וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל השיב בירי טיל תמוז לאש שנפתחה מסוריה; יש נפגעים

24.3.2013 / 10:31

עמדה בצד הסורי של הגבול הושמדה מירי צה"ל, לאחר שזוהתה כמקור האש לשטח ישראל. שר הביטחון: "כל ירי יענה מיידית". דוח של האו"ם חושף: צה"ל פועל על הקרקע בתוך שטח סוריה

צילום: דניאל בוק, רויטרס, דובר צה"ל; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

המתיחות בגבול סוריה נמשכה הבוקר (ראשון) בירי מקלעים שבוצע מעמדה צבאית בסוריה לכיוון שטח ישראל בדרום רמת הגולן. כוח צה"ל שאיתר את מקור הירי השיב אש בירי טיל תמוז לעבר העמדה והשמיד אותה. כתוצאה מירי צה"ל ישנם נפגעים, אך לא ידוע מספרם ומצבם. בצה"ל החליטו להפסיק את עבודות בניית הגדר בגבול לטובת הערכת המצב בשטח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוח צה"ל השיב אש בירי טיל תמוז לעבר העמדה הסורית/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר הביטחון, משה יעלון, אמר בתגובה לאירוע: "אנו רואים בחומרה את הירי אמש והבוקר מכיוון סוריה לעבר כוח צה"ל בשטח מדינת ישראל. בעקבות זאת, הגיב צה"ל בהתאם למדיניות שקבעה הממשלה: כל הפרה של הריבונות הישראלית וירי מהצד הסורי, ייענו באופן מידי בשיתוק מקורות האש כאשר מזהים אותם. אנו רואים את המשטר הסורי כאחראי לכל הפרת ריבונות. לא נאפשר לצבא הסורי או לכל גורם אחר להפר את ריבונות ישראל באמצעות ירי לשטחנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נושא: חיילי צה"ל סורקים את השטח לאיתור שרידים של פצמ"רים סורים שנפלו ברמת הגולן, 2 במרץ 2013. משה אסרף, ג'יליס
כוח רגלי של צה"ל נצפה חודר לשטח הסורי פעמיים מתחילת השנה/ג'יליס, משה אסרף

גורם בפיקוד צפון העריך כי האש לא היתה מיועדת לפגוע בכוחות צה"ל, אך למרות זאת, כשזוהה מקור הירי, הוחלט בצה"ל להשיב אש. אמש ארעה תקרית נוספת בתל-פארס, בדרום רמת הגולן, במהלכה נפתחה אש לעבר סיור של צה"ל וזוהתה פגיעה באחד הכלים, אך ללא נפגעים.

בתוך כך, מדוח מפורט שהעבירה לאו"ם מפקדת כוחות אונדו"ף, עולה כי כוח רגלי של שמונה חיילי צה"ל חדר לשטח סוריה בסוף חודש ינואר האחרון, ונצפה באזור המפורז ברמת הגולן. שבועות אחדים לאחר מכן, באמצע חודש פברואר, נצפו עשרות לוחמי צה"ל חודרים לשטח סוריה. לפי דוח אונדו"ף, שפועל מאז שנת 1974 לאכיפת הסכם הפסקת האש בין סוריה לישראל, גם כלי טיס של חיל האוויר נצפו חודרים לשטח סוריה.

"המשך פעילות הכוח תלוי ביכולתו לאבטח עצמו"

בדוח שהעביר אונדו"ף צוינו גם תלונות של המשטר הסורי, לפיהן חיל האוויר תקף קריית מחקר מדעי ב-30 בינואר ופגע בשבעה סורים, ששניים מהם נהרגו. אונדו"ף לא אישר את פרטי התלונה בטענה כי היה מזג אוויר קשה ולא אפשר תצפית סבירה. בדוח מצוין עוד כי צה"ל הקים גדר חדשה לאורך הגבול, ומנגד הצבא הסורי שיפר את עמדות ההגנה שלו בגולן. כמו כן, הצבא הסורי הפסיק לצרף לסיורי אונדו"ף קציני קישור סורים מחשש שיחטפו על ידי המורדים.

הדוח שהעביר אונדו"ף לאו"ם מפרט את הפעילות של הכוח, שנכון ל-12 במרץ מנה כאלף חיילים, בהם 374 מאוסטריה, 343 פיליפינים, 194 מהודו, ו-97 מקרואטיה. ממשלת קרואטיה החליטה בימים האחרונים להסיג את כוחותיה מהאזור בשל המצב הביטחוני.

אנשי אונדו"ף לאחר שחרורם משבי המורדים בסוריה. רויטרס
שחרור חיילי אונדו"ף מידי המורדים, החודש. במערכת הביטחון קיים חשש לגבי המשך פעילות הכוח/רויטרס

במערכת הביטחון הישראלית קיים חשש כבד מהתפרקות כוח אונדו"ף, שפועל באזור המפורז ברמת הגולן, בעקבות התגברות האיומים עליו. בנוסף לחטיפת 21 חיילי הכוח החודש בידי המורדים ושחרורם, האיומים עליהם כוללים בתקופה האחרונה אש חיה, פריצה למתקנים, וסגירת צירים מרכזיים לתנועה. בדוח נכתב כי לקראת חידוש המנדט שניתן לכוחות ואמור להסתיים בחודש יוני השנה "המשך פעילות הכוחות תלוי ביכולתם לאבטח את עצמם". גורם ביטחוני בכיר אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי התפרקות הכוח עשויה להביא להגברת המתיחות באזור.

הדוח קובע באופן חד-משמעי שכוחות הצבא הסורי פועלים בשטח המפורז בניגוד להסכם הפסקת האש , במסגרת מלחמתו במורדים. לשם כך, קובע הדוח, העביר הצבא הסורי ציוד ואמצעי לחימה המנוגדים להתחייבותו. "הדבר מהווה הפרה בוטה של ההסכם", נכתב בדוח שכלל דיווח על ירי אש לעבר השטח הישראלי: פגז שנחת בשטח ישראלי בסוף חודש פברואר השנה ולא התפוצץ ורסיסי פצצות מרגמה שנחתו במקרים אחרים. בדוח נכתב כי צה"ל הזהיר במכתבו למועצת הביטחון של האו"ם כי "אם לא יטופל האירוע עשוי המצב להביא להסלמה".

"חלק מעובדי הכוח עברו לעבוד מהבית"

אונדו"ף אישר באופן רשמי כי המורדים השתלטו על אזור העיירות והכפרים ג'בתה, טרונג'י, הוריי ויופניה, כמו גם העיירות באזור קו הפסקת האש בצפון רמת הגולן והכפרים בייר עג'ה וברייקה ויורם מהם אש לעבר האזור המפורז באמצעות תותחים נגד מטוסים, מקלעים, טנקים על בסיס יומי. הדוח מגלה שקיים מעבר מסיבי של חמושים מלבנון לסוריה ולהיפך, והמספרים גדלים משבוע לשבוע. עקב כך, הקים צבא סוריה מחסומים באזור כדי להגביל את התנועה. כתוצאה מכך נסגר ציר האספקה הראשי של אונדו"ף וחלק מהמורדים פועלים בקרבת הגבול הישראלי כדי לעקוף מחסומים. נציג בכיר של צבא אסד העביר מסר ברור לכוחות אונדו"ף, שעליהם להימנע מלהגיע לאזורי העימות. כוחות אונדו"ף דיווחו כי בחודשים האחרונים נפצעו חיילי הכוח, חיילים אחרים נחטפו ושוחררו, מתקני הכוח וכלי רכב נפגעו מאש חיה, וחלק מהמתקנים נבזז בידי חמושים.

כו"ח אונדו"ף של האו"ם המפריד בין ישראל לסוריה. רמת הגולן, מרץ 2012. רויטרס
חלק מהמתקנים נבזזו. עמדת כוח אונדו"ף בגבול/רויטרס

עוד עולה מן הדוח מצבו העגום של אונדו"ף, שבעקבות חטיפת החיילים והמצב הביטחוני החליט לאסור על סיורים בלילה, לסגור מתקנים ועמדות שלא עומדות בתנאים סבירים להגנה, להעביר חלק מהעובדים של הכוח לעבודה מהבית, ובמקביל לעבות את המערך בנגמ"שים נוספים, לצייד את כלל הלוחמים באמצעי מיגון ולהכשירם בהתאם למצב החדש. בנוסף נכתב בדוח כי שמונה תלמידים מסוריה נכנסו לאחרונה לישראל בתיאום ואישור צה"ל ומנגד הוחזרו לשטח סוריה חמישה סורים שנעצרו לאחר שחצו את קו הגבול. הדוח העלה חשש אמיתי לגבי המשך הימצאות הכוחות ברמת הגולן וקרא למדינות החברות במועצת הביטחון להשפיע על כוחות האופוזיציה שלא לפגוע בכוחות אונדו"ף.

  • עוד באותו נושא:
  • סוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully