וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סתיו בדרך לרבנות - אבל אל תבנו על מהפכה

3.6.2013 / 21:40

לאחר מאבק לא קל זכה יו"ר רבני צהר בתמיכת הבית היהודי, אך מכשולים נוספים עדיין ניצבים בדרכו לכס הרב הראשי - וגם כשיגיע לשם, ימצא עצמו בין הפטיש החרדי לסדן החילוני

סיעת הבית היהודי החליטה אתמול (ראשון) כי הרב דוד סתיו יהיה המועמד שלה למשרת הרב הראשי האשכנזי לישראל. ההכרעה התקבלה בהצבעה חשאית, ועד עכשיו לא ברור לחלוטין מי הצביע בעד ההחלטה ומי נגד. המפלגה מצטרפת לאלו שכבר הצהירו על תמיכתן ברב סתיו - התנועה, יש עתיד, ישראל ביתנו ומפלגת העבודה - ולמעשה מבטיחה עבורו הלכה למעשה את התפקיד.

דווקא "מפלגת הבית" של סתיו, יו"ר רבני ארגון "צהר", הייתה האחרונה להביע את תמיכתה בו. מגעים אמנם התקיימו בינו לבן יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, לאורך החודשים האחרונים, אבל ההכרעה התמהמה. כעת, סוף סוף, הוא לכאורה נתמך גם מבית - אבל למען האמת, התמונה אינה כה פשוטה.

המחלוקת בתוך הבית היהודי סביב הסוגיה הזו משקפת היטב את הבדלי הגישות הכלליים בתוך המפלגה. מן הצד האחד - פוליטקאים ליברלים שנותנים כבוד לרבני הציונות הדתית אך דורשים מהם להשאיר את העבודה הפוליטית לפוליטקאים. אלו תומכים בסתיו, המייצג את הקו הליברלי יותר בין רבני הציונות הדתית, המצדד בהשתלבות ופתיחות כלפי העולם החילוני (אך לא במחיר של ויתור הלכתי). מן הצד האחר נמצאים חברי כנסת שמרנים יותר ששומעים בקול הרבנים וסרים למשמעתם, גם אם זה לא מקובל על כל חברי המפלגה ועל היו"ר שלה, שהוביל אותם להישג מרשים בבחירות האחרונות.

הבדלי הגישות בבית היהודי הם בבחינת מיקרוקוסמוס שמייצג את הלכי הרוח בציבור הדתי-לאומי כולו. הדור הישן וחלק מהדור הצעיר, תומכי בנט וגישתו, לעומת רבים אחרים, צעירים יחסית, המזדהים עם גישתו של אורי אריאל, יו"ר האיחוד הלאומי, ונשמעים לרבנים. לא ברור לאן הציבור הזה הולך. מה שבטוח שרוב תלמידי החינוך הממלכתי-דתי בישיבות התיכוניות, באולפנות, בישיבות ההסדר ובישיבות הגבוהות, מתחנכים אצל רבנים המזדהים יותר עם הקו החרדי-לאומי. השאלה הלא-פתורה היא מה יקרה אחרי שהם יילכו לצבא ולאוניברסיטה, האם הם יישארו באותו הקו ויגדילו את חלקה היחסי של קבוצה זו בתוככי הציבור הדתי-לאומי או לא.

מועצת הרבנות לא תחליף כיפה

הרב סתיו שמח על התמיכה של הבית היהודי, אבל מצפה לו עדיין התמודדות לא פשוטה אל מול הרב דוד לאו, רבה של מודיעין. "חוק שטרן" להגדלת הגוף הבוחר את הרבנים, שאמור להגדיל את סיכוייו של סתיו בהתמודדות (בין היתר בשל הוספת נשים לגוף הבוחר) לא מתקדם בגלל מחלוקת בין הבית היהודי לליכוד. הוויכוח נסוב על מינוי הנציגים הנוספים: ראש הממשלה נתניהו רוצה למנותם לבדו, ובמידה ויקבל זאת - סיכוייו של סתיו נפגעים. כך גם במקרה שהחוק כלל לא יעבור והגוף הבוחר יישאר כפי שהוא.

אך בכך לא תמו תלאותיו של סתיו. גם אם יצלח את הבחירות ויישב על הכסא הרם ברבנות הראשית, נכונו לו לא מעט אתגרים. בהיותו דמות שנויה במחלוקת בתוך בציבור הדתי-לאומי, צפויה לו לא מעט עבודה גם אל מול שחקני הבית שלו. בשבועות האחרונים, לאור נסיונם של רבנים רבים לקדם את התמודדותו של הרב יעקב אריאל, רבה של העיר רמת גן, הידרדרו העניינים גם להאשמות הדדיות כאלו ואחרות. המתח בשיאו בין הצדדים, ועד עכשיו רבנים מסוימים עדיין לא התייאשו מהתקווה שהרב אריאל יתמודד. לדברי גורמים המעורים בעניין, אותם רבנים פועלים במלוא המרץ כדי שחוק שטרן לא יעבור, כך שסיכוייו של הרב סתיו יקטנו. לדבריהם, במידה וזה יקרה, הם יחזרו ביתר שאת לנסות ולקדם את שינוי החקיקה שיאפשר התמודדות גם אחרי גיל 70, וכך לאפשר את התמודדותו של הרב אריאל.

למרות שגורמים הקשורים לשני האישים טוענים כי אין מתח בין השניים ואף התקיימה ביניהם פגישה ידידותית בשבוע שעבר. סתיו יידרש לעניין, וינסה לאחות את השברים בין הרבנים הדתיים-לאומיים, אולם לא בטוח כלל שיצליח לעשות זאת. ישנם לא מעט רבנים שמתנגדים לו באופן נחרץ ואף מעדיפים את הרב לאו, אף שאינו משתייך לציבור הדתי-לאומי.

משימה נוספת שתעמוד בדרכו של סתיו אם יזכה במשרה, היא ההתמודדות עם הציבור החרדי ונציגיו - שעבורם הוא נתפס כסדין אדום. סתיו היה הרב היחיד שהתעמת מול הרבנות הראשית ונלחם בה, בעיקר בנושא פתיחת אזורי הרישום לנישואים. הם לא ישכחו לו את זה, וכל רפורמה שהוא ינסה להעביר תוכרז כאסורה. חשוב לזכור שמועצת הרבנות הראשית לא החליפה כיפה, כך שהניסיון שלו לערוך רפורמות בשירותי הדת לא יעברו בקלות.

בדרך בית הלל

המשימה האחרונה ואולי הקשה ביותר הניצבת בפני הרב היא רכישת אהדת הציבור. סתיו אינו אדם שמחפש אהבת קהל, אבל הוא באמת ובתמים מחפש להיטיב עם הציבור. מדובר באדם שזיהה את הכשלים בשירותי הדת, והוא רוצה לפעול לפתור אותם. חילונים רבים וגם דתיים ליברלים בונים על כך - אולם למרות כוונותיו הטובות, כנראה נכונה להם אכזבה.

הרב דוד סתיו. עומר מירון
"אפס אחוז ויתור על ההלכה, מאה אחוז ויתור על ביורוקרטיה". הרב סתיו/עומר מירון

צריך להבין שלמרות הכוונות הטובות והרצון לקרב בין הרבנות לכל העם, סתיו הוא עדיין דתי אורתודוקסי במלוא מובן המילה, ואינו רוצה או יכול "לחפף" בשום דבר. המשפט ששגור על פיו שנים רבות בקשר לרפורמות בשירותי הדתי הוא "אפס אחוז ויתור על ההלכה, מאה אחוז ויתור על ביורוקרטיה". הגישה הזו הוצגה בבירור גם בתדרוך שקיים היום (שני) עם עיתונאים בביתו בשוהם, שבו הציג את מטרותיו: שירות טוב ומאיר פנים לכלל הציבור, אבל תוך מחויבות מלאה ל"גדולי הדור" ולהלכה - כך שלא צפויה בשורה מיוחדת לאזרחים שמחויבים לקבל את שירותי הדת למרות שאינם מעוניינים בהם.

יחד עם הרב יעקב אריאל, בנה סתיו תכנית החולשת על כל נושאי הדת. התכנית כוללת עניינים רבים כמו רפורמות בכשרות, בבתי הדין הרבניים, בגיור ובכל הנושאים העומדים על הפרק. בכל מקום בו יוכל להקל ולהנגיש את השירות - הוא יעשה זאת; אבל כל שינוי יהיה כפוף להלכה על פי פרשנותה האורתודוקסית. אם מישהו מצפה שגיורים או נישואים רפורמיים וקונסרבטיביים יהיו מקובלים עליו - עדיף שלא יבנה על זה. לכל היותר, אם ינהג באומץ, הוא ישתדל לנקוט בסוגיות שונות בדרך "בית הלל" ולדבוק בפרשנויות מקלות להלכה. האם אכן יעשה כך? והאם ינסה לישר את ההדורים עם הרבנים מבית או עם הציבור החרדי? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully