וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבי נתניהו: "ברק הסית אותו נגד אשכנזי בנושא האירני"

טל שלו

18.10.2012 / 16:44

על אף הפיוס לכאורה עם ברק, טוענים מקורבי נתניהו כי לאחרונה "התפכח" לגבי המשבר עם מערכת הביטחון סביב תקיפה באירן, ואף נפגש עם אשכנזי. מקורבים לברק: "טענות מופרכות"

כשבועיים חלפו מאז העימות בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר הביטחון, אהוד ברק, ופגישת הפיוס שנערכה בין השניים הביאה לכאורה לסיומו את הסכסוך המתוקשר ביניהם. עם זאת, משיחות עם שורה של מקורבים לראש הממשלה, עולה כי המשבר בין נתניהו לברק היה עמוק ומקיף, וכלל תהליך התפכחות של נתניהו לגבי עימותים שונים אליהם נקלע בחודשים האחרונים עם ראשי מערכת הביטחון בעבר ובהווה על רקע ההכנות לתקיפה ישראלית באירן. "במשך חודשים, ברק הוביל, המריד ועקף את נתניהו מימין בנושא התקיפה, וברגע האחרון התהפך מול האמריקאים. אחרי הביקור בארצות הברית, נתניהו הבין שכל מה שהזהירו אותו מפניו היה נכון, ופתאום התבררה לו כל התמונה", אמר אחד המקורבים לוואלה! חדשות. "נתניהו הבין שברק הסית אותו נגד גבי אשכנזי שהתנגד לתקיפה, ושהחיבור שלו לברק גרם למשבר האמון עם הצבא ומערכת הביטחון בנושא האירני". מקורבים לברק דחו בתוקף את הטענות, ואמרו שמדובר ב"טענות שקריות, הזויות ומופרכות".

עד לפני כחודשיים, תפסו נתניהו וברק חזית אחידה בנוגע לתמיכה בתקיפה ישראלית עצמאית באירן, כשברק אף נתפס כגורם המניע שפעל לשכנוע שרים, מדינאים ואחרים בצורך במהלך, "כשהסכין מונחת על הצוואר". כל זאת אל מול התנגדות ברורה שהציבו ראשי מערכת הביטחון בעבר – הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, ראש המוסד לשעבר מאיר דגן וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, וכן בניגוד לעמדתם של בעלי התפקידים הנוכחיים. השלישייה הביטחונית הקודמת הביעה את התנגדותה לתקיפה ישראלית גם כשכיהנו בתפקידיהם – ובעיקר בדיון חשאי שקיימו לפני כשנתיים עם ראש הממשלה ועם שר הביטחון, בו אף פרץ עימות בין ברק לאשכנזי סביב המחלוקת בנושא. "אם הרכב המטכ"ל הנוכחי היה קיים ב-67', אז לא הייתה לנו מלחמת ששת הימים", אמר ברק בדיון. אחרי שסיימו את תפקידיהם, החלו להשמיע גם בפומבי את התנגדותם, כשבשנה האחרונה החריפו ההצהרות, והקולני והתוקפני ביותר היה ראש השב"כ דיסקין, שאמר כי אינו מאמין "במנהיגות שמקבלת החלטות מתחושות משיחיות".

נתניהו ואשכנזי נפגשו: "הבין שהדברים אחרת מכפי שהוצגו"

בחודש שעבר, במקביל למשבר המתוקשר בין ברק ונתניהו סביב נסיעתו האחרונה של ברק לארצות הברית, נפוצו דיווחים על מגעים שקיים נתניהו עם אשכנזי, מה שנתפס כאיתות ברור על מקומו של ברק, כשאשכנזי לעומת זאת מסומן כאחד השמות המחוזרים לכניסה לפוליטיקה, למרות חוק הצינון שאוסר עליו לעשות זאת כעת. לוואלה! חדשות נודע כי אכן התקיימה הפגישה בין נתניהו לאשכנזי, עוד לפני נסיעתו המדוברת של ברק לארצות הברית, במהלך חודש אוגוסט.

לטענת מקורבים לראש הממשלה, הרקע לשיחה היה "התפכחותו" של נתניהו מהעימותים אליהם נכנס בגיבוי ברק. "נתניהו התקשר לאשכנזי כי פתאום הוא הבין שהדברים היו אחרת מאיך שברק הציג אותם", אמר גורם המקורב לנתניהו, והוסיף כי נתניהו הבין כי גם העימות החריף עם ראשי מערכת הביטחון הנוכחיים סביב עמדותיהם נגד תקיפה יצא משליטה, והוביל למתח מיותר. בסוף יולי, תקף נתניהו את ראשי מערכת הביטחון ואמר כי נמאס לו מאווירת "השקפים" ו"הכסתח" שעולה בדיונים בנושא האירני. לטענת מקורבים לנתניהו, "ראש הממשלה הבין שהחיבור שלו לברק גרם למשבר האמון עם ראשי מערכת הביטחון בנושא האירני".

הפגישה עם אשכנזי נקבעה בתחילת אוגוסט, לאחר שבלשכת נתניהו קראו מאמר שפרסם עורך "הארץ", אלוף בן, תחת הכותרת "המועמד שיוכל על נתניהו", ובו טען ש"ברק חושב שנתניהו הוא מנהיג חלש ומשותק". דוברו של שר הביטחון, ברק סרי, שלח מכתב הכחשה גורף לעיתון, אבל בסביבת נתניהו הבינו שברק מחפש לו זהות חדשה. במקביל, נתניהו זעם על כמות התדרוכים וההדלפות בתקשורת בנושא האירני, שיוחסו ברובם לברק, מהם השתמע כי ישראל כבר החליטה על תקיפה עצמאית באירן, וגררו עימותים עם בכירים בממשל, שהבהירו כי אין גיבוי אמריקאי לנושא.

פנטה בישראל: "יחסינו הדוקים מאי פעם". רויטרס
"התהפך מול האמריקאים בנושא האירני". ברק ושר ההגנה האמריקאי, ליאון פנטה/רויטרס

בשבועות שלאחר מכן, כך לטענת מקורבי נתניהו, הוא הבין כי ייתכן שתמיכתו של ברק בתקיפה ישראלית הייתה המפתח להישרדותו הפוליטית, וכי עמדתו בנושא אינה מוחלטת. בדיוק בזמן שראש הממשלה ניהל קרב איתנים מול ממשל אובמה בניסיון לדרוש "קווים אדומים", הודיע ברק פומבית שהדיון חייב להיעשות בחדרים סגורים, והחליט שהוא יעשה הכול כדי לשמור על תיאום מקסימלי של ישראל עם ארצות הברית. ביקורו של ברק בארצות הברית, שכלל פגישה עם רם עמנואל, מקורבו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ועם היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון, הוציא את העימות סופית אל אור הזרקורים, ומקורבי נתניהו תקפו אותו בחריפות על כך שנקט "פעולות לא מתואמות מול הממשל האמריקאי בניגוד להנחיותיו". כשנודע לנתניהו על ארוחת הבוקר שקיים ברק עם ציפי לבני, הבין סופית כי הוא מחפש חלופות לברית הזוגית הפוליטית. "כולם הזהירו את ביבי מברק, אבל הסיפור האירני היה הקש ששבר את גב הגמל", אמר מקורב נוסף לראש הממשלה. "אחרי שעקף את ביבי מימין בעידוד התקיפה, הוא הסתובב בארצות הברית ואמר שהסנקציות עובדות, והסביר שהוא היחיד שנאמן לאינטרסים של ארצות הברית".

אחרי כמה ימים של חילופי מהלומות, נפגשו נתניהו וברק בתחילת השבוע שעבר, ויישרו את ההדורים. בישיבת הממשלה השבוע, השניים אף התבדחו והשתעשעו לעיני המצלמות. שר הביטחון, שמנסה להציג תמונה של עסקים כרגיל, הדגיש בימים האחרונים כי הוא נאמן לאינטרסים הלאומיים של ישראל, וכי המחלוקת היחידה בינו לבין ראש הממשלה הייתה סביב פומביות הדיון עם האמריקאים. "לא ניתן להכניס סיכה בינינו בנושא האירני", הצהיר.

בסביבת ברק דחו כאמור את הטענות וכינו אותן ?מופרכות והזויות?. מקורב לשר הביטחון אמר היום כי ?פעילותו נועדה לחזק את ביטחון ישראל והקשרים עם ארה?ב, ואפשר לזקוף לזכות שר הביטחון הרבה מאוד מהעובדה שהקשרים הביטחוניים בין ישראל וארה?ב הדוקים ועמוקים כיום כפי שלא היו שנים רבות בעבר, והם אבן ראשה בביטחון ישראל?. בסביבת ברק הדגישו כי ?גם בנסיעתו האחרונה פעל שר הביטחון לחזק ולהדק את הקשרים ולהקטין את המתיחויות בין שתי הממשלות?.

בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הטענות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully