וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט נגד סירוב פקודה? רבני מפלגתו דווקא בעד

יהושע בריינר

23.12.2012 / 22:31

בעוד יו"ר הבית היהודי מכחיש כי הביע תמיכה בסירוב פקודה לפינוי יישובים, רבני האיחוד הלאומי - המשולב ברשימת בנט - עודדו זאת במפורש בפסיקותיהם: "תורת ישראל מעל לחוק"

מאז התבטאותו השנויה במחלוקת בנוגע לסירוב פקודה מנסה יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט למזער נזקים ולהכחיש כי תמך בסרבנות, אולם הרבנים המובילים את חלק מחברי מפלגתו חושבים דווקא ההיפך הגמור ממנו. כזכור, לבית היהודי הצטרפו גם נציגי מפלגת האיחוד הלאומי, המונחים על ידי שלושה רבנים: זלמן מלמד מבית אל, דב ליאור מקריית ארבע וחיים שטיינר, מבכירי הרבנים בציונות הדתית. במהלך השנים האחרונות התייחסו הרבנים לסוגיית סירוב הפקודה בתשובות לשאלות שהפנו אליהם תלמידיהם. מתשובות אלו ניתן ללמוד כי רבני האיחוד הלאומי מביעים תמיכה בסירוב פקודה במהלך פינוי יישובים.

בימי ההתנתקות נשאל הרב מלמד האם על חייל לסרב פקודה או לערוק. ראש הישיבה מבית אל ענה תשובה חד-משמעית: "עדיף לסרב ולעמוד לדין על כך. ומי שקשה לו הדבר, מכל מקום אל ישתתף בשום פנים באיסור הנורא הזה". במענה לשאלה אחרת שהופנתה אליו באתר "ישיבה" בעניין התנהגות במהלך פינוי מאחזים אמר מלמד כי "כל פינוי מאחז יש בו משום ביטול מצוות ישיבת ארץ ישראל ועוד איסורים, וכיוון שאסור לחייל, שוטר או כל אדם אחר להשתתף במעשה איסור - עליהם להימנע מכך".

בנט בעד סירוב פקודה? סיקור שוטף בוואלה! בחירות:
בליכוד ממשיכים לתקוף: סרטון תעמולה נגד בנט
בנט: "קורא לכל חייל למלא את פקודות צה"ל"
הליכוד: לא יודעים אם להאמין לבנט א' או בנט ב'
דעה: בנט, תגיד את האמת
בנט: "אם יורו לי לפנות יהודים, לא אעשה זאת"

הרב דב ליאור חוזר מחקירה משטרתית בעקבות תמיכתו בספר תורת המלך, המון רב מקבל את פניו בכניסה לירושלים, יוני 2011. עומר מירון
אסר על השתתפות חיילים בפעולות אבטחה בעת פינוי. הרב ליאור לאחר מעצרו ב-2011/עומר מירון

הרב ליאור נחרץ אף הוא בעמדותיו. כשנשאל האם חיילים צריכים לסרב לפקודת פינוי, גם כן על רקע ההתנתקות, השיב רבה של קריית ארבע: "צריך לדעת באופן חד משמעי שתורת ישראל היא מעל כל כוח אנושי, ולכן כשיש כפייה על דת, וזה לא משנה אם זה במשאל עם או בפקודה, תורת ישראל היא אלוקית ומעל השכל האנושי. ולכן צריך לדעת באופן חד-משמעי שתורת ישראל היא מעל כל חוק אנושי וכך ביחס להחרבת יישוב בארץ ישראל". הרב ליאור אסר גם על השתתפות של חיילים בפעולות אבטחה במסגרת מעגלים רחוקים יותר הנוטלים חלק בפינוי מאחזים. "זה נקרא סיוע לדבר עבירה, ואני חושב שצריכים לסרב. כל מה שנותן יד להריסתה של ארצנו ולהגליית תושבים - יש להימנע ממנו כי זו הכרחה לעשות עבירה". יש לציין כי גם יש מספר 13 ברשימת הבית היהודי לכנסת הוא איש היישוב היהודי בחברון - הלל הורוביץ, חתנו של הרב זלמן מלמד.

גם אריאל הביע תמיכה בסירוב פקודה

גם יו"ר האיחוד הלאומי, חבר הכנסת אורי אריאל, הממוקם במקום השני ברשימת הבית היהודי, צוטט בעבר כמי שתומך בסירוב פקודה. בראיון שהעניק ל"עלון ארץ ישראל שלנו" בשנת 2008 אמר כי הוא אישית היה מסרב לפקודת פינוי. "לחיילים אסור להתעסק בעקירת יהודים", אמר בראיון שהתקיים על רקע פינוי בית המריבה בחברון. "לגבי סירוב פקודה אני, בתור חייל, לא הייתי משתתף בזה, והייתי משלם את מלוא המחיר. לחייל אסור לעקור יהודים".

אותו אריאל ממש ביטא עמדה הפוכה מזו של הראיון וגיבה אמש את דבריו של בנט, שהכחיש כי תמך בסירוב פקודה. הוא הדגיש כי בנט עצמו לא קרא לסרבנות וכי "אם כלו כל הקיצין, על חייל למלא את הוראות הצבא". נראה כי במפלגה ינסו להימנע מהתבטאויות הרבנים בעניין זה על מנת להנמיך פרופיל בסוגיית פינוי היישובים.

כל הדיווחים, הפרשנויות והדעות - וואלה! בחירות 2013

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האחד מכחיש כי תומך בסירוב, השני התבטא בעד בעבר. אריאל ובנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז התבטאותו של בנט בליל חמישי האחרון, מנהלים בליכוד ובבית היהודי קרב הכפשות הדדי. לאחר שראש הממשלה יצא נגד דבריו של בנט בראיון מיוחד לערוצי הטלוויזיה, היום האשימו אותו במפלגת השלטון כי הינו פוליטיקאי "חסר אחריות", ואף פרסמו סרטון תעמולה המשווה אותו לקוראים לסרבנות מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. בנוסף, בעיתוני הבוקר פורסמו כרזות אנונימיות נגד יו"ר הבית היהודי, אשר מיוחסות לליכוד. בנט מצדו מנסה להדוף את ההאשמות. הוא הכחיש כי קרא לסרבנות וטען כי הליכוד ומפלגות אחרות מסלפות את דבריו כדי לזכות ברווח פוליטי. "אני פונה לראש הממשלה, אנחנו מאותו מחנה", נמסר מטעמו של בנט, "תפסיק לירות בתוך הנגמ"ש. צריך להפסיק ההתקפות בתוך המחנה הלאומי. מודעות אנונימיות לא יעזרו. צריך לפרוס את המצע באופן גלוי בפני העם. זאת הדרך לשכנע אותו ולא על ידי סילופי דברים".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully