וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך מדעית: נמצאה דרך לקרוא חלומות?

חוקרים ביפן טוענים כי הצליחו לחשוף את הדימויים שבני האדם רואים במוחם בשלב הראשון של שנתם באמצעות סורק MRI. הגילוי החדש מפיח תקווה לפיתוח מכונות קוראות-חלומות בעתיד

נמצאה דרך להתחקות אחר חלומותיהם של בני אדם? מחקר חדש שנערך ביפן מעלה כי מדענים שעשו שימוש בסורקי MRI הצליחו לחשוף את התמונות שבני אדם ראו במוחם בשלב הראשון של שנתם. לפי כתב העת "מדע" ("Science") המדענים מסוגלים לעשות זאת בדיוק של כ-60%. בשלב הבא, מעוניין צוות החוקרים לבחון האם פעילות המוח יכולה לשמש כדי לפענח היבטים אחרים של חלומות, כמו הרגשות שבני האדם חשים במהלך השינה.

צילום פעילות המוח. AP
החוקרים עקבו אחרי שלושה אנשים בשנתם/AP

המדענים, שלטענתם הצליחו לגלות את מה שניסו בני האדם להבין מאז ימי מצרים העתיקה, עשו זאת כאמור באמצעות שימוש בסורקי MRI. הם עקבו אחרי שלושה אנשים בשנתם. ברגע שהמתנדבים לניסוי נרדמו בתוך הסורקים, העירו אותם וביקשו מהם לשחזר את מה שראו בחלומם. כל תמונה, החל מפסלי ברונזה ועד מפתחות, צוינה, גם אם הייתה הזויה ביותר. המדענים חזרו על פעולה זו כ-200 פעמים עם כל משתתף.

קרובים ל"מכונות קוראות-חלומות"?

לאחר מכן, קיבצו החוקרים את התוצאות ומיינו את האובייקטים שנראו בחלומות לקטגוריות חזותיות דומות. כך, למשל, בית מלון, בית ובניין נכנסו לאותה קטגוריה תחת הכותרת "מבנים". אז, הכניסו המדענים את המתנדבים אל הסורק פעם נוספת, אך הפעם כשהם ערים ומתבוננים בתמונות שהוקרנו על גבי מסך מחשב. כך, הם יכולים היו לבחון את דפוסי הפעילות המסוימים של המוח בהתאם לדימויים החזותיים.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בהמשך הוכנסו המשתתפים לסיבוב נוסף של שינת מבחן, במהלכו סרקו שוב החוקרים את מוחם וכך יכולים היו לספר מה הראשונים רואים בחלומם. "בזמן השינה, היינו מסוגלים לחשוף את תוכן החלום דרך פעילות המוח, כך שהוא עלה בקנה אחד עם הדיווחים המילוליים", הסביר פרופ' יוקיאשו קמיטני מהמעבדה לחקר מדעי המוח בקיוטו. כעת, מעוניינים החוקרים לבדוק אם סריקת המוח יכולה לסייע להם בהתחקות אחר רגשות, ריחות, צבעים ופעולות שבני האדם חווים בשנתם.

"הייתה לי אמונה חזקה שפיענוח חלומות אפשרי, לפחות בהיבטים מסוימים", אמר פרופ' קמיטני. "לא הייתי כל כך מופתע מהתוצאות, אך הייתי נרגש". ד"ר מארק סטוקס, נוירולוג קוגניטיבי מאוניברסיטת אוקספורד, אמר כי מדובר במחקר "מרגש" שקירב אותנו לרעיון של מכונות קוראות-חלומות. "ברור שהדרך עוד ארוכה, אך עקרונית, אין סיבה שלא (נגיע למכונות כאלה)", אמר סטוקס. "הדבר הקשה הוא לערוך את המיפוי השיטתי בין פעילות המוח והתופעה".

בדיקת אמ.אר.אי. AP
ברגע שהמתנדבים לניסוי נרדמו בתוך הסורקים, העירו אותם וביקשו מהם לשחזר את מה שראו בחלומם/AP

עם זאת, הוא הבהיר כי מערכת אחת לקריאת חלומות לא תצליח לעבוד עבור כל בני האדם. "כל זה יצטרך להיעשות בצורה אינדיווידואלית", הדגיש. "כך שלעולם לא נוכל לבנות מכנה משותף כללי שיהיה מסוגל לקרוא את חלומותיהם של כולם". לדבריו, "לעולם לא תוכל לבנות משהו שיוכל לקרוא את מחשבותיהם של אחרים מבלי שהם יידעו על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully