וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: עלייה של 30% בגילויי האנטישמיות ב-2012

7.4.2013 / 11:29

בדוח שפרסם מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה עולה כי בשנת 2012 אירעו 686 מקרי אנטישמיות לעומת 526 בשנה הקודמת. עיקר גילויי האלימות בצרפת, יוון, הונגריה ואוקראינה

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

בשנת 2012 חלה עלייה ניכרת במספר גילויי האנטישימיות בעולם, כולל מעשי ונדליזם ואיומים ישירים על חיי יהודים. מדוח שפרסם הבוקר (ראשון) מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו שבאוניברסיטת תל אביב עולה כי בשנה החולפת חלה עלייה של 30% בגילויי הגזענות והאלימות כלפי יהודים, בהשוואה לשנת 2011. במסיבת העיתונאים שכונסה הבוקר - ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, פורסם הדוח, לפיו חלה עלייה בגילויי האנטישמיות בעיקר בצרפת, יוון, הונגריה ואוקראינה.

במסיבת העיתונאים, שכונסה בשיתוף עם הקונגרס היהודי האירופי, השתתפו ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, ד"ר רוני שטאובר, ד"ר חיים פיירברג וכן החוקרים ד"ר רפי ואגו, לידיה לרנר, אירנה קנטורוביץ', שרה רמבישבסקי, ד"ר מיכאל שיינקמן וכן ד"ר אסתר ובמן.

מסיבת עיתונאים: מצב האנטישמיות בעולם בשנת 2012. אוניברסיטת ת"א, אפריל 2014. דרור עינב
"עלייה ניכרת בגילויי האנטישמיות". צוות החוקרים מציג את הנתונים/דרור עינב

מהנתונים עולה כי ב-2012 התרחשו 686 אירועים, בהשוואה ל-526 בשנה שקדמה לה, בהם 273 מקרי תקיפה של יהודים, 190 מקרים של השחתת בתי כנסת, קברים ואנדרטאות ו-200 מקרים של השחתת רכוש ציבורי ופרטי. ב-50 מהמקרים נעשה שימוש בכלי נשק. בצרפת חלה העלייה הגבוהה ביותר בגילויי האנטישמיות, מ-177 מקרים ב-2011 ל-315 בשנה העוקבת. החוקרים מצביעים על כמה אירועים שלטענתם גרמו לעלייה בגילויי האנטשימיות בעולם, בהם הפיגוע בטולוז שבצרפת, שבו נרצחו ארבעה יהודים, הסלמה בפעילות של הימין הקיצוני והתחזקותן של מפלגות בעלות עמדות אנטישמיות מובהקות על רקע המשבר הכלכלי באירופה וכן מבצע "עמוד ענן" שיזם צה"ל נגד חמאס ברצועת עזה בנובמבר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
צלבי קרס שרוססו על מצבות בבית קברות יהודי בלטביה בירת ריגה. רויטרס
צלבי קרס שרוססו על מצבות בבית קברות יהודי בלטביה בירת ריגה/רויטרס

אריה צוקרמן, יועץ במרכז קנטור, אמר במסיבת העיתונאים כי "המצב הוא קשה עד כדי כך שבמדינות מסוימות יהודים שוב מרגישים חוסר ביטחון להסתובב ברחובות, כיוון שהם יהודים. זה קרוה בעיקר בהונגריה וביוון, אלו מדינות שיהודים פשוט יתחילו לעזוב. לא נעשה מספיק כדי לעצור את התופעה על ידי האיחוד האירופי, ואם לא ייעשה דבר אנחנו נראה הידרדרות בשנה הקרובה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר משה קנטור, העומד בראש המרכז, אמר כי "כמנהיג יהודי, אני אומר שאני חש בסכנה לקהילות, סכנה לאנשים החוששים ללכת ברחובות, לבתי כנסת, לבתי ספר יהודיים. זו תופעה חדשה לחלוטין שלא הייתה בעבר". ד"ר קנטור הוסיף כי "אנחנו רואים תופעות נוספות שלא קרו בשנים עברו - ניאו נאצים הפכו לחוקיים באירופה, וזו תופעה חשובה שיש לשים לב אליה. הם כבר יושבים בפרלמנט בהונגריה וכך גם באוקראינה וביוון".

20% מניצולי השואה ויתרו על רכישת מזון בשל מצבם הכלכלי

בחודש שעבר פורסם כי הרב הראשי של צרפת, ז'יל ברנהיים, קיבל מכתב איומים ממקור שאינו מוכר, המזהיר אותו מפני "פעולות ברוטליות" כלפי עיתונאים צרפתים יהודיים. "לפני שננקוט צעדים קיצוניים, היחידים העומדים לרשותנו, אנו פונים אליך, שכן העיתונאים המושחתים הם יהודים", נכתב לברנהיים. המכתב חתום על ידי ארגון בשם IFO. במכתב מואשמים העיתונאים המדוברים כי הם סוכנים קומוניסטיים, הפועלים "כדי לסכל את עצמאותה של צרפת". מספר ימים קודם לכן נשלח מכתב איומים החתום על ידי אותו ארגון לז'אן-מישל ז'נטיל, היושב בדין במשפטו של נשיא צרפת לשעבר, ניקולא סרקוזי, שבו מואשם האחרון במעילת כספים. ז'נטיל משמש כשופט הבכיר בתיק הפלילי, והוא קיבל במעטפה גם קליע של אקדח.

מסקר שערכה הקרן לרווחה לניצולי שואה בקרב 500 ניצולי שואה, עולה כי 20% מהניצולים ויתרו על רכישת מזון בשל מצבם הכלכלי הקשה ואחד משמונה ניצולים ויתר על קניית תרופות במהלך שנת 2012. עוד עולה מהסקר כי 49% ציינו בעיות בריאות כקושי עיקרי עבורם ו-37% העידו שמצבם הכלכלי לא טוב ומהווה קושי עבורם. 57% מהניצולים ציינו כי לא יכולים לעמוד בהוצאות החודשיות של משק הבית. מנתוני הקרן עולה כי מחצית מהניצולים המטופלים בקרן זקוקים לסיוע כלכלי. עוד עולה כי בשנת 2012 חלה עלייה של 100% במספר מקבלי טיפולי שיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully