וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שיחות הגרעין: אירן תתקין 3,000 צנטריפוגות

יוסי מלמן

3.3.2013 / 17:05

ההתקנה תימשך חודשים ארוכים באתר להעשרת אורניום בנתנז, שבו כבר נמצאות 12 אלף סרכזות מדור ישן יותר. ההודעה מגיעה אחרי שיחות הגרעין שהסתיימו באווירה חיובית

אירן תתקין באתרי הגרעין שלה 3,000 צנטריפוגות (סרכזות) חדשות מהדגם המתקדם - כך דיווחו כלי התקשורת במדינה. ההודעה, של ארגון האנרגיה האטומית של אירן, הייתה צפויה ברקע הדו"חות האחרונים של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) והצהרותיה של טהרן, אך בכל זאת היא מפתיעה מעט בשל המספר הרב של הצנטריפוגות שיותקנו.

ההתקנה תימשך חודשים ארוכים באתר להעשרת אורניום בנתנז, שבו יש כבר צנטריפוגות מהדגם החדש שנמצאות בשלבי בדיקה והרצה, וכמו כל האתר גם הן נמצאות בפיקוח של סבא"א. בנתנז יש כבר כ-12 אלף צנטריפוגות מהדגם הישן, המבוסס על דגם אירופי-פקיסטני משנות ה-70.

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
באתר כבר פועלות 12 אלף סרכזות. המתקן בנתנז/AP, Vahid Salemi

אם אכן יותקנו הצנטריפוגות החדשות, תינתן תנופה לתכנית הגרעין האירנית, שכן איכותן תוכל להעשיר אורניום במהירות גבוהה פי שלושה מקצב ההעשרה של צנטריפוגות ישנות, באיכות גבוהה יותר ועם ניצול טוב יותר של ההעשרה.

הדיווחים על התקנת צנטריפוגות מגיעים זמן קצר לאחר סיום שיחות הגרעין של אירן ומעצמות המערב בקזחסטן, בהן לכאורה הושגה התקדמות מסוימת ואווירה חיובית. הם מעידים כי אירן פועלת ביסודיות ובשיטתיות לקידום תכנית הגרעין שלה, ואינה מתחשבת כמעט בקהילה הבינלאומית ובדרישות שהוצבו לה להפסיק את ההעשרה, ובוודאי שלא לקדם אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully