וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: לא נציב תנאים לשיקום יחסי טורקיה-ישראל

שר החוץ קרי הגיע לאיסטנבול ואמר שחרף הרצון לשיפור מהיר בקשרים בין ישראל לטורקיה, הרי שוושינגטון "לא תתערב בלו"ז של ארדואן". על איראן: עדיין דבקים בדיפלומטיה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ארצות הברית מפצירה בטורקיה לתקן בהקדם את יחסיה הדיפלומטים עם ישראל. שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי בא בצהריים (ראשון) לטורקיה, ואמר כי שיתוף הפעולה בין שתי המדינות יוכל לסייע להתגבר על האתגרים השונים באזור. ואולם, קרי אמר כי אין זה מתפקידה של וושינגטון להציב תאריך-יעד אחרון לישראל ולטורקיה לחידוש הקשרים. "לא ניכנס ללוח הזמנים של ראש הממשלה (ארדואן)", אמר קרי. לדבריו, הדבר החשוב הוא שישראל תעמוד בתנאי הפיצויים לטורקיה וששתי המדינות ישלחו בחזרה את השגרירים זו לזו.

קרי דיבר באיסטנבול אחרי פגישה עם שר החוץ הטורקי אחמט דאווטאולו. בהמשך ייפגש קרי עם ראש הממשלה הטורקי רג'פ טייפ ארדואן, ובערב ימריא לישראל. זאת, במסגרת סיור של עשרה ימים במזרח התיכון, אירופה ואסיה, שיעסוק גם במתיחות הגוברת מול צפון קוריאה.

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי ושר החוץ הטורקי אחמט דאווטאולו. אפריל 2013. רויטרס
שר החוץ הטורקי דאווטאולו עם שר החוץ האמריקאי קרי, הבוקר/רויטרס

בהתייחסו לשיחות מול איראן, אמר קרי כי מעצמות המערב ימשיכו לשאת ולתת מול טהרן בנושא פירוק תכנית הגרעין שלה, אך הדגיש כי הדיונים לא יוכלו להימשך לנצח. "לא מדובר בתהליך אינסופי", אמר קרי. לדבריו, הנשיא ברק אובמה מחויב לתהליך דיפלומטי מול איראן חרף הבחירות לנשיאות שייערכו ברפובליקה האיסלמית בחודש יוני הקרוב. "דיפלומטיה היא משימה כואבת", הבהיר. בסבב הדיונים שנערך אמש בקזחסטן, לא הצליחו הצדדים להגיע לפתרון בנושא העיקרי שעמד על השולחן, רצונה של איראן לקבל הקלות בסנקציות הכלכליות שמושטות עליה בשנתיים האחרונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

השיחות על גובה הפיצויים - ביום שישי

בסוף השבוע דווח כי קרי צפוי להציע לראש ממשלת טורקיה ארדואן לקחת חלק במאמצי התיווך בין ישראל לפלסטינים. ואולם, בירושלים התייחסו אמש בספקנות רבה לדיווחים הללו, גורם מדיני בכיר אמר לוואלה! חדשות כי "אין למהלך הרבה סיכויים, בשל היחסים של ארדואן עם ישראל". לדברי הגורם, "ייתכן כי המהלך של קרי, לו אכן ייצא לפועל, הוא חלק מניסיון להפעיל לחץ על הפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן במגוון דרכים, כאשר הערוץ הטורקי הוא רק אחד מני רבים".

ביום שישי הקרוב ייפגשו נציגים מישראל ומטורקיה לתחילת הדיונים בפיצויים למשפחות ההרוגים במשט המרמרה. לפני כשבוע אמר ארדואן בראיון לרשת טורקית כי השיחות יתקיימו בטורקיה. סגנו של ארדואן, בולנט ארינץ, הוסיף כי "אין לדון בשלב זה על מספרים. אנשים לא צריכים לפתח ציפיות מיוחדות באשר לסכום הפיצויים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully