וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לשחרור שליט: מה קרה בישיבת הממשלה הדרמטית?

טל שלו

18.10.2012 / 11:20

המגעים החשאיים שנשאו פרי, המתנגדים לעסקה שקיבלו את הבשורה עליה בזהירות, הרגשות המעורבים בכינוס השרים ומעורבותה של שרה נתניהו. שנה לחזרתו של החייל משבי חמאס

גדעון צנטנר

(צפו בישיבת הממשלה בה הוחלט על שחרור שליט)

כששרי הממשלה הגיעו לישיבתם השבועית ביום ראשון האחרון, רובם ככולם עסקו בשיחות פוליטיות, ניתוחים וסגירות עניינים אחרונות לפני שהכנסת תצביע על פיזורה. חלק ניצלו את זמן המסך כדי לתת איזו הכחשה על המשא ומתן עם סוריה או גינוי לירי מעזה. עם ניחוח הבחירות המתגבר, מעטים, אולי אף בודדים, זכרו שבדיוק באותה תקופה, לפני כשנה, התכנסו השרים לישיבת ממשלה מזן קצת שונה. קצת למעלה מארבע שעות נמשך הדיון, שייזכר ככל הנראה כדרמטי ביותר שידעו שרי ממשלת נתניהו בארבע שנות כהונתם. בסופו, ברוב של 26 תומכים מול שלושה מתנגדים, אושרה העסקה לשחרורו של גלעד שליט, לאחר יותר מחמש שנים בשבי החמאס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת התקציב הבוקר, אוגוסט 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
מעטים, אולי בודדים, זכרו שבדיוק לפני כשנה התכנסו לישיבת ממשלה בסופה אושרה העסקה לשחרור שליט/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

עסקת שליט, שכללה את שחרורם של 1,027 אסירים פלסטינים בתמורה לחזרתו הביתה של חייל בודד ישראלי, לא הייתה טבעית עבור ממשלת הימין של נתניהו, ובטח שלא עבור ראש הממשלה עצמו, אח שכול מפעולת טרור שבנה קריירה פוליטית כנביא זעם נגד היכנעות לטרור. מאז נכנס לתפקיד, סוגיית שחרור שליט עמדה על סדר יומו הקבוע של נתניהו, והפורום המייעץ לצדו, השמינייה, דן בנושא מדי כמה חודשים. שרים בכירים הביעו התנגדות נחרצת לעסקה ותמכו במיצוי האפשרויות המבצעיות לחילוצו, וכך גם חלק מיועציו הבכירים של נתניהו.

לנוכח כישלון ניסיונות התיווך במשך שנתיים וחצי, נתניהו לא נדרש באמת להתמודד עם שאלת מחיר שחרור המחבלים והמשמעות הערכית של בחירה בעסקת חילופים, ומבחינתו את המתווה הכללי של העסקה קיבל בירושה מממשלת אולמרט, שפתחה במשא ומתן עם החמאס. כשהגיע "חלון ההזדמנויות", שנפרץ בעקבות מגעיו של דוד מידן עם החמאס, העובדה שהארגון התגמש על שמות האסירים "עם דם על הידיים" והסכים על גירוש חלק גדול מהאסירים מחוץ לגבולות הגדה נתפסה על ידי ראש הממשלה כהישג משמעותי. כשלצדו שר הביטחון שתמך נלהבות בעסקה, נתניהו הציג את ההחלטה שהגיע אליה כהחלטה אסטרטגית קרה ושקולה.

מי שסומן כמתנגד כבד קיבל את הבשורה מפי נתניהו

זה היה ערב יום שלישי שלפני חג הסוכות. באותו בוקר חתם השליח המיוחד מידן, מלווה בראש השב"כ יורם כהן, על ההסכם הסופי עם החמאס. עד עכשיו, רק מעגל מצומצם של שומרי סוד עודכן במתרחש במסעות הדילוגים של השניים בין קהיר לירושלים בשבוע האחרון לפני החתימה על העסקה. מידן וכהן דיווחו לנתניהו, שקיים כל השבוע התייעצויות ליליות חשאיות עם שר הביטחון, אך לא עם אף שר אחר. המזכיר הצבאי יוחנן לוקר והשליח המיוחד עו"ד יצחק מולכו היו בעניינים, ובימים לקראת העסקה נחשפו גם היועץ המדיני רון דרמר, מזכיר הממשלה צבי האוזר, וראש מערך ההסברה הלאומי דאז - יועז הנדל. לקראת שעות אחר הצהריים האקווריום של נתניהו החל לרחוש לקראת האירוע הגדול.

בלשכת ראש הממשלה לא לקחו שום סיכון, ועשו הכל כדי להגיע לישיבת הממשלה כשאישור העסקה מובטח. כדי להבטיח רוב, מיפו את השרים שסומנו כמתנגדים פוטנציאליים ושהביעו בעבר הסתייגות משחרור אסירים - יעלון, ליברמן, לנדאו, כץ, אדלשטיין, שלום, הרשקוביץ ושטייניץ, ובסביבות השעה 16:00 החלו בשיחות טלפון לשרים. מי שסומן כמתנגד כבד או קולני זכה לקבל את הבשורה מפיו של ראש הממשלה. "מדובר בהזדמנות פז עם מחיר סביר", הסביר נתניהו בקווים כלליים את עיקרי ההסכם. "אם רוצים שגלעד יחזור אין ברירה אחרת".

"מצבו הבריאותי של שליט הולך ומידרדר", אמר לשרים, "ולנוכח הטלטלות בעולם הערבי אי אפשר לדעת מה צופן העתיד". אחרים שוחחו עם ראש הלשכה נתן אשל או קיבלו זימון ממזכיר הממשלה. חלק משרי הממשלה עשו את דרכם לחופשות משפחתיות ערב החג. מרביתם הסתובבו מיד ועלו לירושלים (וחלקם לא טרחו להפסיק את החופשה, כפי שנחשף מאוחר יותר), אוספים פרטי מידע מכאוס הדיווחים והפרשנויות שהחל בתקשורת, לאחר שהסיכום המוקדם עם החמאס על איפול תקשורתי עד תחילת הישיבה הופר. לאט לאט התכנסו השרים בחדר ישיבות הממשלה. התרגשות הייתה שם, אך גם מחנק כבד, לנוכח הידיעה על ההחלטה הגורלית, המנוגדת ל-DNA של חלק גדול מחברי ממשלת נתניהו.

קלטת גלעד שליט. רויטרס
"מצבו הבריאותי מידרדר". שליט בשבי/רויטרס

נתניהו הגיע לישיבה מוכן ובטוח, במהלך היום כבר בישר לבני משפחת שליט על שובו של בנם, הרוב בממשלה הובטח, ואת הדקות האחרונות שלפני שמונה הקדיש לליטוש דברי הפתיחה לישיבת הממשלה ההיסטורית. "קיים מתח מובנה בין הרצון להחזיר חייל או אזרח חטוף הביתה, לבין הצורך לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל", שינן. "אבל מנהיגות נבחנת ברגעים אלה ביכולת לקבל החלטות קשות אבל נכונות". החדר היה הומה אדם: השרים, אנשי המזכירות הצבאית, סוללה שלמה של אנשי ייעוץ משפטי ודוברות. אחרי שיצאו המצלמות, נתניהו המשיך בדברי השכנוע לשרים. "זו מציאות שנכפתה עלינו מרגע שהממשלה הקודמת נכנסה למשא ומתן עם חמאס", אמר והדגיש כי העסקה לא דומה לתכתיב המקורי של הארגון.

השרים פרקו את אשר על לבם

אחר כך החלה סקירת ראשי מערכת הביטחון של ההסכם על היבטיו השונים. מידן הציג את המתווה הכללי של העסקה, כהן פירט את שמות האסירים שישוחררו, מספרם ומיקומם הגיאוגרפי. "קיבלנו את מסגרת העסקה בירושה והמשחק היה עם הטונים – מי יגורש, מי ישוב לביתו ומי ישוחרר במגבלות", אמר לשרים, והסביר להם כי השב"כ – שהתנגד בעבר לעסקה – הגמיש את עמדתו ומעריך כי יש יכולת ישראלית להכיל את הסיכון הביטחוני הנשקף משחרור האסירים. כהן, שהמליץ בפירוש לתמוך בעסקה, נחשב לאיש המפתח בשכנוע השרים המתנדנדים, אבל לא כולם אהבו את זה.

"אתה דרג מקצועי שתפקידך לתת נתונים וסקירות. אין תפקידך להמליץ", התפרץ השר עוזי לנדאו באחד מרגעי הדרמה בישיבה. לנדאו, שהצביע בסופו של דבר נגד העסקה, הושתק על ידי ראש המוסד, תמיר פרדו, והרמטכ"ל בני גנץ, שהביעו גם הם תמיכה ברורה בביצוע העסקה. "אם לא אהיה מסוגל להמליץ, אגיש מכתב התפטרות", אמר פרדו. "אני שולח חיילים לקרב ומחובתי לומר את עמדתי המקצועית בנושא", הוסיף גנץ. גם הרמטכ"ל הדגיש את חובתם הפיקודית במתן המלצה לפעולה.

בסיום דבריהם, מידן וכהן ירדו לתדרך את העיתונאים על פרטי העסקה, והשרים נדרשו לדיון עצמו. נתניהו תיזמן במדויק 3-4 דקות לכל שר. למרות ההצהרות הקשות בעבר על התנגדות לשחרור מחבלים, השרים מצאו עצמם עם עמדה בלתי משתמעת של ראש הממשלה ומערכת הביטחון התומכת בעסקה. כך, סבב הנאומים הקצר כמעט ולא עסק בדיון מהותי אלא יותר לפריקת אשר על לבם של השרים, שהתמודדו עם דילמה לא פשוטה.

"האנשים האלה משוועים לשולחן הזה שיושיע אותם", אמר השר דן מרידור. "אין להם מישהו אחר מלבד שולחן הממשלה שיכול לסייע להם". אדלשטיין נזכר בימיו כאסיר ציון, וביקש מהשרים לסייע בשיחות עם המשפחות השכולות, לבנת נזכרה בעסקת טננבוים, אהרונוביץ' הזדהה עם הקושי של נתניהו. תחת מתקפת הודעות טקסט מפעילי ימין שביקשו למנוע את העסקה, חלק מהשרים ניצלו את ההזדמנות להעלות הצעות לריכוך הזעם על ההיכנעות לדרישות הטרור. אלי ישי, שקפץ במהלך הישיבה עם נועם שליט לרב עובדיה יוסף לקבל את ברכתו לעסקה, ביקש לשחרר יחד עם המחבלים שישוחררו בעסקה גם 12 אסירים יהודים, ישראל כץ הודיע שידרוש לחוקק חוק המטיל עונש מוות על מחבלים שרצחו יהודים.

"תחשוב על הילד גלעד שליט"

אך בעוד מרבית שרי הליכוד השתכנעו מהתמיכה החד-משמעית מערכת הביטחון והתיישרו עם העמדה הברורה של ראש הממשלה, בשביל אחד זה לא הספיק. "כשמסתכלים על הפנים היפות של משפחת שליט צריך להסתכל גם בפנים של אלה שייפגעו מהמשוחררים מהעסקה הזאת", פתח השר יעלון את התנגדותו, במה שרבים מהמשתתפים זוכרים כאחד מרגעי השיא של הדיון. העסקה תהיה רוח גבית לטרור ותחזק את חמאס, והמחבלים יחזרו במהרה לטרור, הסביר יעלון והתריע כי "השקט הנוכחי ששורר ביהודה ושומרון עומד להשתנות".

כמו יעלון, גם השרים ליברמן ולנדאו לא הבינו מדוע מוותרים על האופציה המבצעית לחילוצו של שליט, וטענו כי העסקה משדרת לעולם הערבי התרופפות והיעדר נחישות. אבל אף אחד מהשלושה לא עשה נפשות כדי לשכנע אחרים מהחברים בצדקת התנגדותם. ליברמן אישר לשרי ישראל ביתנו חופש הצבעה, ועזב את הישיבה עוד לפני ההצבעה בהשאירו אחריו פתק שלילי אצל מזכיר הממשלה. "עם טרור אסור לדבר", אמר בראיונות אחרי העסקה. את הצבעת התמיכה של חבריו השרים הגדיר כ"פופוליזם מהסוג הנחות ביותר".

קרוב לשעה 01:00 בלילה הסתיימה ההצבעה, השרים לחצו את ידו של נתניהו ויצאו לדרכם. ברק ונאמן קפצו למאהל כדי להשתתף בחגיגות הפעילים, אבל עבור מרבית השרים החגיגות היו שקטות. "זה יום שמח לגלעד שליט אבל יום קשה למשפחות השכולות במדינת ישראל", אמר אדלשטיין. בלשכת ראש הממשלה חזרו והדגישו את המילים מנהיגות, דילמה ופדיון שבויים, אך הפרשנים נותרו בסימן שאלה גדול לגבי פשר פניית הפרסה האידיאולוגית של נתניהו. ניקוי שולחן לקראת ההתמודדות עם הבעיה האירנית, או הסטת תשומת הלב מהמחאה החברתית.

עם זאת, בסופו של דבר, כפי שהעיד נתניהו בעצמו, היו אלה מילותיה של רעייתו שהכריעו את הכף, והבטן היא שהשפיעה עליו. "שרה הייתה זו ששכנעה אותי סופית לשחרר את גלעד שליט מהשבי", אמר בראיון שנתן השנה לעיתון הגרמני "בילד". "היא זו שאמרה לי – 'תחשוב על הילד גלעד שליט. תחשוב על הילד במרתף החשוך, ללא תקווה, בלי אור. תחשוב עליו כאילו היה הבן שלו. תחשוב עליו, על אמו, על אביו – ותקבל את ההחלטה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully