וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק הקו ירוק: הביוב בביתר עילית זיהם כפר פלסטיני

יהושע בריינר

13.12.2012 / 11:31

מי השופכין מההתנחלות זרמו היישר לעבר השטח החקלאי של תושבי ואדי פוכין, וגרמו לנזק רב. הסיוע הגיע דווקא ממתנחלים שהבחינו בהרס. "יש גם מתנחלים טובים", אמר חקלאי מהכפר

מתנחלים ופלסטינים למען הסביבה: תושבי הכפר הפלסטיני ואדי פוכין סבלו במשך כשבועיים מזרימת מי השופכין של תושבי ההתנחלות ביתר עילית הסמוכה, היישר לשטחים החקלאיים של תושבי הכפר, במה שהביא לפגיעה במעיינות במקום ולהרס רב בתוצרת החקלאית של הכפר. מקור התקלה נעוץ, כפי הנראה, בתקלה בתחנת שאיבה בביתר עילית, שבעקבותיה הוזרמו מי הביוב לשטחי הכפר הקטן שמרבית תושביו מתפרנסים מחקלאות. לפני כמה ימים תוקנה התקלה, אולם הנזקים לסביבה הם גדולים מאוד; מדובר בפגיעה במטעי זיתים, כרמים וגידולים אחרים שאדמתם כעת ספוגה במי הביוב שהוזרמו בלא הפרעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי הביוב בשטח החקלאי של תושבי הכפר ואדי פוכין/מערכת וואלה!, צילום מסך

תושבי ואדי פוכין ידועים בשיטות ההשקייה הקדומות בהן הם משתמשים, בעזרת המעיינות הרבים אשר מימיהם משמשים להשקיית התוצרת החקלאית. מי שהתגייסו לסייע לתושבי הכפר היו דווקא שכניהם המתנחלים, מבית ספר שדה כפר עציון, אשר נוהגים לטייל באזור המעיינות הסמוכים. במהלך אחד הטיולים גילו התלמידים את ההרס שגרמו מי הביוב ופעלו לסייע להפסקת הפגיעה במקורות המים. "המקום פשוט עלה על גדותיו במי ביוב", סיפר מנהל בית הספר, ירון רוזנטל, שפנה במכתב דחוף לעירייה המקומית ובמקביל דרש מהמשרד להגנת הסביבה לעצור את הזרמת המים ואף לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשי העירייה. "מישהו צריך לפצות את אותם חקלאים שבגלל רשלנות נהרסה להם תוצרת חקלאית של עונה שלמה", אמר רוזנטל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש גם מתנחלים טובים", אמר החקלאי הפלסטיני נוכח הסיוע הלא צפוי משכניו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עלי סוכר, תושב ואדי פוכין המגדל בשטח ירקות, סיפר כי הזרמת הביוב גרמה נזק גם לעתיד הקרוב: "הביוב זיהם גם את מי המעיין הסמוך שאיתו אנחנו משקים את החסות והכרוב. אני אמור עכשיו להשקות את הירקות במי הביוב של ביתר עילית?". לדבריו, שיתוף הפעולה עם אנשי גוש עציון סייע מאוד בהפסקת ההזרמה. "אלה אנשים שמטיילים פה באזור ואנחנו ביחסים על הכיפאק איתם. יש גם מתנחלים טובים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפיתרון המוסרי הוא לחיות עם הערבים בשכנות טובה", אמר רוזנטל. מי הביוב זורמים מביתר עילית לכפר הפלסטיני הסמוך/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי רוזנטל, הסיוע לאנשי הכפר מובן מאליו. "ערביי ואדי פוכין הם חברים שלנו והאינסטינקט הראשוני הוא לעזור להם", הוא אומר, "הזיהום הזה פוגע לא רק בהם אלא גם במי התהום באזור ובסביבה כולה. אנחנו חיים יחד ואמנם לפעמים זה מורכב ולא פשוט, אבל זה לא אומר שלא צריך לנסות. בסופו של דבר אנחנו רוצים להישאר ביהודה ושומרון והפתרון הכי מוסרי וריאלי לעשות זאת זה לחיות עם הערבים בשכנות טובה".

"נפתחה חקירה פלילית נגד עיריית ביתר עילית"

מעיריית ביתר עילית נמסר בתגובה: "הייתה תקלה במכון הביוב הצפוני והיא טופלה מיידית, כמו כן ישנה משאבה אחת שהוצאה לשיפוץ. אנו עושים ונעשה את המיטב על מנת לפתור את הבעיות באופן מיידי. לא הייתה הזרמה רצופה או בכמויות המוזכרות אלא בתקלות לפרקים קצרים. במהלך השבועיים המוזכרים הייתה הזרמה של שעה עד שעתיים, כשלוש או ארבע פעמים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מי הביוב זורמים לעבר השטח החקלאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "עם קבלת הדיווח הראשון לפני כשבוע, דרש המשרד להגנת הסביבה מעיריית ביתר עילית לטפל באופן מידי בתקלה ואכן היא תוקנה בעקבות דרישותינו. לאור מקרה זה פתח המשרד בצעדי אכיפה כנגד העיריה. יצוין כי במקביל, בימים אלה מתנהלת חקירה פלילית נגד עיריית ביתר עילית וזאת בגין מפגעי ביוב שהתרחשו בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully