וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "ייתכן שלא תהיה עוד הזדמנות לפתרון הסכסוך"

בנאום בפני קהל יהודי בוושינגטון אמר שר החוץ האמריקני כי כישלון סבב השיחות הנוכחי בין ישראל לפלסטינים עלול לחסל סופית את היכולת להשיג הסכמה בין הצדדים. "זמננו אוזל"

צילום: נטשה מוזגוביה, עריכה: יאיר דניאל

זמן קצר לאחר ביקורו במזרח התיכון - ועם תוכנית לחזור שוב בקרוב לביקור חמישי באזור, הזהיר אמש (שני) שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, את ישראל ואת הפלסטינים כי כישלון סבב שיחות השלום הנוכחי בין הצדדים עלול להוביל לסגירתו הסופית של חלון ההזדמנויות לצורך חתימת הסכם שלום. בנאומו אמש (שני) בפורום הגלובאלי של הוועד היהודי האמריקני בוושינגטון, הדגיש קרי כי "לאי פתרון הסכסוך יהיו השלכות, זמננו אוזל. אם לא נצליח, ייתכן שלא תהיה לנו הזדמנות שנייה". קרי נפגש במהלך הלילה עם שרת המשפטים, ציפי לבני, במסרת סבב השיחות שהשניים מנהלים בניסיון להתניע מחדש את התהליך המדיני.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי במסיבת עיתונאים עם שר החוץ הגרמני, גידו ווסטרוולה. רויטרס
"זמננו אוזל". שר החוץ קרי/רויטרס

לטענתו של קרי, הוא מכיר ומבין את תחושת האכזבה מהניסיונות הקודמים להביא לחתימת הסכם, אך הבהיר כי "איננו יכולים לתת לאכזבות העבר להפוך את העתיד לבן ערובה". הסטטוס-קוו, אמר, לא יחזיק מעמד: "ישראל תישאר עם בחירה - להיות מדינה יהודית או מדינה דמוקרטית".

לצד התייחסותו להשלכות הלא פשוטות של כישלון המגעים על הצד הישראלי, הדגיש קרי כי ההשלכות על הצד הפלסטיני יהיו קשות אף יותר. "ומה יקרה אם הרשות הפלסטינית תיכשל? משהו הרבה יותר גרוע בשביל ישראל והאינטרסים האמריקאים. תמיד נעמוד לצדה של ישראל - אך האם לא נהיה חזקים יותר, לו הייתה לנו יותר חברה?".

שר החוץ האמריקני הבטיח כי בניסיון למצוא פיתרון, ממשל אובמה מחויב "לבחון כל פרמטר של הסכסוך הקפוא הזה". כמו כן, הבהיר כי "פתרון מציאותי של מדינה אחת לא קיים בשביל אף אחד מהצדדים". קרי הדגיש גם שממשל אובמה "עשה יותר מכל קודמיו" לשמור על בטחונה של ישראל - וכי יש לה זכות למענה לצרכים הביטחוניים שלה, כולל האתגר שמציב ארגון חיזבאללה, "הבובה הטרוריסטית של איראן" כלשונו. בהתייחסו לתוכנית הגרעין של איראן, הבהיר קרי בצורה חד משמעית כי "ארצות הברית תמנע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ציפי ליבני בכנס אתגרי הביטחון של המאה ה-21. אפריל 2013. דרור עינב
"טעות היסטורית". השרה ציפי לבני/דרור עינב

לצד נאומו של שר החוץ האמריקני, גם שרת המשפטים והאחראית על המשא ומתן המדיני, ציפי לבני, נאמה הלילה בוושינגטון בפני באי כנס הוועד היהודי האמריקני. כמו קרי, גם שרת המשפטים הזהירה מפני ההשלכות ההרסניות לישראל, במקרה של כישלון סבב שיחות השלום הנוכחי. "הזמן פועל נגד אלה שמאמינים כי שתי מדינות לאום היא הדרך היחידה והציונית לשמור על זהותנו", אמרה לבני. "יש מי שרוצים לדחות את ההחלטה הזו, אך זו תהיה טעות היסטורית של כל מי שקורא לעצמו ציוני".

לבני, שבטרם עלתה לדוכן הנואמים נפגשה עם שר החוץ קרי במסגרת סבב השיחות בין השניים בניסיון להתניע מחדש את המשא ומתן המדיני, אמרה כי "הברית החזקה בין ארצות הברית לבין ישראל היא קריטית להצלחה של יצירה מחדש של המחנה הפרגמטי והתנעת המשא ומתן". לדבריה, "כשנשיא אמריקני מדבר על שתי מדינות לאום, הוא לא אנטי ישראלי. גם אם יהיו בינינו מחלוקות, ארצות הברית לא תסכן את ביטחון ישראל".

בסוף דבריה, קראה שרת המשפטים לחידוש מיידי של השיחות עם הגורמים המתונים בקרב הפלסטינים, בשיתוף פעולה עם האמריקנים ועם שאר מדינות העולם. "ארצות הברית, העולם ואנחנו צריכים לבודד את חמאס ולנהל תהליך עם הפתח", אמרה. "אנחנו מנסים להתניע את התהליך וזה לא פשוט, אבל זה הכרח ואינטרס ישראלי מובהק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully