וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגזרות בצה"ל: פלשבק ממחדלי מלחמת לבנון השנייה

4.6.2013 / 0:05

הגזרות עליהן החליט הרמטכ"ל, בהן ביטול כלל התעסוקות המבצעיות למילואים, מלמדות שיש תמיד מהיכן לקצץ. כעת, עליו להבטיח שהכשירות של מערך המילואים לא תיפגע - שוב. פרשנות

במערכת הביטחון ניסו בשבועות האחרונים להפחיד את פקידי האוצר במטרה להביא לקיצוץ מתון יחסית בתקציב, אך הממשלה אישרה את התקציב הדו-שנתי – ועמו קיצוץ של שלושה מיליארד שקלים בתקציב הביטחון. משהבינו שגורל התקציב כבר נחתם, עברו אתמול (שני) בצה"ל לשלב המעשים, כאשר הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ החליט על שורה של גזרות, ביניהן ביטול כלל התעסוקות המבצעיות לגדודי המילואים עד סוף שנת 2013, צמצום היקף האימונים לתומכי ללחימה, ירידה בפעילות החינוך וצמצום אירועים יחידתיים חיצוניים.

חיילי מילואים ברצועת עזה , נובמבר 2012. רויטרס
קיצוץ באימונים לאורך זמן יפגע בכשירות ולכידות הכוחות בשטח/רויטרס

הגזרות עליהן החליט פורום המטה הכללי אינן קריטיות לצה"ל וראוי היה שיתקבלו עוד קודם לכן לאור המצב החברתי בישראל. עם זאת, הן מלמדות שיש תמיד מהיכן לקצץ ושההחלטות הגורליות בצה"ל טרם התקבלו. הקצינים הפסימיים בצה"ל מכנים את הקיצוץ הנוכחי "בור תקציבי", ואילו האופטימיים מגדירים אותו "אתגר".

אין ספק כי צה"ל אכן עומד בפני רגעים מורכבים בהם הוא יידרש לקבל החלטות משמעותיות באשר לניהול התקציב לשנתיים וחצי הקרובות. הקיצוץ הנוכחי הוא גשר פשוט וקל לחצייה לקראת שנת 2014, שנראית קשה עקב חשש לפגיעה משמעותית במלאי, בכשירות המבצעית, בהצטיידות ובפיתוח אמצעי לחימה. קיצוץ באימונים לאורך זמן יפגע בכשירות ולכידות הכוחות בשטח, בעיקר בגדודי המילואים.

המבחן האמיתי של צה"ל - כבר בחודש הקרוב

זה לא סוד שצה"ל נשען ברובו על מערך המילואים לקראת מלחמה אפשרית בו-זמנית בכמה חזיתות, מצב אליו נערכים בצה"ל מתחילת הקדנציה של גנץ. על הרמטכ"ל מוטלת החובה, ועמה גם האחריות, להבטיח את רמת הכשירות של מערך המילואים ובכך להבטיח את המוכנות של צה"ל לתת מענה לאיומים השונים על ישראל – החל מאיראן, דרך סוריה, לבנון, עזה ואיו"ש ועד סיני (לפי סדר עדיפויות יותר).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מנגד, יש לציין כי בתקופה בה הצבא הסורי נשחק בלחימה מול המורדים ברחבי המדינה, נראה שהוא אינו מעוניין בפתיחת חזית בגולן בזמן שהוא מושקע כל כולו בהצלת הציר הרדיקלי עם איראן וחיזבאללה. צבא סוריה איבד גם עיסוק המשטר המצרי בבעיות הכלכליות החריפות והגישה הפרגמטית של משטר החמאס בעזה נותנים לצה"ל אוויר לנשימה.

חשוב, שבזמן שצמרת המטכ"ל תבחן מהלכים לחציית כל שנת 2014 מבחינה תקציבית מבלי להביא לנזק עתידי קריטי, יחשבו אלופי המטכ"ל על ההשלכות על הכלכלה הישראלית והציבור בישראל. ישנן כמה נוסחאות ואף אחת מהן לא חייבת להיות גרועה כמו ההחלטות שהתקבלו לפני מלחמת לבנון השנייה, שהביאו אוגדות מילואים שלמות לא מאומנות וללא ציוד מתאים ללחימה מול חיזבאללה.

מילואימניקים משתחררים בצאלים לאחר מבצע עמוד ענן, נובמבר 2012. יותם רונן
זה לא סוד שצה"ל נשען על מערך המילואים/יותם רונן

המבחן האמיתי של צה"ל יהיה בסוג ההחלטות שהוא יקבל כבר בחודש הקרוב. על שולחנות הדיונים הונחו רעיונות כמו סגירת מערכים שלמים ישנים שכוללים כלי לחימה ישנים, האטת ייצור טנקים ונגמ"שים וצמצום הוצאות שוטפות שלא לצורך מיידי כמו השקעה בתשתיות ודחיית תשלומים שאמורים להימסר לתעשיות הביטחוניות.

זו העת להזכיר את דוח חברת הייעוץ מקנזי שדיבר על צמצום מפקדות ואיחוד יחידות. ראוי שייחשף הדוח בפני הציבור כדי להבהיר אחת ולתמיד על מה צה"ל שילם מיליוני שקלים לחברת מקנזי במסגרת תכנית ההתייעלות וכמה מתוכה הוא יישם בפועל, להוציא מערכים מסווגים, על מנת לא לפגוע בביטחון המדינה. בנוסף לכך, צה"ל חייב לעסוק בנראות ודוגמה אישית - ערכים עליהם התחנכו דורות של מפקדים. יאמר לזכותו של הרמטכ"ל שהוא הלך צעד אחד קדימה והציע קיצוץ רוחבי בשכר הקצונה הבכירה בתנאי לקיצוץ דומה בשכרם של בכירי שירות המדינה. פקידי האוצר דחו את הרעיון על הסף.

הצבא חייב להבין שצורכי השעה השתנו ולמרות שהוא המותג הכי אמין, יציב ואהוב בחברה הישראלית, עליו לתרום בנטל הקיצוץ הכלכלי. העובדה שהביקורת נגד צה"ל התגברה בשנה האחרונה אחרי המחאה החברתית, מחייבת חשבון בצמרת הצבא: מדוע זה קרה וכיצד ניתן לתקן את זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully