וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהדלת האחורית: הרודן האכזר חמק להשבעת האפיפיור

19.3.2013 / 0:01

רוברט מוגאבה, הדיקטטור המואשם ברצח יריביו בזיממבואה וברדיפת לבנים, "הסתנן" למיסת השבעת האפיפיור חרף סנקציות שמונעות ממנו לנוע באירופה. הוותיקן: "כולם מוזמנים"

לצד שאר המדינאים המכובדים שבאו לאיטליה למיסת ההשבעה של האפיפיור פרנציסקוס, היה גם אורח שנוי במחלוקת: נשיא זימבבואה רוברט מוגבאה, הנחשב לאחד הדיקטטורים האכזריים בעולם, שנחת אתמול (שני) בנמל התעופה ברומא ו"הסתנן" לוותיקן.

גורמים רשמיים ברומא ובוותיקן עשו מאמצים רבים כדי להשקיט את העובדה שמדובר בהפרה של העיצומים החמורים המוטלים על מוגאבה, הרודן הוותיק ביותר באפריקה, ששולט בארצו מעל 30 שנים. מוגאבה נחשב לידידם הקרוב של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד ושל שליט לוב המנוח מועמר קדאפי, ומואשם שעשה את הונו בסחר ביהלומי דמים ובניצול מחפיר של כספי הציבור. הוא הורה לעצור עיתונאים שמתחו ביקורת על שלטונו והציב את נציגיו בעמדות מפתח במרבית החברות הגדולות.

רודן זיממבואה רוברט מוגאבה. הארארה, 2012. AP
בעבר שלח שוטר למאסר אחרי שהשתמש בשירותיו הפרטיים. מוגאבה/AP

מוגאבה, בן 89, נתון לעיצומים מאז 2002, האוסרים עליו להיכנס לתחומי האיחוד האירופי, בגין הפרות קשות של זכויות האדם בזימבבואה, ורדיפת מיעוטים, בהם לבנים והומוסקסואלים. הוא נחת אתמול בשדה התעופה פיומיצ'ינו, ומכונית שחורה שהמתינה ליד המטוס הסיעה אותו ישירות לקבלת פנים של נציגי הוותיקן, ומשם למלון סמוך.

דובר הוותיקן, פדריקו לומברדי, אמר קודם לכן כי "אין לו מושג" אם מוגאבה צפוי להגיע לטקס עצמו. לדבריו, הוותיקן כלל לא שלח הזמנות למיסה החגיגית. "מי שרוצה לבוא מוזמן", מסר, "אנחנו לא אומרים לא לאף אחד".

הכנות לטקס ההשבעה של האפיפיור פרנציסקוס. הוותיקן, מרץ 2013. AP
האפיפיור פרנציסקוס עם נשיאת ארגנטינה, כריסטינה קירשנר, אתמול/AP

מאות אלפי אנשים צפויים להשתתף בטקס המיסה החגיגית, שייערך היום. אתמול כבר הגיעו לרומא סגן נשיא ארצות-הברית, ג'ו ביידן, נשיאת ארגנטינה כריסטינה קירשנר, שבעבר דווח בהרחבה על סכסוך קולני שהיה לה עם האפיפיור הנבחר פרנציסקוס. קירשנר נפגשה עם פרנציסקוס, בן-ארצה, וביקשה ממנו שיתערב בסכסוך הטריטוריאלי מול בריטניה על איי פוקלנד.

"מצפצף" סדרתי על הסנקציות

מוגאבה הצליח להיכנס לוותיקן בעבר כדי להשתתף בהלוויה של האפיפיור יוחנן פאולוס השני, והגיע גם לטקס הכרזתו כקדוש ב-2011. הוא הורשה לעבור ברומא מתוקף תקנה מיוחדת שאינה מגדירה את הוותיקן כמדינה הנתונה לעיצומים של האיחוד האירופי. בביקורו בוותיקן ב-2005 אחרי מותו של האפיפיור הקודם, גרם מוגבאה מבוכה לבריטניה כשהפתיע את הנסיך צ'ארלס ולחץ את ידו.

הרודן הקשיש שולט בזימבבואה מאז 1980 ומואשם במעשי אלימות קשים נגד מתנגדיו ובשליטה מוחלטת בממשלה ובפרלמנט. יריבו טוענים כי מיליציות מטעמו רצחו מאות בני אדם במדינה. ביום ראשון הצביעו אזרחי זימבבואה על תיקון בחוקה שנועד להגביל את כהונת הנשיא לשתי קדנציות, אך החוק לא יחול בדיעבד על מוגאבה.

הכנות לטקס ההשבעה של האפיפיור פרנציסקוס. הוותיקן, מרץ 2013. AP
המזכרות מוכנות - ומוגנות מגשם - למאות אלפי המאמינים שיגיעו היום לטקס המיסה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully