וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשאי בחמישי: מהם "הקווים האדומים" של ישראל?

יוסי מלמן

31.1.2013 / 8:43

מעט לפני פרסום דיווחים זרים על התקיפה בסוריה, תדרך בכיר שעבר במוסד כתבים זרים ורמז כי במקרה של הפצצת נשק כימי שעובר מסוריה ללבנון "אף אחד לא יגנה את ישראל"

צילום: רויטרס, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

אתמול בבוקר הופיע תת-אלוף (מיל') אמנון סופרין בפני כתבים זרים בירושלים ותדרך אותם באשר למצב בסוריה. יש להדגיש כי התדרוך התקיים לפני שפורסמו הידיעות, שמקורן בפרסומים זרים, על תקיפה של חיל האוויר בלילה שבין שלישי לרביעי באזור הגבול בין סוריה ללבנון נגד שיירה שהובילה נשק מסוריה לחיזבאללה. סופרין, איש מודיעין ותיק, הקים ופיקד על מערך מודיעין השדה בזרוע היבשה וחיל המודיעין והיה במשך חמש שנים עד לשנת 2008 ראש אגף המודיעין במוסד. בתקופתו אירעה תקיפת הכור הגרעיני בסוריה, שלפי פרסומים זרים מיוחסת לחיל האוויר ולאיסוף המידע המודיעיני שקדם לתקיפה למוסד ולאמ"ן.

בתדרוך התייחס סופרין באופן עקרוני למה שהגדיר "הקווים האדומים" של ישראל. כלומר מהם הצעדים שאם יינקטו על ידי סוריה או חיזבאללה או שניהם יחד - ישראל תאלץ להגיב עליהם גם בכוח הזרוע כדי למנוע אותם. הקווים האדומים האלה מתייחסים בעיקר לנשק קונבנציונלי מסוים ולנשק בלתי קונבנציונלי, קרי נשק כימי. לדבריו מדובר במערכות נשק "שוברות שוויון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מרכז המחקר", ארמון הנשיא והבירה הסורית/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הסורים מעבירים זה שנים נשק לחיזבאללה. זה החל בתקופת חאפז אסד, אך הוא הגביל את הכמויות ואת סוגי הנשק שהועברו לחיזבאללה", אמר. לעומת הזהירות של האב, בנו באשר אסד, שהקים ברית אסטרטגית עם אירן, הפגין רוחב לב גדול יותר כלפי החיזבאללה.

"להערכתי אם יהיה לנו מידע מוצק, שנחלוק בו עם השותפים שלנו בכל העולם כי ראשי חץ כימיים מועברים מסוריה ללבנון", ציין סופרין, "אני מאמין שאף לא אחד יגנה את ישראל". בהמשך הוא פרט את סוגי הנשק הכימי שיש לסוריה, הכוללים גז סרין ואת גז העצבים המסוכן אף יותר – ה-VX שיכול להישאר על הקרקע במשך שעות ואף ימים אחדים ולפגוע פגיעה קטלנית בכל מי שבא עמו במגע. להערכתו, יש לסוריה מלאי גדול מאוד של מאות טילים חמושים בראשי חץ כימיים עם גזים מסוגים אלה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקום התקיפה, לטענת הסורים, בג'מראיא בפרברי דמשק/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, הסכנה הגדולה היא שנשק כימי יגיע לחיזבאללה וזאת משום שלארגון השיעי יש טילים ומשגרים והם יכולים להרכיב עליהם את הנשק הכימי. "אם אסד יגיע למסקנה כי משטרו הגיע לסופו, הוא עלול לחשוב: 'אם אפול לפחות אותיר את מורשתי בידי החיזבאללה, כדי שיהיו לארגון יכולת לפגוע פגיעה קשה בישראל. זהו תרחיש שאין לשלול אותו. אני לפחות איני שולל אפשרות כזו". הוא הוסיף ואמר כי "אם נכשל באמצעי הסיכול שלנו ולא נמנע העברת נשק מסוריה לחיזבאללה נצטרך לבנות משוואת הרתעה חדשה מול החיזבאללה ולהבהיר לארגון כי אם אפילו תחשבו על שימוש בנשק תשלמו מחיר כבד ביותר".

בהמשך דבריו התייחס סופרין גם לסכנה שנשק כימי או נשק קונבנציונלי מתוחכם יגיע גם לידי הכוחות הסלפיסטים הפועלים במסגרת האופוזיציה הסורית, או מחוצה לה נגד משטרו של אסד. "הסכנה כאן היא שקבוצות חמושות המצדדות ברעיון הג'יהאד העולמי ינצלו את התוהו ובוהו בסוריה ויתחילו לפעול נגד ישראל מהגבול ברמת הגולן. וכך הרמה עלולה להפוך לזירת קרבות של לוחמה בלתי סדירה ואולי אף נשק בלתי קונבנציונלי". לפיכך להערכתו, מבחינתה של ישראל "המצב בסוריה מאוד סבוך וקשה לחזות איזו אסטרטגיה צריך יהיה לנקוט נגד סוריה בשנה הקרובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully