וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי: הרוצח שזעזע מדינה שלמה מסתובב חופשי

31.5.2013 / 8:28

מותו של הילד אנאס סרסור מכפר קאסם זעזע את הארץ, אך טרם פוענח. מוחמד, אביו של אנאס: "המשטרה נכשלה. החקירה החלה ברגל שמאל". מנהל בית הספר: "הפצע עדיין מדמם"

מוחמד סרסור חיבק את גופת בנו, שנמצאה, לאחר שעות של חיפושים, במטע זיתים צמוד לביתו. כתם דם של הבן על חולצתו של האב היה הדבר הראשון שעורר את חשדם של השוטרים. יומיים לאחר הרצח הוא נעצר. הוא ישב 43 ימים במעצר ונחקר בחשד לרצח, עד ששוחרר בלא כתב אישום. גם היום, שנה לאחר רצח אנאס סרסור בן התשע, במשטרה משוכנעים כי האב הוא שביצע את המעשה. בביתו המשקיף על אותו מטע הזיתים הוא נזכר, נסער, בימי המעצר ומכחיש בכל תוקף את החשדות נגדו. בכפר קאסם, שם מציינים היום (שישי) את יום השנה הראשון למותו של אנאס, לא שוכחים את האירוע - רצח אכזרי של ילד שלא מלאו לו עשר שנים - ולא פוענח עד היום.

בבית הספר היסודי "אבן רושד" בו למד אנאס קיימו אמש אירוע מרגש ועוצמתי לזכרו. בכי הילדים לא פסק כמעט לכל אורך האירוע, ומעל כולם נשמע בכיו של אחיו הקטנים של אנאס. מעל ל-1,000 מבני המגזר הערבי הגיעו לאירוע, ביניהם חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ, חבר הכנסת מוחמד צרצור מרע"ם-תע"ל, ראש העיר איברהים סרסור – שני האחרונים קרובי משפחתו של אנאס, נציג משרד החינוך למגזר הערבי, בני המשפחה וחבריו לבית הספר, אשר לבשו כולם חולצות לבנות הנושאות את דיוקנו של חברם המת. במהלך האירוע קוננו ונשאו תפילות, אך השיא של האירוע היה כאשר אחיו בן השמונה של אנאס נשא דברים, אז הגיע הבכי ההמוני לשיאו. האב, מוחמד, היה בין היחידים במגרש בית הספר שלא הזיל דמעה.

חברותיו לכיתה של אנאס בוכות במהלך הערב לזכרו, מאי 2013. שלומי גבאי
האב, מוחמד, היה בין היחידים במגרש בית הספר שלא הזיל דמעה. חברותיו לבית הספר של אנאס בטקס הזיכרון/שלומי גבאי

"הפצע עדיין מדמם", אומר בעצב עלי עאמר, מנהל בית הספר, בו היה אנאס תלמיד מצטיין. הוא יזם את האירוע והוא מדבר בכאב רב על תלמידו הקטן. "איך אפשר להתגבר על כך שילד מבית הספר נרצח באופן כל כך איום ונורא? ועוד כשמעל הכל מרחפת באוויר השאלה מי עשה דבר כזה?". לקראת יום השנה, כתבו התלמידים דברי ברכה וזיכרון לחברם, אשר יאוגדו בחוברת. מאז הרצח, ההורים שלהם חוששים. "לפני המקרה ילדים היו מסתובבים בערב חופשי", מספר צאלח עאמר, תושב הכפר בן 17, שהיה בין אלה שמצאו את גופתו של אנאס. "היום, אם ילד יצא מהבית ידאגו לו". לדברי עאמר, "אין אחד בכפר שלא מתעניין מי הרוצח. אולי הילד ראה משהו בין העצים, שאסור היה לו לראות. מה שבטוח זה שהרוצח מסתובב חופשי".

"אלוהים רצה את אנאס לצדו"

בסלון בית משפחת סרסור, מכל קיר ניבטות תמונות ענקיות של הילד שמת. "עכשיו הוא אצל אלוהים", אומר האב מוחמד. "יותר טוב לו שם. אני מאמין באלוהים ומאמין שהוא רצה את אנאס לצדו". הוא בן 37, עובד במפעל אלומיניום. מלבד אנאס, שהיה הבכור, יש לו עוד שלושה ילדים, בני שלוש עד שמונה. כשהשתחרר ממעצר, קרא את כל קטעי העיתונות שפורסמו אודות המקרה, שאשתו ליילא שמרה עבורו. "איך אומרים שאני רצחתי? אני אדם פשוט, בחיים שלי לא הסתבכתי בכלום", הוא שואל. במהלך ימי המעצר הטיחו בו החוקרים שרצח את אנאס כי קינא בו. "אני לא סיימתי כיתה ט'. רציתי שהבן שלי לא יעבוד כמוני, לא יחזור הביתה עייף. הוא היה צריך להיות רופא או עורך דין. כל הציונים שלו היו 100. רציתי את הטוב ביותר בשבילו".

המוות של אנאס היה אכזרי בכל קנה מידה, לא כל שכן עבור ילד. עד היום לא נמצאה הסכין ששימשה לשסף את גרונו. מי שעומד מאחורי המעשה, ביצע, כך נראה נכון להיום, את הרצח המושלם. מחקירת האירוע עלה כי בסביבות השעה 20:00 יצא הילד, ככל הנראה לבית דודו השכן. בסביבות השעה 22:00 הודיע האב על היעלמותו של הבן בתחנת המשטרה בראש העין. במקביל, נקראו תושבי הכפר מבתיהם ומהמסגדים לסייע בחיפושים, עד שהגופה נמצאה בין עצי הזית. בנוסף לכתם הדם, מה שעורר את חשד המשטרה הייתה התנהגותו של האב לאחר הרצח וסתירות בעדותו. בידי צוות החקירה, המנוהלת ביחידה המרכזית של מחוז מרכז, עדויות מצד בנו בן השמונה של מוחמד, לכך שבין השעה 21:00 ל-22:00, נעדר האב מהבית. לכך מתווספות עדויות תומכות מצד שכנים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מוחמד סרסור  מכפר קאסם, מאי 2013. דרור עינב
מה שעורר את חשד המשטרה הייתה התנהגותו של האב לאחר הרצח וסתירות בעדותו. מוחמד בביתו/דרור עינב

"לקחו ילד בן שמונה והחזיקו אותו בחקירה שלוש-ארבע שעות בחקירה", אומר מוחמד בכעס. "בלבלו את הילד, הפעילו עליו לחץ. גם עם השכנים ניסו לסכסך". עוד כשהיה במעצר, טען סנגורו של מוחמד, עורך הדין גיורא זילברשטיין, כי המשטרה מבצעת תרגילי חקירה פסולים. גם על תנאי המעצר קבל הסנגור. באחד הדיונים בהארכות המעצר, שהתקיים בבית משפט השלום ברמלה, התייחס השופט עמי קובו לטענות הסנגורים ואמר לחוקרים כי "מן הראוי להבהיר שעל המשטרה לדאוג לכיבוד מלוא זכויותיו של החשוד בחקירה, אף כאשר מדובר בחשוד בעבירה של רצח". השופט הפנה את החוקר לסעיף 9 לתקנות סדר הדין הפלילי, הנוגעות לתנאי החזקה במעצר, אשר אינו יכול להוות אמצעי לחץ בפני עצמו.

על דבר אחד אין עוררין. מוחמד סרסור, אדם ללא עבר פלילי, לא נשבר. למרות עשרות תרגילי החקירה שעשו לו חוקרי ימ"ר מרכז, חלקם מפילים אף את העבריינים המנוסים ביותר. "הראו לי תמונות של הילד מאבו כביר", נזכר האב. "מה לא עשו לי. לקחו אותי לקבר של הילד, חשבו שאולי שם אודה. אבל לא הסכמתי לצאת מהרכב. חזרתי לבית המעצר גמור". כשהאב מדבר על המשטרה, והוא דופק על השולחן. "המשטרה נכשלה. היא לא מצאה את הרוצח. החקירה החלה ברגל שמאל. מיד אחרי הרצח לא סגרו את האזור, לא חיפשו עד הסוף". יתכן שהמעצר המהיר של האב, יומיים בלבד אחרי הרצח, פגע אף הוא בחקירה, שכן אם הוא אכן הרוצח - החוקרים לא אפשרו לו מרחב זמן לעשות טעויות.

ערב לזכר אנאס סרסור, מאי 2013. שלומי גבאי
בני המשפחה והתושבים משוכנעים לדבריהם שהאב אינו זה שרצח את אנאס/שלומי גבאי

בניגוד למשטרה, בני המשפחה והתושבים משוכנעים לדבריהם שהאב אינו זה שרצח את אנאס, או לפחות כך הם אומרים. במהלך ימי המעצר טענו גורמים בחקירה כי במשטרה חושדים שקרובי משפחה נוספים יודעים את זהותו של הרוצח ומנסים לחפות עליו. מעל 20,000 תושבים גרים בכפר קאסם שבמשולש. חמולת צרצור (סרסור) היא אחת הגדולות החיות בכפר. אחד מבניה הוא כאמור חבר הכנסת מוחמד צרצור, אשר הביע לא פעם תמיכה באב החשוד. גם ראמי, בעל מסעדה מקומית, מאמין לדבריו בחפותו של האב. "לא מאמין שהוא עשה את זה", הוא אומר נחרצות. "לפני הרצח הוא היה בא עם הילדים שלו לפה לאכול, גם עם אנאס. לא היה שום דבר יוצא דופן. בן אדם טוב. גם היום הוא מגיע עם הילדים שנותרו".

היתם, בעל חנות רהיטים ויליד כפר קאסם, מפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה והציבור בישראל. "אם המקרה היה קורה בשכונת רמת אביב, הוא לא היה יורד מסדר היום. תראו את המקרה של רוז פיזם. המשטרה לא ויתרה. ומה עם רצח השופט (המקרה של עדי אזר, שנורה מחוץ לביתו ברמת השרון ופוענח, מ"ש)? במשך שנים הייתה פה משפחה שסחרה בסמים קשים והחזיקה כאן מצבורי נשק. מתי המשטרה פעלה? כשהתחילו להגיע לכאן 'צפונבונים' ויוצאים מסטולים, תוך זמן קצר המשטרה חיסלה את העסק".

אביו וסבו של אנאס סרסור בערב לזכרו, מאי 2013. שלומי גבאי
"אם המקרה היה קורה בשכונת רמת אביב, הוא לא היה יורד מסדר היום". אביו וסבו של אנאס/שלומי גבאי

בדוח האחרון שלו התייחס מבקר המדינה, יוסף שפירא, למצב השיטור במגזר הערבי, בייחוד מאז פרסום מסקנת ועדת אור שהוקמה בעקבות אירועי אוקטובר 2000 ומצאה פערים בין המגזר הערבי לבין המגזר היהודי בתחום המענה המשטרתי. על פי המבקר, תכנית שגיבשה המשטרה בנובמבר 2000 להגדלת הנוכחות המשטרתית ביישובי המגזר יושמה לדברי המבקר באופן חלקי בלבד. כמו כן, תכנית שהכינה המשטרה בינואר 2008 להוספת כ-3,000 שוטרים לצורך חיזוק התחנות במגזר המיעוטים לא קודמה. כמו כן קובע המבקר כי תכנית ממשלתית שבמסגרתה היו אמורות לקום יחידות סיור מיוחדות (יס"מים) עבור המגזר, לא בוצעה כלל. על פי נתונים שהציגה המשטרה בספטמבר 2012, פוענחו 55 אחוזים בלבד מאירועי הרצח במגזר. במשטרה מתמודדים גם עם בעיית חוסר אמון קשה מצד אזרחי ישראל הערבים.

"על המשטרה אני כבר לא סומך"

בנוף הפשיעה במגזר, הרצח של אנאס סרסור נחשב חריג. ילד ללא בעיות מיוחדות, שעוד לא מלאו לו עשר שנים, וחייו ניטלו ממנו כל כך קרוב לביתו. יתכן שהמקרה לעולם לא יפוענח והרוצח ימשיך להסתובב חופשי. יתכן שיפגע שוב, ויתכן ששב כבר מזמן לשגרת חייו, עד כמה שניתן אחרי ביצוע מעשה כזה. לדברי מוחמד, יתכן שיום אחד יישבר. "אני לא אסלח לו לעולם", הוא אומר, נרגש. "כל יום שישי אני עולה לקבר. רק היום, בעבודה, בא אלי זיכרון שלי ושל אנאס יושבים במטבח ומדברים, והתחלתי לבכות. על המשטרה אני כבר לא סומך, אבל על אלוהים כן. מי שעשה את זה, לא משנה יהודי, ערבי - אני מאמין שיום יבוא והוא יגיע בעצמו ויתוודה. אני גם בטוח באלף אחוז שהוא לא ישן בלילות", הוא מסכם בעיניים עייפות.

עורך הדין גיורא זילברשטיין מסר כי "מלכתחילה אמרתי שמרשי לא מעורב כלל באירוע, והמשטרה צריכה לפנות לכיוונים אחרים, אך תחת זאת המשטרה העדיפה לעצור את מרשי לתקופה ארוכה בתנאים קשים, תוך ביצוע תרגילים בלתי חוקיים בעליל על מנת לחלץ ממנו הודאה על עבירה שלא ביצע. בינתיים, הפסידה המשטרה זמן יקר והרוצח האמיתי מסתובב חופשי ובוודאי הספיק להעלים ראיות".

ממשטרת מחוז מרכז נמסר כי "משטרת ישראל אוכפת את החוק ונותנת את שרותיה לכלל תושבי המדינה בצורה הוגנת, שוויונית וללא משוא פנים. אירוע רצח ילד תמים, הנו טראגי ומזעזע בכל קנה מידה ומאז מציאת גופת המנוח מיטב החוקרים של ימ"ר מרכז פועלים, ללא לאות, מבלי לחסוך במשאבים ומיטב האמצעים, על מנת לפענח מקרה זה ולהעמיד לדין את האחראים לפשע המתועב. לציין כי, החקירה שלוותה על ידי הפרקליטות באופן צמוד נמשכת, ומצויה בסדר עדיפות גבוה של המחוז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully