וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיפושים אחר האסיר נמשכים: "התקווה לגט נגוזה"

לטענת פרקליטו של שי כהן, שנמלט מבית הדין הרבני, חוסר אמון ברשויות ובאשתו הביאו אותו ל"צעד של ייאוש". עורכת דינה של פרודתו: "אי אפשר לדעת מה יהיה השלב הבא שלו"

צילום: באדיבות חדשות ערוץ 10, עריכה: טל רזניק

(החיפושים אתמול אחר שי כהן)

המשטרה ממשיכה לחפש היום (חמישי) אחר האסיר שי כהן, שנמלט אתמול מדיון בבית הדין הרבני בירושלים. בין היתר ביצעה המשטרה פשיטות על מקומות שונים בשכונת מאה שערים ואזורים נוספים בארץ במטרה לאתרו ואף עשתה שימוש במטוס, אך עד כה המאמצים לא נשאו פרי.

תחקיר שערך השב"ס בעקבות המקרה העלה כי אתמול, סמוך לשעה 13:00, זמן קצר לאחר תום הדיון בעניינו, ביקש כהן להתפנות ולווה על ידי שני לוחמי יחידת נחשון. לוחם שעמד סמוך לדלת התא שהיתה פתוחה למחצה הבחין כעבור מספר שניות שהאסיר טרק את הדלת ונעל אותה. כשהלוחם הצליח לפרוץ אותה, הוא גילה כי האסיר הספיק לצאת דרך החלון ולקפוץ למטה. הצוות ששמר עליו כלל ארבעה לוחמים, ואלו הזעיקו סיוע וכוחות גדולים של משטרה בסיוע יחידות השב"ס - מצדה ונחשון.

במהלך הסריקות סמוך לבית הדין נמצאו שתי נעליו של האסיר, שאותן כנראה הוריד במהלך בריחתו. בתחקיר עלתה שאלת אי כבילתו באזיקים והתברר כי בדיון שנערך בעניינו ב-10 ביוני 2012 בבית הדין הרבני בבאר שבע, ניתנה הנחיית שופט כי האסיר לא יובל בבית המשפט כשהוא כבול. כמו כן, מדובר באסיר אזרחי שהוראות הדין מסייגות את כבילתו בכך שיהיה חשד או מידע על כוונת בריחה. לפי בדיקה ראשונית, לא היה במקרה הנוכחי חשד מסוג זה. נציב שב"ס, אהרון פרנקו, ציין בסיכום התחקיר כי מדובר בתקלה שיש לבחון ובמקביל לרכז מאמץ בחיפושים על מנת לאתר את האסיר במהירות האפשרית. לצורך הבדיקה, מינה הנציב ועדת חקירה פנימית בראשות קצין בדרגת תת גונדר ולטובת החיפושים הקצה את יחידת מצדה וכוחות תגבור מיחידת נחשון.

חיפושים בירושלים אחר שי כהן, האסיר סרבן הגט שנמלט היום מבית המשפט בעיר, מרץ 2013. יואב דודקביץ'
ניתנה הנחיית שופט כי האסיר לא יובל בבית המשפט כשהוא כבול. החיפושים בירושלים/יואב דודקביץ'

כהן היה נשוי לאשתו שנתיים, והשניים פרודים ב-12 שנים האחרונות. לשניים שני ילדים המתגוררים באחת ההתנחלויות בבנימין. לאחר שבית הדין הרבני פסק לגירושים, סירב כהן לתת לאשתו גט ומאז 2007 הוא נחשב כסרבן גט ונמצא בכלא. לאחרונה בית הדין הרבני בעיר האריך את מאסרו לשנה נוספת. על פי ההלכה, אשתו לא תוכל להינשא מחדש עד שכהן לא ייתן את הגט המיוחל ובסמכות בית הדין להשאירו בכלא עד 10 שנים. לאחר מכן יש צורך באישור בג"ץ לכליאה נוספת. "זה מקרה נדיר וישנם מספר מקרים בודדים כאלה של אנשים הנכלאים לתקופות ארוכות משום סירובם לתת גט", הסביר עורך דינו, אריאל ממן.

מכריה של האישה בישוב סיפרו כי "לאחר מספר מקרי אלימות, היא רצתה להתגרש ממנו, אך הוא נעלם לתקופה ארוכה, ככל הנראה שהה בישיבה בדרום וכל הניסיונות לאתר אותו לא צלחו. אחרי כשלוש שנים הוא פתאום הגיע ואיים שירצח אותה ואז עצרו אותו. הוא כל הזמן אמר שגם אם הוא יישב בכלא כל החיים היא לא תקבל גט". מכריה הוסיפו כי לאחר בריחתו של כהן עלה חשש כי יפגע באשתו או בילדיו ושוטרים הגיעו לישיבה התיכונית בה לומד בנו בכיתה י', לקחו את הנער ומאז הוא מאובטח. "במשטרה לא ידעו למה לצפות והחליטו לפקוח עין כדי לוודא שלא יעונה לו רע. גם הילד השני שלומד ביישוב היה תחת עינם". באשר לדיון אמש סיפרו כי "מדובר בדיון שהיה אמור להיות משמעותי וגם הרב הראשי יונה מצגר השתתף בו. לאחר שהוא נמלט נמסרה הודעה מהרב מצגר בה הוא קורא לכהן להסגיר את עצמו, בין היתר נאמר בהודעה 'הגענו להסכמים לאחר שש שנות סבל של אשתך, דרכך אל החופש קצרה, הסגר עצמך ונגיע להסדרים'".

"היה רגוע מאוד, שקול וקר"

עורך הדין ממן, שמייצג את כהן, מסר בשיחה עם וואלה! חדשות כי לא היו כל סימנים מקדימים שיכלו להעיד על תכניותיו. "הוא היה רגוע מאוד, שקול וקר, עמד על שלו. בזמן המשא ומתן לפני הכניסה לדיון הוא אף ביקש לקבל ביטחונות שאכן הצד השני יקיים את ההתחייבויות שלו. במהלך הדיון אפילו קיבלנו הסכמה ממנו לחלק מהתנאים, לכן זו הייתה מבחינתי הפתעה גמורה. מדובר באדם מאוד דעתן, חושב וחכם שבסך הכל הגיע למעגל שקשה לו לצאת ממנו".

כהן הסביר לך מדוע הוא מסרב לתת גט?

"באופן עקרוני הסיבה שלו היא שאשתו מונעת ממנו לראות את ילדיו זה זמן רב ומתנה את קיום הקשר בנושא הגט. בנוסף לכך, היו כמה וכמה פעמים משאים ומתנים שהאישה הפרה. חוסר אמון בבית הדין הרבני, ברשויות המדינה ובאשתו הביאו אותו לדעתי לצעד של ייאוש".

"הביעה נכונות לחידוש הקשר בין הילדים לאביהם"

עורכת הדין אסנת קרפלוס גלעם מהקליניקה המשפטית של מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן, המייצגת את האישה, טענה בתגובה כי "הטענות האלו מופרכות כמו שקבע בית הדין לא אחת - מפתחות הכלא היו בידו של כהן. אם באמת הוא היה רוצה לראות את ילדיו, כל שהיה עליו לעשות זה לתת גט, להשתחרר ולחדש את הקשר עם הילדים. כל השימוש הזה עם הילדים הוא מניפולטיבי ונועד להסית את הדיון מהנושא המרכזי של הבעיה של הנשים בארץ עם מסורבי הגט. גם הטענה הנוספת בה היא לא עמדה בסיכומים קודמים מופרכת. המתווה עליו הסכמנו אתמול בבית הדין אומץ על ידי בית הדין. זה מתווה שאני יזמתי. האישה מהתחלה הביעה נכונות לחידוש הקשר בין הילדים לאביהם. בית הדין כתב בעצמו שהוא כל פעם מקשיח את תנאיו. המתווה שהיה אתמול הוא מתווה בו הוא פוגש את הילדים שלו אז מי לא עומד פה בהסכמים?".

את מסוגלת להבין מה גורם לאדם לשהות שש שנים בכלא ועדיין לסרב לתת גט?

"רגשות של נקמה, כעס מאוד גדול ואישיות מאוד מורכבת. אדם שמוכן לשבת כל כך הרבה שנים בכלא, אדם שמוכן לקפוץ מהקומה השנייה ולא לראות את הילדים שלו כל כך הרבה שנים מבחירה שלו, זה אדם עם אישיות מאוד מורכבת".

כיצד מרגישה אשתו מאז בריחתו? היא חוששת לשלומה?

"אי אפשר לדעת מה יהיה השלב הבא שלו כמו שאף אחד לא צפה את הבריחה שלו אתמול. ברור שהיא חוששת אך היא בעיקר מתוסכלת ומאוכזבת. בדיון הוא נתן בפעם הראשונה זה 12 שנה את הסכמתו לגט, והתקווה הזו נגוזה. היום היא נמצאת במצב שלא מוצאים אותו והיא נותרת בעגינותה וזה מצב שאנו לא יכולים לתת לו לקרוא בישראל של 2013. במדינה בה מחייבים להינשא כדת משה וישראל, במדינה בה מחייבים אותה לנהוג לפי הדין הדתי. זו מדינה שצריכה למצוא פתרונות לנושא מסורבות הגט".

מה המשמעות לאישה שבמשך 12 שנים לא מקבלת גת מבעלה?

"היא אישה דתייה. החיים שלה נעצרו בגיל 27. היא הייתה נשואה לו בסך הכל שנתיים. השבוע היא חגגה 40. היא פספסה את כל השנים היפות של החיים שלה. היא לא יכולה להינשא למישהו חדש, להכיר מישהו חדש, לשקם את חייה ולהביא עוד ילדים. מגיל 27 לאישה הזו אין זוגיות מעבר להתמודדות עם הילדים, גידולם ופרנסתם לבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully