וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מותו של עד המדינה: לאן יילך משפט הולילנד מכאן?

גלעד גרוסמן

1.3.2013 / 12:26

לכתו של מי שהחזיק על גבו את משפט השוחד נגד ראש הממשלה בעבר עשויה להביא לקריסת התיק - אך לא בהכרח. העדות החלקית שהספיק למסור עשויה להספיק, והנכונות להסדר טיעון גברה

צילום: עומר מירון, דניאל בוק, טל אנגלנדר, גדעון צנטנר; עריכה: טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

מותו של ש"ד, עד המדינה בפרשת "הולילנד", מציב שורה של סימני שאלה בנוגע להמשך המשפט. ההכרעה בנוגע למעמד עדותו של העד בבית המשפט ולחקירותיו במשטרה תנתן על ידי השופט במשפט, דוד רוזן. בפרקליטות מתכוונים בשלב זה להמשיך בניהול המשפט נגד כל הנאשמים, אולם מותו של העד עשוי להוביל לכך שהפרקליטות תחזור בה מכתב האישום נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, וכן תסכים בקלות רבה יותר לגבש הסדרי טיעון עם הנאשמים השונים.

עד המדינה בפרשת הולילנד הלך לעולמו - כל הכותרות
רעידת אדמה במשפט הולילנד: עד המדינה ש”ד הלך לעולמו
העימות אתמול בין ש”ד לפרקליט אולמרט: ”שקרן פתולוגי”
”אולמרט לא ברשימת המשוחדים בפרשת הולילנד”

עד המדינה בפרשת  הולילנד, יולי 2012. דרור עינב
מותו טורף את הקלפים. ש"ד/דרור עינב

בינתיים הודיעו בפרקליטות כי משמעות מותו של ש"ד וההשלכות של כך על התיק, ככל שיהיו כאלה, יבחנו על ידי פרקליט המדינה וצוות התביעה בתיק בהמשך. בפרקליטות הביעו צער רב על מותו של ש"ד, אולם הוסיפו כי בכוונת הפרקליטות להמשיך לנהל את המשפט כסדרו, גם במקום שבו לא ניתן יהיה להשלים את שמיעת חקירתו הנגדית של העד. "לעניין זה יש לזכור כי נשמעו כבר כ-75 ימי חקירה של העד, לצד שמיעת עשרות עדי תביעה אחרים", נכתב בהודעה. "עוד יש מקום להזכיר את מה שנאמר בנאום הפתיחה של פרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן ארי, כי כתב האישום הוגש ממילא רק לגבי המקרים בהם קיימות ראיות חיצוניות מחזקות לעדותו של עד המדינה", אמרו. "מקום שבו לא נמצאו ראיות מחזקות חיצוניות ואובייקטיביות התומכות בעדות עד המדינה - שם לא העמדנו לדין", אמרה אז בן ארי.

העד עלה לראשונה לדוכן העדים ביולי. הוא נחקר בחקירה ראשית, וזה מספר חודשים נחקר בחקירה נגדית על ידי עורכי הדין של ההגנה. עד כה הוא נחקר נגדית על ידי עורכי הדין של הלל צ'רני, אביגדור קלנר, אמנון ספרן, שמעון גל-און, מאיר רבין, אורי לופליאנסקי ואורי שטרית. בשבוע האחרון הוא נחקר על ידי פרקליטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, עו"ד רועי בלכר, שהיה אמור לחזור לחקור את העד ביום ראשון. מי שלא חקרו עדין הם עורכי דינה של שולה זקן, דני דנקנר, אליעזר שמחיוף ואברהם פיינר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הסיטואציה מורכבת לשני הצדדים

מותו של העד מציב מצב מורכב בפני כל הצדדים. מבחינת אותם נאשמים שכבר חקרו נגדית את העד, לכאורה לא חל שינוי בעקבות מותו. אולם, חלקם לא פסלו את האפשרות לגבש הסדרי טיעון, וייתכן כי ימצאו עכשיו אוזן קשבת יותר מצד הפרקליטות. המקרה של אולמרט הוא כמובן מורכב יותר, מכיוון שהתנהלה חקירה נגדית חלקית. אולם, היא לא נגעה בנקודות רבות, ולכן סביר שהשופט ייתן משקל נמוך לעדותו נגד אולמרט. זוהי מכה קשה לפרקליטות, מכיוון שאין הוכחות לכך שאולמרט קיבל כספים באופן ישיר מהעד, וגם לטענת הפרקליטות השוחד לאולמרט ניתן באמצעות שולה זקן ואחיו של אולמרט, יוסי. אמנם יש עדים נוספים בתיק וכן ראיות בכתב, אולם העדות של ש"ד היתה זו שחיברה את כל חלקי הפסיפס. לכן, ייתכן שכעת בפרקליטות ישקלו לבטל את כתב האישום.

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשלב בטיעונים לעונש, מחוזי ירושלים, ספטמבר 2012. עומר מירון
מה יהיה על הנאשמים? אולמרט וזקן/עומר מירון

מצבה של זקן מורכב אף הוא. מי שהייתה ראש לשכתו של אולמרט ניסתה לגבש הסדר טיעון עם הפרקליטות, אולם זה לא יצא לפועל בסופו של יום. היא הודתה בקבלת כספים לחשבונה הפרטי מהעד, גם במענה לכתב האישום וגם במשטרה. היא הסבירה זאת ביחסי הידידות הקרובים מאוד בינה לבין העד, כאשר יש מחלוקת בין הפרקליטות להגנה האם מדובר בעבירה פלילית. כעת, בעקבות מותו של העד, אין משקל נגד להסבריה, אולם גם נגדה יש ראיות פיזיות, ולכן לא ניתן כלל לשלול את האפשרות שזקן תנסה שוב לגבש הסדר טיעון. ניתן להעריך כי אם אכן יבוטל כתב האישום נגד אולמרט, היא תסכים לכך בקלות רבה יותר. מבחינת דנקנר, שמחיוף ופיינר, מותו של העד משפר את מצבם המשפטי, אולם אין מדובר בסוף פסוק. מותו של העד גם משפיע כמובן על התביעות האזרחיות שניהלו העד והלל צ'רני. ההערכה היא כי כל התביעות יתבטלו כעת.

בצל הטלטלה, ביום ראשון צפויים להתחדש הדיונים במשפט. ש"ד היה אמור לעלות לדוכן העדים ביום ראשון. הפרקליטות תצטרך אז לומר בפתח הדיונים כיצד הם רוצים להתקדם בתיק, לאור מותו של ש"ד. יש להניח כי לצורך כן יקיימו בפרקליטות המדינה התייעצויות במהלך סוף השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully