וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והרי התחזית: בעוד שבעה שבועות תחטפו שפעת

18.12.2012 / 16:28

חוקרים בארה"ב מציעים שיטה חדשה המבוססת על "מפת השפעת" של גוגל ומסוגלת לצפות את שיא התפרצות המחלה שבועות מראש. "כשיש תחזית, אפשר להאיץ באנשים להתחסן"

מדי חורף היא מפילה קורבנות בארגז החול, בכיתת הלימוד ובמשרד. מנוזלים, דואבים ומידבקים, הם נשלחים ישר למיטה, ואם יש להם מזל, מישהו מכין להם מרק חם ומקשיב לקיטורים שלהם. איש לא חסין מפני השפעת העונתית – חוץ ממי שקיבל חיסון. ואמנם רבים צולחים את המחלה ללא קושי מיוחד, אך היא גם טומנת בחובה סיכון של ממש: מדי שנה מתים בעולם 500-250 אלף בני אדם כתוצאה מסיבוכים של שפעת. כעת, מחקר חדש מציע שיטה שתאפשר, אולי, לצרף לתחזית מזג האוויר היומית "תשקיף שפעת" לשבועות הקרובים. מה ישתנה אם נקבל התרעה על התפרצות צפויה של המחלה? האם אז נוכל להתמודד איתה טוב יותר?

במאמר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת היוקרתי PNAS, מציעים חוקרים אמריקאים שיטה ראשונית ליצירת תחזיות שפעת בזמן אמת, המתבססת על שיטות מתמטיות המשמשות זה-כבר בתחזיות מזג אוויר. החוקרים, ג'פרי שמאן מאוניברסיטת קולומביה ואלישה קרספק מהמרכז הלאומי לחקר האטמוספירה בארה"ב, מסבירים כי הדינמיקה של התפשטות מחלה מידבקת היא כזאת, שכל שינוי זעיר עשוי להתעצם מאוד ולשנות את תמונת המצב בעתיד. לכן, יש צורך להזין למודל שוב ושוב את הנתונים העדכניים ביותר, כדי למנוע "ניפוח" של כל טעות. בשורה התחתונה, טוענים החוקרים, ניתן לצפות את שיאה של התפרצות השפעת לא פחות משבעה שבועות מראש.

לדברי מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, פרופ' תמי שוחט, אם בעתיד ייכנס לשימוש מודל חיזוי כמו זה שמציעים החוקרים האמריקאים, יהיה זה יתרון משמעותי למערכת הבריאות. "כשישנה תחזית, אפשר להאיץ יותר באנשים להתחסן", היא אומרת. "אם בארה"ב יש היום דיווחים על תחלואה גבוהה באופן חריג בכמה מדינות בדרום, אפשר להגיד לאנשים כבר בתחילת העונה 'יש לנו מודל מאוד אמין שחוזה תחלואה גבוהה באזורכם, לכו ותתחסנו'. אפשר גם לתת טיפול מונע לאוכלוסיות בסיכון גבוה, כמו חולים סיעודיים. זה כמו שמתגוננים כשיודעים שצפוי שבוע סוער במיוחד".

התאמה מרשימה בין החיפוש בגוגל לנתוני התחלואה

במחקר שערכו, מתבססים שמאן וקרספק על נתונים המוצגים ב"מפת השפעת" של גוגל. השירות, שהושק כבר לפני כמה שנים, מציג את תפוצתה של השפעת ב-28 מדינות בעולם – בהסתמך על נתוני חיפושים בגוגל, כמובן. כלומר, במקום שבו הרבה אנשים חולים בשפעת, הרבה אנשים גם "מגגלים" את הצירופים "שפעת", "חום", או "כאבי שרירים". על פי מחקר שמוצג לצד המפה, ישנה התאמה מרשימה בין היקפי החיפושים אחר שפעת ותסמיניה לבין נתונים ממשיים על תחלואה שנאספו בשירותי הבריאות בארה"ב. ישראל לא מופיעה במפת השפעת, וניסיון להקים בארץ מערכת זיהוי דומה, על סמך פניות למוקד קופת החולים מכבי, לא צלח: "לא ראינו קשר בין פניות של אנשים ששאלו, למשל, על הורדת חום, לנתוני התחלואה בפועל. אז אנחנו עוד לא שם", מספרת שוחט.

אם חוזרים למפת השפעת ובוחנים את המצב בארה"ב, אכן ניתן לראות שבשלב זה רובה מסומנת בצבע כתום זוהר, וחלקים ממנה אף צבועים בורדו מבשר רעות – סימן לפעילות גבוהה במיוחד של נגיף השפעת. ואכן, בתחילת החודש נמסר מהמרכזים לבקרה ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC), כי עונת השפעת בארה"ב החלה השנה מוקדם מהרגיל. עם זאת, ה-CDC שמח לבשר גם שהחיסון שניתן השנה לאמריקאים מתאים במיוחד לזני השפעת הנפוצים כעת ויעיל נגד 90% מהם.

גרף התחלואה בשפעת בארה"ב לפי גוגל:

בישראל, משרד הבריאות הודיע בסתיו כי השנה צפויים להופיע שני זנים חדשים של שפעת ובעקבות כך, עלולה התחלואה לעלות. הרכב החיסון שונה בהתאם, והוא כולל שני מרכיבים שלא נכללו בו בשנה שעברה. עם זאת, בניגוד לארה"ב, בשלב זה של העונה טרם זוהתה בישראל התפרצות משמעותית של שפעת. "הגרף שטוח, מתחת לממוצע הרב-שנתי", מציינת שוחט. "המצב דומה מאוד לשנה שעברה, שזו הייתה שנה קלה יחסית. בשנים שבהן הייתה פעילות קשה יותר של שפעת, בתקופה הזאת כבר ראינו מקרים רבים יותר".

שוחט מסבירה כי ניטור מחלת השפעת מתחיל בכל שנה באוקטובר, כמה שבועות לפני שמתגלים המקרים הראשונים של המחלה - כפי שקרה השנה ב-28 באוקטובר. מדי שבוע – ביום שני – מפרסם המשרד דו"ח "ניטור תחלואה דמויית שפעת בישראל", המתייחס לשבוע החולף. הדו"ח מקבץ נתונים יומיים מקופות חולים ומבתי חולים על מספר הפונים שקיבלו אבחנה של שפעת או של מחלה דמויית שפעת, נתונים מחדרי מיון על מספר החולים בדלקת ריאות – שהיא לרוב סיבוך של שפעת – וכן תוצאות בדיקות מעבדה.

"אנחנו עובדים עם 25 מרפאות של קופת חולים כללית בכל הארץ", מספרת שוחט. "הרופאים לוקחים משטחי אף ולוע מחולים שעונים להגדרה של חשד לשפעת - חום 38 מעלות ומעלה וכאבי שרירים, גרון, נזלת או שיעול. בכל שבוע אנחנו מקבלים את הדגימות ושולחים למעבדה המרכזית לשפעת בתל השומר, והיא מזהה אם יש בדגימה נגיפי שפעת, מאיזה זן ואם הזן מתאים לחיסון". שוחט מציינת כי מערך הבדיקה הזה השתבש באופן משמעותי בשבועיים האחרונים בשל שביתת האחיות. "מגיעות אלינו מעט מאוד דגימות", היא אומרת בצער.

שוחט מאשרת כי בדגימות הבודדות שבהן זוהו נגיפי שפעת, אכן נמצאה התאמה לחיסון המעודכן. על פי נתוני משרד הבריאות, עד 1 בדצמבר התחסנו נגד שפעת 1.15 מיליון בני אדם בישראל בסך הכל, ובהם 54% מקרב בני 65 ומעלה - והיד עם המזרק עוד נטויה. עוד לא מאוחר - מרגיעה שוחט - אם אתם מוצאים אחות פנויה, עדיין אפשר להתחסן.

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully