וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה לציבור הישראלי: ”מנהיגים לא יעשו שלום אם לא תדרשו זאת”

נשיא ארצות הברית נשא נאום פרו-ישראלי ארוך בבנייני האומה בירושלים והבטיח: אירן לא תהיה גרעינית. עם זאת, הוא קרא לעמים לפעול למען השלום ולא לסמוך על המנהיגים לבדם

צילום: סטלינק, עריכה: רן מנחם

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שב אחר הצהריים (חמישי) לירושלים - בתום פגישתו עם יו"ר רשות הפלסטינית. הערב הוא עלה לבמה בבנייני האומה, ונשא את הנאום המרכזי של ביקורו בישראל. הנשיא חזר על עמדתו הידועה לפיה כינונה של פלסטין עצמאית תאפשר את סיום הסכסוך. "שלום לא מתחיל רק בתכניות של מנהיגים, אלא בלב העמים. אתם חייבים להניע את השינוי שאתם רוצים לראות", קרא לציבור הישראלי.

ביקור אובמה בישראל - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
ביקור הנשיא אובמה בישראל: עדכונים שוטפים
בזמן ביקור אובמה: רקטות לדרום, פגיעה בחצר בשדרות
דעה: אובמה זכה לקבלת פנים חמה ולבנה

נאום אובמה בבנייני האומה, מרץ 2013. AP
"אסיר תודה על קבלת הפנים". אובמה בבנייני האומה/AP

מאז שעות הבוקר הצטופפו באולם שבמרכז ירושלים כאלף מאזינים, רבים מהם סטודנטים, כדי לשמוע את הנשיא האמריקאי בנאומו המכונן לציבור הישראלי. "שלום", פתח אובמה את נאומו בעברית לקול תשואות הקהל. "אני אסיר תודה על קבלת הפנים שקיבלתי מעם ישראל. אני מביא איתי את התמיכה של העם האמריקאי, ואת החברות שקושרת אותנו ביחד. בימים האחרונים אישררתי את המחויבות של ארצות הברית לישראל יחד עם ראש הממשלה נתניהו והנשיא פרס. מסעו של העם היהודי לעצמאות לאורך אין-ספור דורות כלל מאות שנים של סבל וגלות, פוגרומים ואפילו רצח-עם. בעוד שיהודים זכו להצלחות בכל העולם, החלום לחירות מלאה התגלם ברעיון הציוני - להיות עם חופשי בארץ המולדת שלכם", אמר. "עם זאת, מה שמשמח אותי ביותר זה הפנייה אל הקהל הישראלי הצעיר, אליכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נאום אובמה בבנייני האומה, מרץ 2013. רויטרס
"הדרמה ביני לבין ביבי היא עלילה שמשמשת חומר ל'ארץ נהדרת". אובמה נואם/רויטרס

כבר בפתח דבריו לא ויתר הנשיא האמריקאי על עקיצה הומוריסטית בנוגע ליחסיו עם ראש הממשלה. "אני יודע שבדמוקרטיה התוססת בישראל, כל מילה ומחווה נבחנת בקפידה. אבל רק שתדעו, כל דרמה ביני לבין חברי ביבי במהלך השנים, הייתה רק עלילה כדי ליצור חומר למערכונים של 'ארץ נהדרת'".

בהמשך הופרעו דבריו של הנשיא אובמה על ידי אחד המשתתפים שהחל בקריאות בשפה הערבית. "זה לא נורא, בדיוק על זה דיברתי לגבי הצורך בדיון ער", אמר הנשיא בהתייחסו לאדם שצעק לעברו - סטודנט ערבי מחיפה. "לא הייתי מרגיש בנוח אלמלא היה לפחות מפריע אחד", התלוצץ אובמה. הקהל הגיב בשריקות בוז נוכח הפרובוקציה, ואנשי האבטחה הוציאו את האיש מהאולם.

השיירה של אובמה מגיע לבנייני האומה, מרץ 2013. ברק אובמה בנייני האומה, יואב דודקביץ'
השיירה של אובמה מגיעה לבנייני האומה/יואב דודקביץ', ברק אובמה בנייני האומה

אחרי ההפרעה שב אובמה לנאום, והתייחס להישגיה של ישראל. "המדינה הצעירה הייתה בית לפליטים היהודים בגלות וקיבלה את פניהם של יהודים מאירופה, מברית המועצות, מאתיופיה ומצפון אפריקה. ישראל קמה והפכה לאומה משגשגת, דרך בניית הקיבוצים, שהפכו את המדבר לשממה, עסקים שהרחיבו את מעמד הביניים וממציאים שדחקו את חזית המדע". לדבריו, "ישראל צמחה כדמוקרטיה משגשגת, עם חברה אזרחית בעלת השראה, מפלגות פוליטיות, עיתונות חופשית שאינה נחה ושיח ציבורי ער". הוא הוסיף בהתבדחות כי מדובר בלשון המעטה כשאומרים על ישראלים: "בעלי שיח ער".

צופי בנאום אובמה, מרץ 2013. דרור עינב
צעירים צופים בנאום אובמה/דרור עינב

בהמשך פנה הנשיא אובמה להתייחס לאיום שמציב המשטר בטהרן על ישראל. "איראן אטומית תגביר את הסיכוי לטרור, תעורר מרוץ חימוש גרעיני ותסכן את היציבות. לכן בנינו קואליציה שתלחץ על עליה", אמר הנשיא וציין - כפי שאמר בעבר - כי נוכח הלחץ, איראן היא כעת מבודדת, השלטון שלה מפולג והיא נחלשת. "עם זאת, אני מאמין שניתן לפתור את המחלוקת בדרכים דיפלומטיות בשילוב סנקציות תקיפות ונחושות - וזה מה שנעשה. איראן צריכה להבין שהזמן לא עומד לרשותה, אל לה לנסות להשיג נשק גרעיני ואני ממשיך ואומר - כל האופציות על השולחן, אמריקה תעשה כל מה שצריך כדי למנוע מאיראן להשיג יכולת גרעינית".

לדבריו של אובמה, "אלו שדוחים את זכותה של ישראל להתקיים יכולים להתכחש לעובדה שהשמש זורחת מעליה - אבל האמת היא שישראל לא זזה לשום מקום". אז חזר אובמה לדבר בעברית ואמר: "אתם לא לבד", והקהל השיב במחיאות כפיים סוערות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקהל בבנייני האומה מריע לאובמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנושא הבא שאובמה נגע בו היה תהליך השלום מול הפלסטינים, ובדבריו לא חסך ביקורת משני הצדדים. "אני יודע שישראל לקחה סיכונים למען השלום. חתמתם על שני הסכמים, נסוגתם מעזה ומלבנון, הושטתם יד לשלום, והרבה פעמים נעניתם בדחייה. אני מאמין שהעם הישראלי רוצה שלום - אבל אני גם מבין למה יותר מדי ישראלים ספקניים לגבי זה", אמר. "מבחינה פוליטית, הדבר הקל עבורי הוא לדחוק את הנושא הצדה ולתמוך בישראל - אך אני מדבר אליכם בתור חבר שדואג לעתידכם. שלום הוא הכרחי, והוא הנתיב היחידי לביטחון אמיתי. הדרך היחידה שישראל תתקיים ותשגשג כמדינה דמוקרטית ויהודית היא על ידי הקמת מדינה פלסטינית".

צופים בנאום אובמה בכיכר רבין, מרץ 2013. דרור עינב
צופים נלהבים בנאום אובמה בכיכר רבין/דרור עינב

אובמה, שהביע לא פעם את התנגדותו למפעל ההתנחלויות ולשהות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון - הבהיר כי לפלסטינים הזכות הלגיטימית למדינה עצמאית. "זה לא הוגן שילד פלסטיני חי תחת שלטון צבאי זר, זה לא הוגן שמתנחלים אשר פוגעים בפלסטינים חומקים מעונש, זה לא ראוי למנוע מחקלאים פלסטינים לעבד את חלקם. לא כיבוש ולא גירוש הם התשובה. לפלסטינים יש זכות להיות חופשיים בארץ משלהם", הכריז.

הנשיא שלח אזהרה ואמר כי בסופו של דבר, מי שייקבע באיזה סוג של דמוקרטיה ישראל תתנהל לפיה - הם האזרחים עצמם. "תזכרו שכך תגדירו לא רק את היחסים עם הפלסטינים, אלא גם את העתיד של המדינה. כפי שאריאל שרון אמר: 'לא ניתן לקיים את ישראל יהודית ודמוקרטית כאשר מחזיקים בכל הארץ - כך נאבד את הארץ כולה'". לטענתו, למרות אי הבהירות לגבי המשא ומתן, השלום בהישג יד. "הוא לא מובטח, אך הוא אפשרי. אני יודע שזה לא נראה ככה כעת", הוסיף.

הקהל הפריע לנאום אובמה - הנשיא לא התרגש. צילום מסך
אובמה מנסה להקשיב לסטודנט הערבי שצעק לעברו/צילום מסך

על אף התמיכה הכלכלית הניכרת שמספקת ארצות הברית לפרויקט כיפת ברזל, מערכת ההגנה האווירית, לטענת הנשיא - אין אפשרות להגנה כוללת על ישראל פרט להסכם שלום. "הדרך היחידה להגן על ישראל לאורך זמן היא על ידי מניעת מלחמה. שום חומה לא גבוהה מספיק, ואף כיפת ברזל לא חזקה מספיק כדי לעשות כן", אמר. לטענתו - שלום יש לכונן בין עמים, לא רק ממשלות. "צעד בודד אינו יכול לשנות בין לילה מה שקורה בלבם של אנשים והוא גם אינו יכול למחוק שנים של שנאה ותעמולה", הוסיף.

את סוף דבריו, שהיוו גם את מרכז הנאום - הפנה אובמה לאזרחי ישראל. "שלום לא מתחיל רק בתכניות של מנהיגים, אלא בלב העמים, לא רק דרך תהליך מחושב, אלא באמצעות הקשרים היומיומיים בין אלו שחולקים את אותה הארץ ובמיוחד את עיר הקדושה הזו - ירושלים", אמר. "כפוליטיקאי אני יכול להבטיח לכם זאת: מנהיגים לא נוטלים סיכונים אלא אם הציבור שלהם לא דורש מהם לעשות זאת. אתם חייבים להניע את השינוי שאתם רוצים לראות", סיכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבמה לפני נאום אובמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully