וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים יתרגלו דילמות ערכיות בעזרת תיאטרון

17.12.2012 / 13:07

לאור התגברות המקרים בהם נאלצים חיילי צה"ל המשרתים בגדה המערבית להתמודד עם מפגינים אזרחים, הוחלט על רענון סדרות החינוך שעוברים החיילים. "פירטנו דרכי פעולה"

קצין חינוך ראשי, תת-אלוף אלי שרמייסטר, הציג לפורום מטכ"ל את הפירוש החדש לרוח צה"ל, שמותאם לרוח התקופה והדילמות הערכיות שעולות מהפעילות המבצעית מול האוכלוסייה הפלסטינית, ובקרוב הוא יופץ למפקדים בשטח. עבודת מחקר בצה"ל גילתה כי חיילי צה"ל המשרתים בגדה המערבית ניצבים מול דילמות ערכיות חדשות ומורכבות. אחד האירועים הזכורים ביותר בשנה האחרונה היו התמונות בהן נראה סגן מפקד חטיבת הבקעה לשעבר, סגן-אלוף שלום אייזנר מכה במהלך הפגנה פעיל שמאל בפניו באמצעות נשקו. תחקיר האירוע הפך לערכת שיעור והרצאה שנלמדים בכלל קורסי הפיקוד בצה"ל, בהם בית הספר לקצינים בה"ד 1.

חטיבה 401 וחטיבת גבעתי בשטחי כינוס בדרום, נובמבר 2012. דובר צה"ל
פרויקט ניסיוני בוצע במהלך "עמוד ענן". הכוחות במהלך המבצע/דובר צה"ל

בשל התגברות האירועים בהם נראים חיילי צה"ל מתעמתים עם דילמות ערכיות ועלייה במספר האירועים המצולמים שהתפרסמו בכלי התקשורת, הנחה הרמטכ"ל בני גנץ להגביר את העיסוק ברוח וערכי צה"ל בשנת 2013. הרמטכ"ל הנחה את קצין חינוך ראשי להכין סדרות חינוך בנושא, אותם יעברו כל מפקד ולוחם בצה"ל, כולל בניית ערכות חינוכיות לפני מבצע. פרויקט ניסיוני בוצע במהלך מבצע "עמוד ענן" בקרב הכוחות שהיו אמורים להשתתף בפעולה הקרקעית. במסגרת הפרויקט יתגבר חיל החינוך את השימוש בתיאטרון להצגת דילמות בפעילות מבצעית בעיקר במגע עם אוכלוסייה פלסטינית.

"אסור לנו להגיע למצב של עשה ואל תעשה"

ניסוח רוח צה"ל מחדש נועד להתאים את המסמך לכלל היחידות בצבא. "ירדנו קומה מהמצב הקיים ופירטנו דרכי פעולה. זה עדיין מסמך כללי. אבל לא יורד לרזולוציה קטנה", הסביר קצין בכיר שלוקח חלק בניסוח המסמך. "יהיה קצת יותר פירוט מהמסמך הקיים. אנחנו רוצים שכל מפקד ייקח את רוח צה"ל ויגזור את נורמות הפעולה שלו. אסור להיות יותר מדי קונקרטיים".

בלב העיסוק במסמך החדש יעמוד כאמור האירוע בו היה מעורב סמח"ט הבקעה. עד לאחרונה, טוען הקצין הבכיר, לא כל היחידות בצה"ל עברו הכשרות מתאימות לתעסוקה המבצעית על בסיס רוח ערכי צה"ל ומעתה על פי הנחיית הרמטכ"ל תהיה חייבת כל יחידה לעבור סדרת הכשרה לרוח ערכי צה"ל בחירום ובשגרה. ההכשרה תכלול ערכות, הרצאות, סרטים ודילמות שיוצגו לעיתים על ידי תיאטרון צה"ל. הדגש יהיה בעיקר בתחום הפרות הסדר.

"באירוע של השלכות אבנים, לדוגמא, נשאלת השאלה מה רמת הכוח שצריך להפעיל. האם מיידה האבנים הוא האויב שאתה צריך באופן נחוש להביא אותו לטיפול בענישה?", הסביר הקצין הבכיר בשיחה עם וואלה! חדשות: "אין דרך אחת – אין תשובה אחת כמה אתה מסכן את חיי החיילים שלך. יש סט של ערכים. יש מקרים מהעבר שלומדים מהם. יש החלטות מפקדים, יש קווים אדומים".

"הגבול בין אזרחים וצבא בין חזית לעורף הולך ומיטשטש ואנחנו כמפקדים נדרשים לתת להתייחסות לשמירה על טוהר הנשק מול הדבקות במשימה", הסביר הקצין הבכיר. "אין לנו פתרונות בית ספר אבל אנחנו צריכים להאמין בערכי צה"ל ולמרות החיכוך ההולך ומתגבר עם האוכלוסייה הפלסטינית לראות איך אנחנו שומרים על כבוד האדם למרות המשימה המבצעית. יש סט פעולות שצריך לבצע אבל יש גם לצה"ל קווים אדומים".

הקצין הבכיר חשף כי לאחרונה הוצג למטה הכללי פירוש מורחב של רוח צה"ל שבקרוב, כאמור, יופץ לכלל המפקדים. "זו תהיה טעות מראש להחליט למפקדים", אמר הקצין הבכיר. "מדובר בחמישה עמודים שהוצגו לפורום המטה הכללי ובקרוב יחולקו למפקדים. אנחנו רוצים שכל מפקד יגזור מהמסמך את נורמות הפעולה של היחידה שלו בהתאם למשימה אליה הוא נדרש. אסור לנו להגיע למצב של עשה ואל תעשה, אבל בהחלט להתאים את הנוסח לרוח התקופה ולאפשר לתת להם קווים כלליים. לא לכל שאלה יש תשובה משפטית שנגזרת מהדין הבינלאומי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully