וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצמ"רים בגולן: "אסור שהשגרה תהיה כמו בדרום"

במערכת הביטחון הוחלט שלא להגיב באופן צבאי לנפילת פצצות המרגמה סמוך לגבול עם סוריה, בעוד תושבי רמת הגולן חוששים: "המדינה צריכה לדאוג שילדינו יישנו בשקט וללא פחד"

צילום: שגב דהן, עריכה: טל רזניק

בישוב המזרחי ביותר במדינת ישראל, אלוני הבשן, השוכן כ-800 מטר מהגבול עם סוריה, מתקשים לחזור לשגרה רגילה לאחר נפילת פצצות המרגמה שנורו היום (חמישי) מכיוון סוריה. אחד הפגזים שלא התפוצץ, נפל בתוך גינה משותפת של תושבי הישוב שלא היו בביתם. מסביב לאזור בו נפל הפגז התאספו מספר תושבים בנסיון להבין מה קרה, וילדי הישוב הורחקו מהמקום. "לא איבדנו את שלוות הנפש", סיפר רב הישוב אברהם שר שלום, "היה פה נס גדול שמנע אסון כבד. אני לא רוצה לתאר מה היה קורה אילו הפגז היה מתפוצץ. ביום שבת נקרא תפילה מיוחדת לנס שאירע". אם צעירה לשני ילדים קטנים שהגיעה למקום הוסיפה: "אנחנו לא נוותר לעולם על הישוב שלנו. מדינת ישראל צריכה לדאוג לכך שילדינו ישנו בשקט וללא פחד. אסור ששגרת היום שלנו תהפוך להיות כמו של תושבי הדרום המסכנים".

נפילת פצמ"ר באלוני הבשן, נובמבר 2012. משה אסרף - ג'יליס, ג'יליס
אזור הנפילה באלוני הבשן/ג'יליס, משה אסרף - ג'יליס

אחראית צח"י (צוות חוסן ישובים), שושי דובדבני, מונתה לתפקיד רק בתחילת השבוע, והיום עברה את טבילת האש הראשונה. "בסביבות השעה 11:00 בבוקר קיבלתי התראה על פגז שנפל בתוך הישוב", סיפרה דובדבני בשיחה עם וואלה! חדשות. "רק לפני מספר ימים מוניתי לתפקיד, וכבר הייתי צריכה לתפעל את האירוע בהקדם. דאגתי לשלוח מסרונים לכל התושבים ולהרגיע את כולם".

עובדי הבנייה שנמצאו מטרים ספורים מהמקום בו נפל הפגז לא האמינו למראה עיניהם. "הפגז הגיע בדיוק שהחלטנו לשבת לשתות קפה", סיפר אחד הפועלים. "לפתע שמענו שריקה חזקה, וראינו איך הפגז נוחת בתוך החצר. בהתחלה לא הבנו במה מדובר".

לדברי התושבים, בחודשים האחרונים הם עדים ללחימה המסיבית בשטח סוריה בין צבא המורדים לבין צבאו של אסד. "אנחנו לא מתרגשים מקולם של הפגזים", סיפרה אחת מהן, חיה הדר, "מה גם שאנו נמצאים בסמוך לשטחים בו צה"ל מבצע אימוני אש".

הדר הייתה בתוך הישוב כשקיבלה את המסרון המבהיל. "גם אני כמו שאר התושבים קיבלתי הודעה בה נכתב: 'פגז נפל בישוב, צה"ל בדרך'. ברור שיש לחץ באותם רגעים, זהו מקרה חריג. אסור שהוא יקרה פעם נוספת. אני קוראת לכל המעורבים ולממשלת ישראל להבטיח את חייהם של התושבים שרוצים לחיות בשקט ובשלווה", אמרה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נפילת פצמ"ר באלוני הבשן, נובמבר 2012. משה אסרף - ג'יליס, ג'יליס
"ראינו איך הפגז נוחת בתוך החצר". אזור הנפילה/ג'יליס, משה אסרף - ג'יליס

נפילת פצצות המרגמה, שהסתיימה ללא נפגעים, עוררה שוב בצמרת צה"ל את השאלה לגבי אופן התגובה של מדינת ישראל לאירועי הירי המתגברים לאורך הגבול. האירועים תוחקרו לעומק על ידי גורמי המודיעין בפיקוד צפון ובאמ"ן, ולא ניתן להצביע על מקור הירי או על יד מכוונת שמטרתה לפגוע בחיילי צה"ל או באזרחי ישראל.

בשל כך, הוחלט במערכת הביטחון שלא להגיב באופן צבאי למעט הידוק שיתוף הפעולה עם כוחות אונדו"ף של האו"ם, שפרושים לאורך הגבול הסורי כדי לשמור על הסכם הפירוז בין המדינות, ובסיוע משרד החוץ ושגריר ישראל באו"ם להתלונן על ההפרות. סוגייה זו הועלתה בהערכת המצב השבועית בהשתתפות שר הביטחון, אהוד ברק והרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, וקיבלה את האישור המתאים.

"לא ידוע בכל המקרים האם הירי בוצע על ידי המורדים או הצבא הסורי כי מדובר בירי שלא כוון לעבר ישראל. אין היום כתובת ברורה", הסביר גורם ביטחוני, "בשלב זה אופן הפעולה הוא דיפלומטי, אבל תוך כדי הגברת הערנות וההיערכות של הכוחות למצב שעשוי להשתנות ברגע אחד ברמת הגולן".

כאמור, לאחרונה נרשמו מספר אירועים בגבול הסורי ברמת הגולן. הראשון שבהם התרחש ביום שבת, כששלושה טנקים של הצבא הסורי חדרו לשטח המפורז. ביום ראשון סייר הרמטכ"ל בגבול הסורי והיה עד לקרבות בין צבא סוריה וכוחות המורדים. ביום שני לאחר מכן, פגעו מספר קליעים במפקד גדוד הסיור של חטיבת גולני בעת סיור על הגבול. בעקבות סדרת האירועים תגברו כוחות אונדו"ף את הכוחות לאורך הגבול וקיימו שיחות עם חיילי הצבא הסורי שפרושים באזור כולל חיילי סוללת תותחנים שמוצבת בגזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully