וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: הסורים ירו לגולן, צה"ל השמיד את העמדה

21.5.2013 / 17:31

בסרטון שפרסם דובר צה"ל נראה שיגור של טיל תמוז בתגובה לירי מכיוון סוריה. הרמטכ"ל הזהיר את דמשק: "לא נאפשר טרור בגולן". פרשנות: מה מנסה אסד להשיג בלוחמה הפסיכולוגית?

צילום: דו"צ, אבי כהן

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אמר היום (שלישי) כי טענת צבא סוריה, שלפיה ג'יפ צה"ל חצה את הגבול לסוריה והושמד – אינה נכונה. "גם כשמשקרים צריך לדעת כיצד לשקר", אמר גנץ. הוא התייחס גם לירי התגובה של צה"ל לעבר סוריה ושלח איום לנשיא הסורי בשאר אסד.

"אסד מדבר, מנחה ומעודד את הרחבת הפעילות כנגד מדינת ישראל, גם ברמת הגולן", ציין הרמטכ"ל בכנס לציון 25 שנה לתכנית הביטחון של אוניברסיטת חיפה. "הלילה, על סיור שלנו, שנמצא על גדר המערכת, יורים שלוש פעמים מעמדה סורית. נמאס - העמדה הושמדה. אנחנו לא נרשה שמרחב רמת הגולן יהפוך להיות מרחב נוח לתגובה עבור אסד. אם הוא ידרדר את המצב ברמת הגולן, הוא יצטרך לשאת בתוצאות. בסך הכול, המציאות ברמת הגולן איננה יציבה, היא הולכת ומתערערת".

הרמטכ"ל התייחס בדבריו לירי טיל התמוז של כוחות צה"ל לעבר עמדה סורית שממנה נורתה אש מכוונת לעבר כלי רכב צבאי. הבוקר, לראשונה מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה, הודה המשטר הסורי כי ביצע ירי יזום לעבר כוחות צה"ל. בצה"ל אישרו כי האש שנפתחה הבוקר לעבר הסיור באזור תל חזקה לא הייתה מקרית, ושבשונה מבעבר, לא מדובר בזליגה של הלחימה בגולן הסורי לעבר ישראל.

כוחות כוננות פרוסים ברמת הגולן, מאי 2013. דרור עינב
נותרים ערוכים. כוחות צה"ל ברמת הגולן/דרור עינב

יצוין כי התקיפות שיוחסו לחיל האוויר הישראלי בסוריה, שמטרתן סיכול העברת נשק שובר איזון לידי חיזבאללה, הציבו את הציר הרדיקלי שכולל את סוריה, איראן וחיזבאללה בפני דילמה מורכבת – אם לפתוח עוד חזית בגבול הישראלי, או להמשיך לעסוק במאבק הפנים-סורי למען הישרדותו של המשטר של בשאר אסד.

במערכת הביטחון בישראל עקבו בדריכות אחר הנעשה בסוריה והמתינו למוצא פיו של אסד לאחר ביקור הפתע של שר החוץ האיראני עלי אכבר סאלחי בדמשק, ימים ספורים אחרי התקיפה. הנשיא הסורי הספיק לומר כי ביכולתה של סוריה להגיב לתקיפות האוויריות של ישראל, אך נזהר מאוד מלהזכיר את המילה נקמה.

בציר הרדיקלי הבינו היטב כי תגובה להתקפות האוויריות עלולה להזמין פעולות-נגד כואבות מאוד מצד ישראל, ולפיכך לעת עתה בחרו לא להגיב. עם זאת, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה טרח להצהיר ברברבנות כי בכוונת סוריה להעביר אליו נשק שובר שוויון מתקדם, למרות האיום הישראלי. אף שהנושא כמעט ונשכח, "הודות" להתעסקות בצד הישראלי, חזרה ועלתה הסוגיה אל מעל פני השטח.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
צבא אסד: ברשותנו ג'יפ צה"לי שנלקח מהמורדים.
הג'יפ הישראלי שהציגו הסורים

לוחמה פסיכולוגית דו-צדדית

הציר הרדיקלי הבין שעליו להפגין עוצמה, אך במקביל גם לבחור את התגובה באופן מדוד. מהשלב הזה התחברו המוחות. אסד יצא אל התקשורת והעלה הערכות כי רמת הגולן עלולה להפוך לאזור רווי טרור על ידי גורמים שונים ואותת לישראל כי תגובה בוא תבוא. אסד הבטיח – וקיים. זה החל בירי פצמ"רים לעבר המפלס העליון של אתר החרמון, שסומן על ידי מערכת הביטחון כהחלטה של המשטר הסורי ולא כירי נקודתי תועה, והמשיך בשלוש תקריות הירי לעבר סיורים של צה"ל, האחרון שבהם היה הלילה.

המשטר הסורי הפיץ דיווח כי פוצץ ג'יפ של צה"ל – דבר שלא לא קרה כמובן. דיווח זה מצטרף לניסיון של חיזבאללה להשתמש בלוחמה פסיכולוגית במקרה שבו הודיע ארגון הטרור על תפיסת ג'יפ צבאי של צה"ל בשטח סורי במהלך סיוע למורדים. בבדיקה צה"לית התברר כי מדובר בג'יפ שנפל שלל במהלך הנסיגה מלבנון בשנת 2000. אף ששני המקרים הללו לא מעידים על הישג כלשהו לאסד, הם מהווים נדבך נוסף בניסיונו להראות שהוא עדיין יכול להגיב.

לא נראה שהגבול הצפוני עומד בפני הסלמה מאחר והערכות במערכת הביטחון כי לא הנשיא הסורי, לא מנהיג חיזבאללה ולא ההנהגה באיראן רוצה לפתוח בחזית מול ישראל. חשוב להדגיש כי גם ישראל איננה מעוניינת בהסלמה מול סוריה ומעדיפה שבשאר אסד ימות מוות טבעי או בידיים ערביות. עם זאת, לא מהססים במערכת הביטחון לומר בצורה ברורה כי למרות הגיבוי שמעניקה רוסיה לסוריה, ישראל תגיב לכל ניסיון להפר את האיזון במזרח התיכון שעשוי לבוא לידי ביטוי באמצעות העברת טילים או מערכות הגנה אוויריות. כעת השאלה שמרחפת מעל הכול האם יסתפק אסד בתגובות נקודתיות או ימשיך לנסות ולהרחיב את הפעילות נגד ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully