וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק מצנע-פרץ: מי יהיה השר הנוסף של התנועה?

גורמים בתנועה העידו כי לבני הבטיחה את התיק למצנע, אך כעת היא מעדיפה דווקא את פרץ לתפקיד. בש"ס ברכו על ההסכם עם התנועה, אך הבהירו כי לא יצטרפו לקואליציה לפני החג

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

התנועה הייתה הראשונה לחתום על הסכם קואליציוני, אך זה נתן את האות לפתיחת עימות פנימי בסיעה הצעירה. גורמים בתנועה העריכו אמש (שלישי) כי מספרים 2 ו-3 ברשימה, ח"כים עמרם מצנע ועמיר פרץ, ינהלו מאבק על תפקיד השר להגנת הסביבה שהוא התיק השני של המפלגה כחלק מההסכם. הבוקר תתקיים ישיבת הסיעה שתידון בהשלכות של ההסכם הקואליציוני. בהמשך היום צפויה לבני להיפגש בנפרד גם עם מצנע ופרץ. גורמים בתנועה העידו שמצנע קיבל הבטחה מלבני לקבל את התפקיד השני בחשיבותו בכנסת הקרובה, ואולם כעת נדמה שהיא מעדיפה את פרץ לתפקיד. המבחן שלה יהיה לנסות ולהשלים את המהלך למינוי השר הנוסף, מבלי לגרום לחיכוך בין שני יושבי הראש של העבודה לשעבר.

גם מצנע וגם פרץ למדו על חתימת ההסכם שעה בלבד לפני שהדבר נודע לתקשורת. עם זאת, השניים, יחד עם יתר חברי הסיעה, היו שותפים ללבטים ולדיונים העקרוניים לפני החתימה על ההסכם. מי שלא היה שותף למהלך הכניסה לממשלה ואף התאכזב מכך הוא חיים רמון, שתמך בלבני מאז תפקידה כיו"ר קדימה. ההערכה היא שכתוצאה מכך הוא יסיר את תמיכתו בה. ההערכה נוספת היא שהמפלגה הבאה אשר תחתום על הסכם קואליציוני תהיה קדימה. יושב הראש שאול מופז צפוי לקבל תיק ביטחוני, לדוגמה, המשרד לנושאים אסטרטגיים או המשרד לענייני מודיעין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מצנע ופרץ היו שותפים ללבטים ולדיונים העקרוניים לפני החתימה על ההסכם. לבני ונתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אף שהממשלה הבאה מתחילה לקרום עור וגידים, יש כאלה בליכוד שלא אהבו את העובדה שההסכם הקואליציוני הראשון שנחתם היה עם התנועה. "מטריד שנתניהו שובר שמאלה ומקים קבינט שתומך בשתי מדינות", אמרו. עם זאת, הם תקפו גם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. לדבריהם, "ברית הזוגיות שלו עם לפיד תפגע בהתיישבות ביהודה ושומרון".

גורמים אחרים בליכוד ביקרו את תגובת הבית היהודי להסכם עם התנועה אשר "מרחיק אותם מהממשלה". "כפי שכתוב בהסכם שנחתם, ראש הממשלה הוא זה שיעמוד בראש צוות השרים שיעסוק בתהליך המדיני ויהיה זה שיתווה את המדיניות במו"מ המדיני", אמרו. "מפלגת הבית היהודי יכולה לבוא בטענות רק לעצמה. הונחה בפניה הצעה להיות השותפה הראשונה שתיכנס לממשלה, והיא בינתיים מפרה את הבטחתה המפורשת לבוחר. במקום להיכנס לממשלה, כפי שהבטיחה, ולהעניק רוב למחנה הלאומי היא נצמדת למפלגת יש עתיד שהעומד בראשה יאיר לפיד תמך נמרצות בהתנתקות. אנו מציעים לבית היהודי לחדול מהפוליטיקה הישנה ולראות שבהסכם עם התנועה אין דבר שמונע את כניסתם לממשלה. הצעתנו לבית היהודי בתוקף ואנו מעוניינים שיצטרפו לממשלת אחדות רחבה בראשות נתניהו".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
ישיבת סיעת התנועה לאחר הבחירות, ינואר 2013. דרור עינב
השלישייה הראשונה בתנועה, בימים טובים יותר/דרור עינב

גורמים בבית היהודי השיבו בציניות: "אין ספק שצירופה של אדריכלית ההתנתקות התומכת בחלוקת ירושלים ובהחרבת אריאל ומעלה אדומים, מביעה את 'מחויבותו' של נתניהו להתיישבות. נו באמת".

ש"ס: לבני תתרום רבות מניסיונה

מי שדווקא בירכו על ההסכם עם התנועה, היו אנשי ש"ס. אחרי מסיבת העיתונאים שנערכה במשרד ראש הממשלה, שוחח ח"כ אריה דרעי עם לבני וברך אותה על הצטרפותה לממשלת נתניהו. לדברי גורם בלשכתו, לבני הודתה על הברכות ואמרה שהיא מצפה שש"ס תחתום גם היא בימים הקרובים. "לבני בוודאי תתרום רבות מניסיונה למען האתגרים העומדים לפנינו", אמר דרעי, "מדינת ישראל זקוקה היום לממשלה שתאחד בין חלקי העם ולא תגרום למחלוקת ולשיח של פסילת האחר". גם שר הפנים היוצא אלי ישי הצטרף לברכה והביע בפניה תקווה שהקואליציה תהיה רחבה ככל שניתן. לאחר השיחה עם לבני, עדכן השר ישי את הרב עובדיה יוסף בנוגע להתפתחויות במו"מ הקואליציוני.

עם זאת, בש"ס לא ממהרים להצהיר על כניסה קרובה לממשלה. לדברי גורם במפלגה החרדית, ביום או ביומיים הקרובים המתווה של ראש הממשלה לחוק לשוויון בנטל יועבר אליהם, ולפיו הם ייקבעו כיצד להמשיך. "אנחנו צריכים ללמוד טוב את הנושא ואז להחליט האם ממשיכים הלאה", אמר. הגורם מוסיף כי ישנם נושאים אחרים שצריך לבחון אותם לפני חתימה על הסכם, בזה התקציביים החברתיים. "יש בהסכם הצהרות לפעול להורדת מחירי הדיור, לפעול לשינוי סדרי הממשל. מה זה תפעל, אי אפשר להבין מנוסח כזה מה היא מתכוונת לעשות בנושאים הללו", אמר גורם אחר בש"ס.

בש"ס מרוצים מכך שהמהלך האחרון גורם לברית החזקה בין לפיד לבנט לאבד מכוחה, דבר שעשוי להגדיל את הסיכויים שתצטרף לממשלה. עם זאת, לדברי גורמים במפלגה "זה לא הולך להיסגר בקרוב, בטח לא לפני פורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully