וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על הסוגיה האירנית: "יש עוד זמן לפתרון המשבר"

21.3.2013 / 7:00

הנשיא האמריקאי שב והזכיר במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה את מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל. נתניהו: "לא נוותר על הזכות להגן על עצמנו, גם לא עבור חברינו הטובים"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

בתום פגישה שארכה למעלה משעתיים וחצי, כינסו אמש (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה מסיבת עיתונאים שבה מסרו הצהרה משותפת בנושאים מדיניים. אובמה הגיע בתום ביקור בבית הנשיא ופגישה עם נשיא המדינה שמעון פרס, למעונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במרכז ירושלים. שני האישים נועדו יחדיו וסעדו במשותף בארוחת ערב חגיגית. בתום הסעודה, שב אובמה למלון המלך דוד בו העביר את הלילה.

ביקור אובמה בישראל - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
ביקור הנשיא אובמה בישראל: עדכונים שוטפים
כשאובמה פגש את לפיד: "היזהר במה שאתה מאחל לעצמך"
אובמה נאם בעברית: ”טוב להיות שוב בארץ”

נתניהו ביקש להודות לאובמה על ביקורו ההיסטורי בישראל. "אני שמח על ההזדמנות שניתנה לי. אנחנו מקווים שנגרום לך להרגיש בבית, שתהיה לנו ההזדמנות להתחיל לדון בנושאים החשובים שבראשם המרדף הנחוש של אירן אחר נשק גרעיני", אמר. "הבהרת שאתה נחוש למנוע את זה. אני מעריך את עמדתך, אני מעריך את העובדה שפעלת דרך דיפלומטיות וסנקציות חזקות. אתה מכיר את עמדתי, דיפלומטיה וסנקציות חייבות להיות מגובות באיום צבאי ברור. אני רוצה להודות לך שוב על כך שאתה תמיד מבהיר את הצורך של ישראל להגן על עצמה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה במסיבת עיתונאים, מרץ 2013. רויטרס
נתניהו ואובמה במסיבת העיתונאים בבית ראש הממשלה, אמש/רויטרס

"רק לפני שני דורות העם היהודי היה חסר הגנה", המשיך נתניהו. "היום יש לנו הזכות והיכולת להגן על עצמנו. כפי שאמרת, המהות של מדינת ישראל ושל הלידה מחדש של המדינה היהודית היא הגשמת החלום העתיק של העם. אתה יודע שישראל לעולם לא תוותר על הזכות להגן על עצמה, אפילו לא עבור חבריה הטובים ביותר, ואין לנו חבר טוב יותר מארה"ב".

נתניהו התייחס למלחמת האזרחים בסוריה, שנכנסה לא מכבר לשנתה השלישית. "בסוריה אנו חוזים בטבח, אנו נחושים למנוע את הגעת הנשק הכימי בסוריה לידיים הלא נכונות, ואין ספק שהדרך היחידה לעשות זאת היא בשיתוף פעולה", אמר. "ממשלתי החדשה הושבעה לפני יומיים. אני יודע שהיו שאלות בנוגע למדיניות הממשלה החדשה בנושא השלום. ישראל נותרה מחויבת לחלוטין לפתרון שתי מדינות לשני עמים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו ואובמה בסעודה החגיגית, לצד בכירים משתי המדינות/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו קרא לחזור לשולחן המשא ומתן במהירות האפשרית. "בואו נשים בצד את כל התנאים המוקדמים, בואו נשב כדי להגיע לפשרה היסטורית שתסיים אחת ולתמיד את הסכסוך", הדגיש. "אני יודע כמה יקרים הזמן והארנגיות של הנשיא האמריקאי. זוהי הפעם העשירית שנפגשנו מאז שהפכת לנשיא ואני לראש ממשלה. הפכת את ישראל למקום הראשון לביקור בכהונתך השנייה. אני רוצה להודות לך על זה. אנו מאוד מעריכים זאת. הגעת בערב פסח, שתמיד החשבתי אותו כחג הקדוש ביותר. במשך הדורות הוא היווה השראה לאנשים שנאבקו עבור חופש. אז זה כבוד עמוק שאתה, מנהיג העולם החופשי, מגיע לכאן. ברוך הבא לירושלים".

בפתח דבריו החמיא אובמה לראש הממשלה ולבני משפחתו. "תודה לרעייתך ולשני בניך, הם צעירים נאים שקיבלו את המראה שלהם מאמם. המטרה שלנו היא להשתפר בכך שאנו נישאים לנשים שטובות מאיתנו", התלוצץ. הוא התייחס לבחירות האחרונות בישראל ולמאמצים הכבירים להרכבת הממשלה. "אנחנו עובדים קשה למצוא הסכמה בין שתי המפלגות הגדולות שלנו. פה עליכם למצוא הסכמה בין הרבה יותר, אבל כל זה משקף את טבע הדמוקרטיה הישראלית", אמר. "כמו שנתניהו אמר, זוהי פגישתנו העשירית. כמנהיגים, האחריות הראשונה שלנו היא לביטחון עמינו. העבודה שלי היא ביטחונם של האמריקאים. צרכי הביטון של ישראל ייחודיים ביותר. ראיתי בתים ישראלים שנהרסו מטילי חיזבאללה".

אובמה וביבי. רויטרס
נתניהו מקבל את אובמה במעונו בירושלים/רויטרס

אובמה הבהיר עד כמה יקר ביטחון ישראל לארה"ב. "ביטחון ישראל אינו נתון למשא ומתן. היום הצבאות שלנו משתפים פעולה יותר מאי פעם, אנו מספקים ותומכים בביטחון ישראל יותר מאי פעם, כמו לדוגמה עם כיפת ברזל", הוסיף. "התמיכה בביטחון ישראל חסרת תקדים והברית בין האומות מעולם לא הייתה חזקה יותר. כחלק מהמחויבות שלנו לביטחון ישראל הסכמנו להרחיב את העזרה הצבאית לישראל. נעזור לשמר את היתרון של ישראל. גם דנו בפתרון שתי המדינות ואני מברך על המילים של ביבי. מחר אפגש עם הנשיא עבאס (אבו מאזן - א.ה). לעת עתה, רק אומר שתנאי להסכם שלום הוא מדינת ישראל חזקה לצד מדינה פלסטינית עצמאית. נמשיך לנקוט צעדים בוני אמון בין ישראל לפלסטינים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מקבלים את פני נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית ראש הממשלה בירושלים, מרץ 2013. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ירשו את היופי מאמם. אובמה, שרה ובנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אובמה התייחס בדבריו גם למצב המתוח במזרח התיכון. "בעוד ארה"ב תומכת בעם המצרי, אנו ממשיכים להדגיש את הנחיצות בכך שמצרים תתרום לביטחון האזורי", אמר. "ארה"ב ממשיכה לעבוד כדי לעצור את האלימות נגד העם הסורי ולהתחיל את המעבר לממשלה חדשה. אסד איבד את הלגיטימיות שלו להנהיג. אנו גם חולקים את הדאגה העמוקה של ישראל מהעברת נשק כימי לידי חיזבאללה. על משטר אסד להבין שהם יהיו אחראים לנזק כזה. אנו מסכימים שאירן גרעינית תהיה איום על העולם ועל ישראל. המדיניות שלנו היא למנוע מאירן להגיע לנשק גרעיני. אנו מעדיפים פתרון דיפלומטי ועדיין יש זמן לעשות זאת".

אובמה הבהיר כי שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב בכל הנוגע לסוגיית הגרעין האירני יימשך. "ארה"ב תמשיך להתייעץ עם ישראל, וכל האופציות על השולחן. נעשה מה שצריך", אמר. לדבריו, "אף אחד מהאתגרים האלה לא יהיה קל. ביום שישי יהיה לי הכבוד לבקר בהר הרצל. אחד מהאנשים הטמונים שם הוא יוני נתניהו. ראש הממשלה, אתה ומשפחתך פעלתם כדי לשמור על מדינתכם. לישראל יש שמירה על ביטחונה מבפנים, כמו גם תמיכתה של אמריקה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מקבלים את פני נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית ראש הממשלה בירושלים, מרץ 2013. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מקבלים את פני נשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית ראש הממשלה בירושלים, מרץ 2013/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אובמה נשאל על יחסה של ארה"ב למתרחש בסוריה והתבקש להתייחס לדיווחים האחרונים על שימוש בנשק כימי מצד משטר אסד. "נחקור ביסודיות מה קרה", אמר. "בסוריה יש אזור מלחמה והמידע יוצא אבל עלינו לוודא שידוע מה קרה ומה ניתן להוכיח. נעבוד עם כל המדינות באזור כדי לבדוק אם נחצה הקו האדום". לדבריו, "השימוש בנשק כימי הוא בבחינת 'משנה משחק'. כשמתחילים לראות שימוש בנשק שיכול לגרום הרס וקורבנות המוניים ומוציאים את השד הזה מהבקבוק, אז עלולים להגיע מראות קשים יותר". הוא הבהיר כי ארה"ב לא פעלה באופן חד-צדדי בסוריה. "אני רוצה לוודא שאנו פועלים כקהילה בינלאומית כי זו בעיה עולמית ולא בעיה אמריקאית בלבד", הסביר.

אובמה וביבי. רויטרס
אובמה חותם בספר האורחים/רויטרס

בתשובה לשאלת אחד הכתבים הזרים אודות סוגיית הגרעין האירני, השיב נתניהו: " אני משוכנע שהנשיא (אובמה – א.ה.) נחוש למנוע מאירן להגיע לנשק גרעיני ואני מעריך את העובדה שיותר מכל נשיא אחר, הנשיא מדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה. שמענו את המילים האלו ממש עכשיו. אירן גרעינית היא איום לעולם, אנו מסכימים על כך. יש לנו יכולות אחרות, ורמות פגיעות אחרות, אנחנו לוקחים זאת בחשבון. אבל ארה"ב יודעת שלישראל הזכות להגן על עצמה מול כל איום, כולל האיום האירני".

ברק אובמה בישראל, מרץ 2013. בן קלמר
אובמה על השטיח האדום/בן קלמר

הנשיא התייחס גם למאמצים לחדש את תהליך השלום בין ישראל לבין הפלסטינים. "על תהליך השלום יהיה לי יותר מה לומר מחר. בשנתיים האחרונות לא התקדמנו. לא ראינו את ההתקדמות שרצינו לראות", הסביר. "היו כמה אלמנטים חיוביים, למרות מה שקורה באזור. הרשות פעלה בשיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית לעשות את חלקה בשימור המצב בגדה המערבית. ראינו התקדמות מסוימת בנושאים כלכליים, אבל האמת היא שיש להגיע לפתרון שיאפשר לישראלים לחוש שהם יוצאים מהבידוד הנוכחי שבו הם נמצאים באזור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אובמה ונתניהו בנתב"ג/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי אובמה, "כדי שהפלסטינים יחושו שהם אדונים לגורלם, ישראל צריכה שגשם הרקטות שיורד על אנשיה ייגמר. אני רוצה להקשיב. הקשבתי לנתניהו, אפגש עם אבו מאזן, וארצה לראות איך הם רואים את ההתקדמות, מה האפשרויות ובכוונה לא רציתי לבוא ולצאת בהצהרות שלא יתיישרו עם המציאות בשטח. רציתי להקשיב לפני שאני מדבר. אמא שלי לימדה אותי שזה הדבר הנכון לעשות. אני רוצה לחזור כשאני מבין מה הצרכים של הצדדים וכיצד ארה"ב יכולה לשחק תפקיד בכינון פתרון של שלום באזור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתניהו שב והתייחס בתשובה לשאלות כתבים לנושא האירני, כפי שתיאר אותו בנאומו באו"ם בחודש ספטמבר האחרון. "אם אירן תחליט להרכיב פצצה גרעינית, זה ייקח להם כנראה שנה. בשביל להגיע לנשק גרעיני צריך להעשיר כמות משמעותית של אורניום מועשר ואז להרכיב את הפצצה", הסביר. "אירן מתקרבת לקווים האדומים שהצבתי בנאומי באו"ם, אבל הם לא הגיעו לשם עדיין. הנשיא אמר, וצדק – בנושאים האלה יש לנו הבנה משותפת".

לדברי נתניהו, "אני חושב שאנשים צריכים להכיר את הנשיא כפי שאני הכרתי אותו. הנשיא הודיע על תהליך של עשר שנים כדי להבטיח את הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל. אני רוצה להביע את תודתי. אני רוצה גם להודות לך על ההצהרה שזה עתה מסרת. אני חושב שהישראלים ישפטו אותך על פי התפתחויות הדברים. תקופת כהונה שנייה של נשיא ותקופת כהונה שלישית של ראש ממשלה יכולות לתקן את טעויות העבר", סיכם.

חתימת נשיא ארצות הברית בספר האורחים בבית ראש הממשלה בנימין נתניהו , מרץ 2013. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
חתימתו של הנשיא אובמה בספר המבקרים של ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אחרי שהתקבל בטקס ממלכתי ומרשים בנמל התעופה בן גוריון, הגיע ברק אובמה, המבקר לראשונה בישראל בתור נשיא ארצות הברית, לירושלים. הוא ביקר בבית הנשיא, שם נפגש עם שמעון פרס. הוא המשיך את מפגשיו המדיניים, במסגרתם נועד עם ראש הממשלה נתניהו בביתו שבשכונת רחביה. כל הצירים לאזור וממנו נסגרו, וכתוצאה מכך נוצרו עומסי תנועה קשים.

"באת במזג האוויר הכי מתאים, ידעת מתי להגיע", אמר נתניהו לאובמה עם הגיעו למעונו. "עונג גדול לקבל את פניך בבתינו", הוסיפה רעייתו שרה. "אני מודה לך על הכנסת האורחים", השיב לה אובמה, "אני מצטער שמישל לא יכולה הייתה לבוא הפעם". בהמשך חתם הנשיא אובמה בספר האורחים: "לכבוד הוא לי לאשרר את הקשרים היחודיים בין שתי מדינותינו. בכל מובן, מהביטחון ועד הכלכלה, שיתוף הפעולה שלנו מעולם לא היה חזק יותר וזאת, בין היתר, הודות למחויבות העמוקה של ראש הממשלה נתניהו. מי ייתן והקשרים שלנו ימשיכו לצמוח, בשם העמים שלנו ולמען שגשוג וכל עמי העולם", כתב אובמה.

מסיבת עיתונאים של נשיא המדינה שמעון פרס ונשיא ארצות הברית ברק אובמה בבית הנשיא בירושלים, מרץ 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
אובמה בבית הנשיא/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום
מחאה של פעילים פלסטינים בגדה בעת ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בישראל, מרץ 2013. AP
הפגנות בגדה נגד ביקור אובמה/AP

עדכון ראשון: 17:32

עדכון שני: 23:15

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully