמנים תחת מעטה סודיות זה שבוע, ויישארו באזור מספר חודשים. גורם אמריקני מסר כי ארה"ב מבקשת לשמור על היציבות באזור על ידי שליחת החיילים ולא מדובר בניסיון לאמן מורדים סורים. בנוסף, סוללת פטריוט נשלחה לגבול המשותף של ירדן עם סוריה בכדי לאפשר לה להתגונן מפני מתקפת טילים מצדו של צבא אסד.

בתוך כך, רוסיה – בעלת בריתה הקרובה של סוריה – ממשיכה לתת גב לפעולותיה. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום כי שימוש במטוסי F-16 ובסוללות פטריוט בירדן כדי לאכוף סגר אווירי מעל סוריה יהווה "הפרה של החוק הבינלאומי". במסיבת עיתונאים עם מקבילתו האיטלקייה, אמר לברוב כי "המשטר, כמו שאנשי האופוזיציה אומרים בגלוי, נהנה מהצלחה בשטח". הוא תהה: "מה ההיגיון שהמשטר ישתמש בנשק כימי – ובמיוחד בכמות קטנה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully