וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנה לאסון צאלים ב': רבין אישר לחסל את סדאם

בתחקיר "עובדה" ייחשפו פרוטוקולים מישיבות הממשלה שדנו במבצע חסר התקדים. "זה יעד בר משמעות, שנוגע לביטחון הפנימי של ישראל, אני לא רואה בעולם הערבי דומה לו", אמר רבין

במלאות 20 שנה לאסון צאלים ב', תחשוף מחר (שני) התכנית "עובדה" מסמכים ופרוטוקולים מישיבות הממשלה שקדמו להחלטה על מבצע לחיסול סדאם חוסיין, שבמהלך האימון האחרון לקראתו התרחשה תאונת האימונים שגבתה את חייהם של חמישה חיילי סיירת מטכ"ל. על פי הפרוטוקולים, ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, אישר את המבצע ואף תמך בו נחרצות. "זה יעד בר משמעות, שנוגע לביטחון הפנימי של ישראל, אני לא רואה בעולם הערבי דומה לו", אמר רבין, שבעבר נטען כי הסתייג מהמבצע. מזכירו הצבאי, תת-אלוף עזריאל נבו, אמר בסיכום הדיון כי "ראש הממשלה מאשר את היעד. זהו מבצע שצריך ללכת עליו כאשר הסבירות להצלחה היא גבוהה מאוד, ועל כן יש לבנות יכולת בצורה הטובה ביותר ולהמשיך בהכנות".

פרוטוקולים סודיים של המבצע לחיסול סדאם חוסיין. באדיבות עובדה, אסור להשתמש
יעד חסר תקדים בתולדות צה"ל. המסמך שייחשף בתכנית/אסור להשתמש, באדיבות עובדה

בתכנית ייחשפו גם הפרוטוקולים הסודיים מישיבות המטכ"ל לקראת המבצע, המתפרסמים בימים אלה בספרו של כתב "עובדה" עמרי אסנהיים, "צאלים: הטראומה של סיירת מטכ"ל". מסמך מה-17 באפריל 1992, חושף את המחלוקת בצמרת צה"ל סביב המבצע. הרמטכ"ל אהוד ברק ואלוף עמירם לוין דחפו לביצוע, סגן הרמטכ"ל אמנון ליפקין-שחק הסתייג, ואילו ראש אמ"ן האלוף אורי שגיא, שסיירת מטכ"ל הייתה תחת פיקודו, התנגד. "יש פה כמה החלטות מאוד כבדות", אמר ליפקין-שחק באותו דיון, "לא עשינו שום דיון, היינו צריכים לעשות כבר דיון בכלל על עצם הדבר הזה".

חילוקי דעות במטכ"ל: "האם זה בכלל טוב?"

האלוף שגיא הזהיר בדיון אחר מלוח הזמנים של המבצע, ואמר: "אני לא זוכר את עצמי שולח חיילים למבצע כשהפערים המודיעיניים עדיין כל-כך גדולים... אנחנו לא יודעים שום-דבר על המודיעין קרוב ליעד... אני מוטרד מאוד". שגיא פקפק במבצע גם בישיבה שנערכה אצל ראש-הממשלה ב-1 באוקטובר, אותה ישיבה בה אישר רבין את ההכנות למבצע. הוא פנה ישירות אל ראש הממשלה ואמר: "השאלה הראשונה שחידדנו ושחשוב להציג בפניך – האם בכלל טוב מבצע כזה?". רבין, כאמור, הכריע שכן.

בתחקיר ישודרו גם ראיונות עם שני הנאשמים היחידים בתאונה הקשה, שמדברים לראשונה: סרן דרור, מפקד צוות השיגור שאמור היה לחסל את סדאם חוסיין באמצעות טילי תמוז מונחי טלוויזיה, ורב-סרן דורון קמפל, מפקד הכוח, שעזב את הארץ בעקבות התאונה. "הבנתי שסדאם מהווה איום למדינת ישראל, ולכן נראה לי לגיטימי, אפשרי ונכון להסיר את הסיכון הזה", אמר קמפל בראיון שכאמור ישודר מחר בתכנית "עובדה" של קשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully