וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאה דורש, נאה מקיים: כמה שילם ארדואן לקורבנות מלחמה?

סיגל סיריוס

9.4.2013 / 10:42

לאחר שישראל התנצלה על הרג האזרחים הטורקים בהשתלטות על הספינה "מרמרה", דורשת טורקיה מיליון דולר על כל קורבן. בדקנו מה גובה הפיצויים ששילמו הטורקים במקרים דומים

שלושה שבועות חלפו מאז פסע ראש הממשלה בנימין נתניהו צעד משמעותי לקראת השבת היחסים בין טורקיה לישראל למסלולם, כאשר הביע התנצלות על הרג תשעת האזרחים הטורקים על סיפון המאווי מרמרה במשט לעזה ב-2010. מלבד ההתנצלות, בשיחה בין נתניהו לראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן – בתיווכו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה – הוסכם גם על החזרת השגרירים וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל שלקחו חלק בהשתלטות על הספינה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיוס בתיווך אמריקאי. נתניהו ואובמה בביקורו של נשיא ארה"ב בישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלא שסוגיה אחת, עליה הסכימו שני המנהיגים בשיחת הטלפון ביניהם באופן עקרוני בלבד, נותרה עדיין לא פתורה. לאחר שלוש שנים של נתק ביחסים והתבטאויות חריפות מצד בכירי הממשל הטורקי נגד ההנהגה הישראלית, הסכים נתניהו לפצות את משפחות תשעת הקורבנות הטורקים. עם זאת, גובה הפיצויים לכל משפחה נותר, לפי שעה, לוט בערפל. הטורקים דורשים לא פחות ממיליון דולרים לכל הרוג, ואילו ישראל מוכנה לשלם עד 100 אלף דולרים בלבד.

עם זאת, אמש דווח כי יציאתם לטורקיה של ראש המועצה לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, ושליחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יוסף צ'חנובר, נדחתה ל-22 באפריל. גורמים בירושלים מסרו כי יציאתם של השניים לאנקרה כדי לדון בפיצויים שתעניק ישראל למשפחות קורבנות משט המרמרה ובהשבת השגרירים לשתי המדינות, נדחתה לבקשת הטורקים.

עמידרור וצ'חנובר, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ, היו אמורים לצאת לטורקיה ביום חמישי הקרוב. עם זאת, הגורמים אמרו כי מדובר בדחייה "מסיבות טכניות". הם הבהירו כי לא מדובר במשבר נוסף עם הטורקים, אולם לפי שעה לא ברור מהן הסיבות שגרמו לביטול יציאת הצוות הישראלי, שתוכננה כשבוע מראש.

מהמחתרת הכורדית ל"שואת הארמנים"

סוגיית המחלוקת הזו הובילה אותנו לבדוק מהו תעריף ריאלי לפיצוי משפחות של קורבנות מלחמה, ולא פחות מעניין - כמה שילמו הטורקים במקרים דומים? מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי לרוב, קבעו הטורקים רף נמוך בהרבה לפיצוי מזה שהם דורשים עתה מישראל. כך, למשל, העניקו הטורקים פיצוי בסך 67 אלף דולרים לכל אחת מ-34 משפחותיהם של תושבים כורדים מדרום המדינה, שנהרגו במתקפה אווירית של צבא טורקיה בדצמבר 2011. הם זוהו אז בטעות כלוחמי המחתרת הכורדית (PKK). חודשיים אחרי האירוע הטרגי התייצב ארדואן מול המצלמות, לקח אחריות על ההרג והודיע על גובה הפיצויים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

במקרה אחר שילמה טורקיה כמיליון ו-400 אלף דולרים למשפחתה של הלן בנטלי, אזרחית בריטניה שנהרגה בפיצוץ מיניבוס תיירים באתר הנופש קוסדאי ביולי 2005. בנטלי הייתה אחת מחמישה הרוגים בפיגוע הטרור, בו נפצעו גם ארוסה וכמה מבני משפחתה.

במלחמת העולם הראשונה ביצעה האימפריה העות'מאנית רצח עם, שכונה "שואת הארמנים", באופן מכוון ושיטתי. טורקיה מעולם לא התנצלה ולא שילמה פיצויים למשפחות הנספים, שמספרם מוערך בין 800 אלף למיליון וחצי, תלוי את מי שואלים. אגב, התעריף הטורקי למשפחתו של חייל שנהרג בעת מילוי תפקידו הוא כ-70 אלף דולרים.

וכמה שילמה ישראל?

כמו אצל הטורקים, גם בישראל תעריף הפיצוי גמיש. בהסכם סודי, שילמה ישראל שמונה מיליון דולרים למשפחתו של הבמאי והצלם הבריטי ג'ימס מילר, שנורה למוות ברפיח במאי 2003 על ידי סיור של צה"ל. מפקח הכוח חרג אז מהוראות הירי, וישראל החליטה לשלם למשפחה, למרות שהכוח כלל לא היה מודע לכך שיש עיתונאים בגזרה.

נדחתה תביעת משפחתה של רייצ'ל קורי נגד המדינה. רויטרס
משפחתה לא קיבלה שום פיצוי. רייצ'ל קורי/רויטרס

במקרה של פעילת השלום האמריקאית רייצ'ל קורי, שבמרץ 2003 נפלה לבור בשטח צבאי סגור ברפיח ונדרסה למוות על ידי דחפור של צה"ל, ישראל לא שילמה - ולו שקל, או דולר אחד. באוגוסט אשתקד, בתום משפט שארך שנתיים וכלל עשרות עדויות, קבע בית המשפט המחוזי בחיפה שקורי "הביאה את מותה על עצמה" ודחה את תביעת הנזיקין שהגישה משפחתה. בית המשפט דחה את טענות משפחת קורי, לפיהן נהג הדחפור, מסוג די-9, דרס את קורי בכוונה תחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully