וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודי ליבה וחידוש המו"מ: ההסכם של נתניהו ולפיד

14.3.2013 / 8:25

מתווה ההסכם שצפוי להיחתם היום בין ראש הממשלה ליו"ר יש עתיד, בתיווכו של נפתלי בנט, כולל גם הצעת חוק בנושא השוויון בנטל. שינוי שיטת הממשל ייכנס לתוקפו כבר במושב הבא

צילום: שלומי גבאי, טל אנגלנדר; עריכה: מיכאל ברגמן

בנט בצאתו מביתו, הבוקר

ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ליש עתיד, שפרטיו העקרוניים סוכמו אמש, צפוי להיחתם בשעות הבוקר (חמישי) בתום ימים ארוכים של משא ומתן – יומיים לפני תום המנדט שקיבל ראש הממשלה מנשיא המדינה להרכבת הממשלה. מדובר בהסכם שעל פניו נראה כהישג עבור יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שכן הוא יכלול צמצום במספר השרים וסגני השרים – תנאי אותו הציב לפיד גבוה בראש סדר העדיפויות. גם בסוגיית תיק החינוך, שהייתה סלע המחלוקת של הימים האחרונים, ניצח לפיד כאשר זכה בתיק הנחשק.

ישיבת סיעה של יש עתיד בראשות יאיר לפיד, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
ההסכם כולל גם סעיף של הקמת קבינט דיור בראשות לפיד ליישום תכנית הדיור להשכרה. לפיד/נועם מושקוביץ

נושא נוסף עליו לא היו מוכנים לפיד ובן בריתו, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, לוותר הוא השוויון בנטל. גורמים ביש עתיד אמרו הבוקר כי ההסכם שצפוי להיחתם יכלול הצעת חוק בנושא השוויון בנטל שתוגש על ידי הממשלה לפני הגשת התקציב. הסכם יכלול גם לימודי ליבה לכלל תלמידי ישראל בתוך שנתיים וחצי וכן צעדים כלכליים לעידוד שילוב החרדים בשוק העבודה והתניית פטורים והנחות שהמדינה מעניקה במיצוי כושר ההשתכרות - בדומה למצע הכלכלי של המפלגה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי הגורמים, ההסכם כולל גם סעיף של הקמת קבינט דיור בראשות לפיד ליישום תכנית הדיור להשכרה בהתאם למצע המפלגה ובניית קריטריונים לזכאות לשיכון בתוך 30 יום, כך שמיצוי כושר ההשתכרות יהווה קריטריון ויבוטל הוותק בנישואין. לדבריהם, תאושר גם התכנית לסיוע לעסקים קטנים של יש עתיד. כמו כן, תיכלל הסכמה עקרונית על חזרה לשולחן המשא ומתן עם הפלסטינים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים בערב פרידה משר הביטחון אהוד ברק באוניברסיטת בר אילן בתל אביב. מרץ 2013. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נכנע לדרישות לפיד? נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

כמו כן, ההסכם צפוי לכלול אישור של שינוי שיטת הממשל - כבר בממשלה הבאה. על פי השיטה החדשה, בממשלה הבאה יכהנו 18 שרים וארבעה סגני שרים ותבוטל סוגיית שרים ללא תיק. בנוסף, אחוז החסימה יועלה ל-4% והפלת ממשלה תתאפשר רק ברוב של 65 חברי כנסת. על פי ההצעה החדשה, חברי סיעה שיתפצלו יאבדו את כספי מימון המפלגות. הוסכם גם כי הממשלה תטפל בסוגיית הדרת נשים בכלים משפטיים ויוגדל הסיוע לניצולי השואה.

ההסכם העקרוני שהושג אמש, גובש בתיווכו של יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. על פי ההצעה שגובשה, תיק החינוך יילך בסופו של דבר לנציג יש עתיד, ח"כ הרב שי פירון. גורמים בבית היהודי אמרו כי סגן שר החינוך יהיה חבר כנסת מטעם המפלגה. הליכוד יקבל את תיק הפנים, שיוענק ככל הנראה לשר החינוך המכהן, גדעון סער. בנוסף לכך, על פי ההצעה של בנט, לפיד יסכים למינויו של ח"כ מיר פרץ (התנועה) לתפקיד שר, כנראה להגנת הסביבה, וכן למינוי סגן שר נוסף מטעם הליכוד, שכפי הנראה יכהן במשרד החינוך.

מחלוקת התפקידים שילכו למפלגתו של בנט, לפי מתווה ההצעה שרקם, עולה כי משרד התמ"ת יזכה לשם חדש, והוא יעמוד בראש משרד "הכלכלה והמסחר"; ח"כ אורי אריאל יזכה בתיק השיכון, כשבנוסף יישארו ברשות המשרד הסמכויות על מנהל מקרקעי ישראל. ח"כ אורי אורבך יעמוד בראש המשרד לאזרחים ותיקים וח"כ אלי בן דהאן ימונה לסגן שר ויקבל סמכויות של שר בכל ענייני הדת - מערך הגיור, הרבנות הראשית ואגף הישיבות. הבית היהודי יחזיקו גם בראשות ועדת הכספים, בראשה יעמוד ח"כ ניסן סלומיאנסקי או ח"כ אבי וורצמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully