וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: ללא חמאס במו"מ - לא יהיה שלום

ראש ממשלת טורקיה אמר כי לסוגייה הישראלית-פלסטינית חשיבות גבוהה בסדר יומה של טורקיה. לדבריו, אם יושג פיוס בין פתח לחמאס "השיחות עם ישראל ינועו במהירות גדולה יותר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

"אנו רואים את הסוגיה הישראלית-פלסטינית כאחת שיש לנו רגישות רבה אליה, לא פחות מאשר סוגיות פנימיות. ההליך של איחוד בין פתח לחמאס חייב להיות מושג. אם לא, אני לא מאמין שכל תוצאה תצא מהדיונים הפלסטיניים-ישראליים", כך אמר אמש (שישי) ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. "יש תהליך של פיוס בין חמאס ופתח – ואם הוא יושג – אני חושב שהשיחות עם ישראל ינועו במהירות גדולה יותר", אמר באירוע במכון ברוקינגס בוושינגטון.

"כמדינה, יש הרבה שאנחנו יכולים לעשות, משום שביכולתנו לדבר עם אחינו בחמאס וגם בפתח – משום שאנחנו באותו מרחק משניהם. לקוורטט יש מספר הצעות, החשובה בהן היא גבולות 67' – ישראל חייבת לסגת מגבולות 67'", אמר ראש הממשלה הטורקי. הוא התייחס לשיחותיו עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהיה לדבריו "חיובי בנושא, אך הממשלה הישראלית שבאה אחריו אימצה גישה שונה. ישראל עצמה לא מקבלת את פלסטין כמדינה - כל עוד לא תעשה זאת אין הרבה על מה לדבר".

לדבריו, כבר בעת השתתפותו בוועידת דאבוס ב-2010 (במהלכה יצא בסערה מפאנל עם הנשיא שמעון פרס), הוא הבהיר בפני שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר כי חמאס צריך לקחת חלק במגעים מול ישראל. "אמרתי לבלייר כי אי אפשר להשיג שלום ללא חמאס", אמר ארדואן וסיפר כי הבכיר הבריטי השיב לו: "חמאס צריך להשתתף בניסיון להשיג שלום".

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
רגישות רבה לסוגיה הישראלית-פלסטינית. אובמה וארדואן בבית הלבן/רויטרס

ראש הממשלה הטורקי התייחס גם למצב בסוריה ואמר כי על מועצת הביטחון של האו"ם להחליט אם להכריז על שמי סוריה כאזור אסור לטיסה, מהלך בינלאומי משמעותי שמהווה סנקציה חריפה. "זה לא משהו שאפשר להחליט עליו בין ארה"ב וטורקיה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ארדואן יבקר בעזה?

שלשום התייחס ארדואן ליחסים עם ישראל והזכיר במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן עם נשיא ארה"ב ברק אובמה כי "במתקפה על המרמרמה, נהרגו אזרחים טורקים". "אנחנו עובדים כעת מול ממשלת ישראל על פיצויים והביקור בעזה יסייע לשלום ולאחדות פלסטין", אמר ארדואן שלמעשה אישש את ההודעות בנוגע לביקורו הקרוב ברצועת עזה ובגדה המערבית. "אני רואה חשיבות רבה לביקור, (שישפיע) על השלום במזרח התיכון", אמר והבהיר: "הביקור לא אומר שאני מעדיף צד אחד או אחר. אני מקווה שהביקור יביא לאחדות בפלסטין".

חאלד משעל ואבו מאזן בקהיר. דצמבר 2011. AP
אם יושג פיוס בין פתח וחמאס, "השיחות עם ישראל ינועו במהירות גדולה יותר". משעל ואבו מאזן בשיחות פיוס בקהיר, 2011/AP

דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן פסקי, התייחסה להכרזתו של ארדואן כי בכוונתו לבקר ברצועת עזה, ואמרה: "אנו מתנגדים לכל דיאלוג עם חמאס, שהינו ארגון טרור. לגבי תוכניות הנסיעה של המנהיג הטורקי, אני מפנה אתכם לרשויות טורקיה". פסקי הוסיפה: "עמדתנו ברורה גם לגבי ההתנחלויות - איננו מקבלים את המשך הרחבתן. זה לא תורם לשלום ומדינת פלסטין העצמאית צריכה להיות בת קיימא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully