וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד: "מרכז ניסויים חדש" באתר האירני הסודי

תצלומי לווין שהוצגו ב"טלגרף" הבריטי מתעדים לכאורה כריית מנהרות במתקן הצבאי בפרצ'ין, שם לפי החשד נערכו ניסויים בפיתוח פצצה גרעינית. האירנים מסרבים לפיקוח במקום

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(בסרטון: שיחות הגרעין אמש בין אירן למעצמות)

ה"טלגרף" ממשיך להציג מידע מפליל לכאורה על תכנית הגרעין של אירן: לאחר שאתמול הציג צילומי לוויין ממתקן ה"מים הכבדים" באראק - שהתברר כי אין בהם חידוש מיוחד - מציג הבוקר (חמישי) העיתון הבריטי תצלומי לוויין חדשים מהמתקן הצבאי פרצ'ין שליד הבירה טהרן. התצלומים מעידים על הרחבה של הבסיס, בו לפי החשד מפתחים האירנים יישומים צבאיים לתוכנית הגרעין של אירן.

בתצלומים החדשים, המבוססים על שירות הלוויין של גוגל, נראים שלושה מבנים ליד פתח חדש של מנהרה, שמשמשת ככל הנראה לניסויים בפיצוץ חומרי נפץ. המתקן החדש נמצא באזור מבודד יחסית של הבסיס. בתצלומים לא ניתן להסיק אם היא מיועדת לחומר נפץ קונבנציונלי, או שמא לניסויים בשרשרת הפיצוץ הגרעיני. העיתון מצטט ניתוח שערכו לצילומים בסוכנות המודיעין מקנזי, בו מצוין כי לפי פתחי האוורור שנראים בהם, ניתן להניח שהמתקן החדש הוא "מרכז ניסויים או מעבדה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניגוד ליתר מתקני התוכנית האירנית, המזוהים לחלוטין עם פיתוח גרעין, האתר בפרצ'ין הוא בסיס צבאי רגיל, המשמש לאחסון וניסויים בחומרי נפץ קונבנציונליים. במהלך העשור הקודם החלו להתעורר חשדות לפיהם האירנים ערכו בבסיס זה גם ניסויים ב"קבוצת הנשק" - השלב האחרון בפיתוח פצצה גרעינית, המתמקד בהרכבת ההתקן הגרעיני על פצצה או טיל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

"סממן חזק לפיתוח נשק גרעיני"

הדאגה שהתעוררה במערב סביב המתקן בפרצ'ין, התבטאה בין היתר במאמצים חוזרים ונשנים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) להתחיל בפיקוח על המתקן, כמו על מתקני הגרעין האחרים, אולם אלו נענו בסדרה של הכחשות והתחמקויות מהצד האירני, כמו גם בניסיונות שונים לטשטש ולהסתיר את הפעילות בבסיס.

בשנה וחצי האחרונה מתנהל מו"מ בין אירן למעצמות, בין היתר בנושא הפיקוח במתקן. העבודות החדשות במתקן מגיעות על רקע המשך הלחץ הבינלאומי לפקח עליו ולאחר מאמצי ההסתרה וטשטוש העקבות, ולכן קשה להניח שהאירנים ינסו דווקא עכשיו לחדש את הפעילות הגרעינית באתר - אולם לא ניתן לפסול זאת. ב"טלגרף" ציינו בדיווח היום כי לפי דו"ח סבא"א האחרון בנושא הגרעין האירני, פעילות מסוג זה עשויה להיות "סממן חזק לפיתוח נשק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully