וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חשאי: המשבר הכלכלי באירן - הקשה ביותר זה 30 שנה

ניר יהב

1.12.2012 / 14:46

על פי המסמך, שחובר על ידי בכירים אירנים והגיע לידי "אל-ערביה", המצב הכלכלי במדינה נובע מהניהול הכושל של הכלכלה בידי הנשיא אחמדינג'ד ומהסנקציות של המערב

האם הסנקציות הכלכליות שמטיל המערב על אירן מובילות לתוצאות הרצויות? רשת "אל-ערביה" פרסמה היום (שבת) חלקים ממסמך חשאי שחובר על ידי בכירים באירן והגיע לידיה, ובו נטען כי אירן עומדת בפני המשבר הקשה ביותר מאז המהפכה האיסלמית בשנת 1979. מחברי המסמך טוענים כי המשבר נובע מהמצב הכלכלי הרעוע, וכי הוא עלול להוביל למחאה חברתית במדינה.

בדו"ח נכתב כי בכירים אירנים חוששים מהמשך הידרדרות המצב הכלכלי "לאור ניהולו הכלכלי הכושל של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד". עוד נכתב כי השפל הכלכלי נובע בין היתר גם מהסנקציות הקשות שהוטלו על אירן, "לאחר שלא הצליחה לשכנע את העולם שתכנית הגרעין שלה לא נועדה למטרות צבאיות".

על פי הדו"ח, ממשלת אירן "נאבקת" כדי לייבא עשרה מיליון טונות של חיטה מדי חודש, והיא נאלצה לייבא זרעים מאיכות נמוכה "בשל מחירם הנמוך". עוד נטען כי אירן עומדת בפני בעיות רבות בייבוא מזון וציוד חקלאי בעקבות הסנקציות שהטילו עליה ארצות הברית ואירופה. לדו"ח אין אישור מכל מקור אחר ומידת מהימנותו אינה ברורה.

הסנאט אישר: עוד סנקציות על אירן

רק אתמול אישר הסנאט האמריקני את הרחבת הסנקציות על אירן. 94 מהסנאטורים הצביעו בעד סבב הסנקציות הנוכחי, ואיש מהנוכחים בהצבעה לא התנגד. סבב הסנקציות הנוכחי מבוסס על העיצומים הקיימים, ויפגע פעם נוספת בקשרי המסחר של אירן, בניסיון ללחוץ עליה כלכלית שלא להתקדם בתכנית הגרעין שלה. הסנקציות החדשות גם אמורות לעצור העברות זהב מטורקיה לאירן. החלטת הסנאט הופכת את הסנקציות לחלק מהצעת החוק השנתית בענייני ביטחון, אך היא עדיין טעונת אישור בית הנבחרים לפני שיצטרך הנשיא ברק אובמה לחתום על הפיכתה לחוק. במסגרת חבילת הסנקציות, יינתנו פטורים למדינות אשר צמצמו משמעותית את רכישות הנפט שלהן מאירן.

טהרן לא מתרגשים מהירידה בערך הריאל. רויטרס
המשבר הקשה ביותר מאז המהפכה האיסלמית בשנת 1979/רויטרס

ביום חמישי הציבה ארצות הברית לאירן תאריך יעד לשיתוף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א). אם טהרן תעמוד על סירובה ולא תשתף פעולה עם פקחי האו"ם, ארצות הברית תעביר את הטיפול בנושא למועצת הביטחון של האו"ם. אחת המשמעיות הנגזרות מההכרזה היא שגם מועצת הביטחון עשויה לדון בהטלת סבב נוסף של עיצומים על אירן.

מועצת הביטחון של האו"ם הטילה עיצומים כלכליים-ביטחוניים חמורים על אירן ועל גופים הקשורים אליה, בארבעה סבבים בשנים 2010-2006. ניסיון להטיל סבב נוסף נתקל בהתנגדות חריפה של סין ורוסיה. ארצות הברית שכנעה לבסוף את האיחוד האירופי להטיל אמברגו נפט על אירן בתחילת השנה, שנכנס לתוקף בחודש יולי האחרון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully