וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער, ארדן ושלום בראש רשימת הליכוד, מרידור בחוץ

פנחס וולף

27.11.2012 / 0:06

הפריימריז בליכוד מניבים רשימה ”ימנית” כאשר בעשירייה הראשונה ניתן למצוא את חברי הכנסת דני דנון, זאב אלקין ויריב לוין. איתן ובגין כנראה מחוץ למקומות הריאלים

צילום: וואלה! חדשות, גדעון צנטנר, עריכה: טל רזניק, קריינות, לירון בארי

תוצאות הבחירות המקדימות בליכוד: גדעון סער זכה במקום הראשון, גלעד ארדן זכה במקום השני, סילבן שלום במקום השלישי וישראל כץ במקום הרביעי. את החמישייה הראשונה סוגר הפתעת הבחירות נכון לעתה והראשון שאינו שר - חבר הכנסת דני דנון.

למקום השישי הגיע יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, משה (בוגי) יעלון במקום השביעי, זאב אלקין במקום השמיני, יריב לוין הפתיע ונכנס למקום התשיעי, ובמקום העשירי - המשוריין לנשים - נמצאת ציפי חוטובלי, שעקפה דמויות ותיקות ממנה במפלגה כמו השרה לימור לבנת.

במקום ה-11 הגיע השר יולי אדלשטיין, במקום ה-12 חיים כץ, למקום ה-13 נכנסה מירי רגב. במקום ה-14 נכנס לראשונה משה פייגלין, ולאחריו במקום ה-15 יובל שטייניץ. במקום ה-16 נמצא צחי הנגבי, במקום ה-17 לימור לבנת, במקום ה-18 אופיר אקוניס, במקום ה-19 גילה גמליאל ובמקום ה-20 כרמל שאמה-הכהן. ארבעה המקומות אחרי שאמה-הכהן השמורים לנציגי המחוזות גם כן נחשבים כריאלים להיכנס לכנסת הבאה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המקום ה-20 ואחריו נחשבים כמקומות שאינם ריאליים ברשימה המשותפת של הליכוד-ביתנו. בני בגין, דן מרידור, מיכאל איתן ואבי דיכטר לא ייכנסו לכנסת הבאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרשימה המאוחדת תיעשה בשיטת הריצ'רץ'

מבין כל מערכות הבחירות המוקדמות, זו של מפלגת הליכוד היא המשמעותית ביותר לעיצוב המדינה בשנים הקרובות. אם להתבסס על הסקרים האחרונים, חברי המפלגה ירכיבו את רוב התפקידים המרכזיים בממשלה ובוועדות הכנסת, אך הדרך לרשימת הליכוד לכנסת ה-19 הייתה רצופה באירועים.

עם ההכרזה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הליכה לבחירות, החלו במפלגת השלטון להיערך במרץ לפריימריז. אולם זמן קצר לאחר מכן הונחתה פצצה במערכת הפוליטית – ראש הממשלה ויו"ר התנועה בנימין נתניהו ושר החוץ, אביגדור ליברמן, הודיעו על מיזוג בין הליכוד לישראל ביתנו לקראת הבחירות ועל ריצה ברשימה מאוחדת שתיקרא "הליכוד ביתנו". איחוד הכוחות, שנעשה על פי סקרים שהבטיחו מעל 50 מנדטים, נסגר בין השניים על פי שיטת "הריצ'רץ'" - משמעות הדבר היא שהרשימה המאוחדת תדרג, לסירוגין, שמות משתי המפלגות כאשר על כל שני חברי כנסת בליכוד ייכנס נציג של ישראל ביתנו.

למעשה, כל מקום שייבחר בליכוד יידחק למקום רחוק יותר ברשימה המאוחדת של "הליכוד ביתנו". כך, למשל, הראשון שייבחר בליכוד, ימוקם במקום השלישי ברשימה המאוחדת. האישה הראשונה, שבליכוד אמורה להיות מספר 10, תהיה מספר 15 ברשימה המאוחדת. מחוז השפלה, שהוא הראשון במחוזות, ממוקם במקום 22 ברשימת הליכוד, אך הרשימה המאוחדת דוחקת אותו 11 מקומות אחורה למקום ה-33. "האישה החדשה" הראשונה תהיה רק במקום 36 ברשימה המאוחדת, ובמקום ה-24 אילו הליכוד היה רץ לבד.

גדי יברקן ורובי ריבלין  בפריימריז הליכוד, נובמבר 2012. נמרוד סונדרס
יו"ר הכנסת ריבלין עם המועמד גדי יברקן, אמש בגני התערוכה/נמרוד סונדרס

המהלך המפתיע עורר ביקורת מצד זה ותמיכה מצד זה – כאשר הסקרים שהתפרסמו מאז מנבאים לרשימה המאוחדת מספר נמוך יותר של מנדטים מהקיים לשתי הסיעות יחדיו בכנסת הנוכחית. חברים רבים מן הליכוד נרתעים מהתדמית הימנית של ליברמן, בעוד רבים בישראל ביתנו חוששים מאבדן הקו החילוני האדוק שנקטה המפלגה עד כה. גורם נוסף שהשפיע על הסקרים הינו פרישתו המפתיעה של השר משה כחלון, שנחשב לסמן החברתי המזרחי במפלגה.

בתוך האיחוד, בליכוד חששו גם משריון אישי של נתניהו לשר הביטחון שלו, אהוד ברק. מפלגתו, העצמאות, התקשתה לעבור את אחוז החסימה, וברק – אשר הלך יד ביד עם נתניהו לאורך הקדנציה האחרונה – סירב לדבר על עתידו הפוליטי המדויק. בכירים רבים בליכוד הדגישו כי הוא יהיה "סדין אדום" מבחינתם, לאור עמדותיו המדיניות ומעורבותו בהקפאת הבנייה בהתנחלויות. אפשרות זו ירדה מהפרק הבוקר – או לפחות, ירדה מהפרק נכון לעתה – כאשר ברק הודיע במפתיע על פרישה מהחיים הפוליטיים לאחר הבחירות.

כל העדכונים, הסקרים והפרשנויות - וואלה! בחירות 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully