וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתחתית רשימת ההמתנה: מדוע נסע דגן עד בלארוס?

לאחר שנודע כי עבר השתלת כבד בבלארוס, מסבירים מומחים בישראל מדוע ראש המוסד לשעבר לא יכול היה לעבור הניתוח בארץ. מהם הקשיים האפשריים ומהו תהליך ההחלמה הצפוי?

"לציבור נראה כי מדובר בהליך טכני ופשוט, אך מדובר בשיקולים רבים וקשים", מסבירה ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הארצי להשתלות, "מדובר בקריטריונים של חומרת המחלה, משקל וגיל כשבישראל אין השתלות מעל גיל 65 על אף הקושי בדבר".

אמש (שלישי) נודע כי ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, עבר ניתוח השתלת כבד בבלארוס, לאחר שחלה במחלה ממארת. דגן בן ה-67 לא עמד בקריטריונים להשתלה בישראל, לכן נאלץ לפנות ראשית לבית חולים אמריקני, ולאחר שגם שם לא עמד בתנאים להשתלה הגיע לבלארוס, שם עבר את הניתוח.

דגן, אשר עדיין מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ, מתאושש מהניתוח כעשרה ימים כשבני משפחתו ומקרוביו לצד מיטתו. "השתלת כבד הוא אחד הניתוחים הקשים הקיימים ברפואה ודורשים מיומנות גבוהה מאוד", אומר פרופ' רן טור-כספא, מנהל מחלקה פנימית ומכון הכבד בבית החולים בלינסון בפתח תקווה, אך עם זאת מבהיר כי מדובר בניתוחים בעלי שיעורי הצלחה גבוהים העומדים על 85%-90%."

מאז סיים את תפקידו כראש המוסד, התבטא דגן בנושאים פוליטיים וביטחוניים בעיתונות ובאירועים פומביים, וכעת ניצבת השאלה האם יצליח דגן לחזור לחיים הציבוריים לאחר שיתאושש. "בניגוד להשתלות של איברים אחרים, בהשתלת כבד דחיית האיבר היא סיכון קריטי פחות לעומת סיכונים אחרים: יש דרכים להתגבר במקרה של דחיית האיבר על ידי תרופות וטיפול תומך הכולל מעקב רפואי מתאים. הסיכונים הגדולים יותר הם סיבוכים כמו הצרויות בדרכי המרה וזיהומים. כמו כן יש מצבים של חזרה של מחלה יסודית שהובילה לצורך בהשתלה כשאין לנו דרך למנוע את המחלה גם עם הכבד החדש", מסביר טור-כספא.

בניתוחים מסוג זה התאוששות מהניתוח ושחרור החולה מבית החולים לא מבשרים את תום הטיפולים כשעל החולה להיות במעקב רפואי. "המעקב והטיפול בשבועות והחודשים הראשונים לאחר השתלה הם אינטנסיביים. לאחר ההשתלה מקבל החולה מינון גבוה של תרופות נגד דחיית איבר ואט אט יורדים במינון. כמו כן יש לערוך מעקב תפקודי כבד מידי זמן", הוא מסביר.

150 איש ממתינים כיום בישראל להשתלת כבד, כ-40% מהם נמצאים במצב יציב בביתם, על כן נמצאים בתחתית הרשימה. "אדם שעומד בקריטריונים נמצא במעקב רפואי שבודק גם החמרה במצב והרופא המטפל מעביר אלינו את הטופס להשתלה כשאנו בודקים את החומר הנלווה ומעבירים אותו למרכזים בבתי החולים העוסקים בהשתלה הרלוונטית. כך, לדוגמה, השתלת כבד עושים בשלושה בתי חולים בישראל", מסבירה ד"ר אשכנזי. "בבתי החולים מבצעים הערכות בשיתוף כירורג וקובעים אם האדם נמצא מתאים להשתלה. עם קבלת אישור בית החולים האדם נכנס למחשב המרכז הארצי להשתלות, אז נקבע לו מקום בתור כשבהשתלת כבד התור נקבע אך ורק על פי חומרת המחלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully