וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנטה: לא היינו צריכים עינויים כדי להגיע לבן לאדן

רויטרס

4.2.2013 / 12:00

שר ההגנה וראש ה-CIA בזמן חיסול מנהיג אל-קאעדה, הודה בשימוש ב"טכניקות אינטנסיביות" בדומה לאלה המתועדות בסרט המוצג בקולנוע. אך לדבריו, גם אמצעים אחרים שימשו במצוד

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פנטה, שכיהן כראש סוכנות הביון המרכזית (CIA) בזמן חיסולו של אוסמה בן לאדן, אומר כי ניתן היה להשלים את המצוד אחריו גם ללא מודיעין שהתקבל מעינויים של עצירים. פנטה, המסיים בימים אלה את תפקידו, התייחס אמש (ראשון) בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות" לסרט "כוננות עם שחר", המציג גרסה קולנועית להכנות למבצע החיסול של מנהיג אל-קאעדה, ומתעד עינויים של עצירים שבוצעו במטרה לחלץ מהם מידע מודיעיני שיוביל לאיתורו של בן-לאדן. בין היתר, מוצגים עינויים נרחבים שבוצעו בעצירים באמצעות הדמיית טביעה ("ווטרבורדינג").

הפגנות נגד שיטת העינויים ווטרבורדינג. Manuel Balce Ceneta, AP
הפגנה בניו יורק נגד עינויים, המדגימה "ווטרבורדינג", הדמיית טביעה/AP, Manuel Balce Ceneta

לדברי פנטה, שעמד בראש הסוכנות בשנים 2011-2009, חלק מהמידע המודיעיני אכן הגיע משימוש ב"טקטיקות מסוימות שהיו בשימוש בזמנו". שר ההגנה אמר את הדברים בתשובה לשאלה האם היו בשימוש "שיטות חקירה אינטנסיבית" – קוד המשמש לעתים לעינויים. לדברי פנטה, "הרבה מודיעין הרכיב את תצרף המודיעין שהוביל לבן-לאדן (...) אבל הרכבנו את רובו מבלי להזדקק גם לזה". עם זאת, פנטה לא אמר איזה סוג אחר של מודיעין שימש את סוכני ה-CIA.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אוסמה בן לאדן, אפגניסטן, 1998. AP Photo, File, AP
החוקרים הסתייעו גם בעינויים. אוסמה בן לאדן בתצלום משנת 1998/AP, AP Photo, File

קצינים בכירים בסוכנות הגנו על שיטות חקירה שננקטו כלפי עצירים, בהן מניעת שינה, מעצר בתנאי קור קיצוניים, כבילה, הכאה או "ווטרבורדינג". חוזה רודריגז, שנחשב לאבי תכנית "החקירה האינטנסיבית", אמר בחודש שעבר כי פריצת הדרך במצוד אחר בן-לאדן הייתה ב-2004, אז חולץ מידע משמעותי ראשון מעציר שהחזיק מודיעין לגבי הבלדר של מנהיג אל-קאדעה, שהוביל, אחרי שנים, את האמריקנים לאחוזתו של בן-לאדן בפקיסטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully