וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גלעד שליט חשש שהסגיר סודות בשבי, הרגיעו אותו"

17.10.2012 / 13:46

בכירים פלסטינים שנהגו לבקרו בשבי, החוקרים שתלו אותו על עמוד, שביתת הרעב והחקירות - שנה לאחר שובו הביתה, נחשפים פרטים מעדותו של גלעד שליט על התקופה בשבי חמאס

עריכה: רן צימט

(צפו ביום חזרתו של גלעד שליט הביתה)

שנה לאחר שובו של גלעד שליט מחמש שנים וחצי בשבי חמאס ברצועת עזה, מתגלים פרטים על חקירתו במהלך השנים על ידי התנועה האיסלמית. הסקרנות סביב התיק שמחזיקים במערכת הביטחון אודות נפילתו של שליט בשבי והפעולות שננקטו כלפיו במסגרת חקירת אנשי החמאס, הפכו לסיפור גבורה של חייל אחד מול ארגון טרור. בחקירה של שליט בישראל הוא סיפר את הכול וירד לפרטים קטנים, ציין גורם המצוי בפרטי החקירה. "היה לו חשש שהוא סיפר סודות לחמאס אבל הסבירו לו מהר מאוד שהוא לא מסר אף סוד ופעל נכון מאוד", אמר. הגורם הסביר ששליט היה חייל ממושמע וקפדן, ולכן חשב שכל פרט שיש בידיו עלול לסכן את ביטחון המדינה. "בעיניי הוא בכלל גיבור על הדרך בה הצליח לצלוח את השבי", הוסיף.

במערכת הביטחון ניכרה מתיחות רבה נוכח חזרתו של גלעד שליט לישראל. מצד אחד - שמחה על השלמת העסקה לשחרורו, אך מצד שני סקרנות מקצועית רבה שמטרתה הייתה ללמוד מהתקופה הארוכה בה היה מוחזק שליט בשבי. ההחלטה הראשונה של מערכת הביטחון הייתה לשלוח אותו לביתו ולהחזיר אותו מהר לשגרה. רק לאחר בדיקות על ידי מומחים, שקבעו כי הוא כשיר מבחנה נפשית לחקירה אודות תקופתו בשבי, נפתחה החקירה לה קדמו סדרת התייעצויות של טובי החוקרים במטרה להימנע מפגיעה בשליט. החקירה בישראל מעלה כי הוא לא עבר עינויים קשים בשבי.

גלעד שליט מצדיע לראש הממשלה בנימין נתניהו עם חזרתו, כשמאחוריו המתווך דוד מידן, אוקטובר 2011. לשכת העיתונות הממשלתית
רזה, כחוש, וחזק נפשית/לשכת העיתונות הממשלתית

"באחד המקרים מתאר שליט כי חוקריו בתקופה הראשונה של השבי דרשו ממנו להיות תלוי על עמוד עם רגליים באוויר למשך הרבה מאוד זמן כשהוא סובל מהפציעה וכאבים בשכמות", סיפר הגורם. "השבועיים הראשונים של שליט בשבי עברו תחת חקירות אינטנסיביות, אך לאחר חודשיים הן הלכו ודעכו בהדרגה כשראו ששליט 'לא מספק את הסחורה'". שליט סיפר לחוקרים בישראל כי מעת לעת היו מגיעים אליו למקום המסתור אנשים שנראו כמו דמויות בכירות בחברה הפלסטינית ברצועת עזה. "הם שאלו אותו בעיקר על פוליטיקה והלך הרוח בישראל", סיפר הגורם שמצוי בפרטי החקירה של שליט, "שליט מעולם לא התעניין ממש בפוליטיקה הישראלית, כך שלא ידע לענות להם".

"הרקע של גלעד שליט והאופי שלו הקשו מאוד על החקירה שלו בשבי", הסביר הגורם, "העובדה שהוא שבת רעב במהלך השבי הראתה לנו שהוא לא יצר הזדהות עם השובים שלו, הראתה שהיה שם משבר. החשש שמא ינסו לקרב אותו אליהם במהלך תקופת השבי הארוכה מאוד, מתבטל אוטומטית. התיאוריה של סוכן כפול? לא רצינית. האם זה עבר במוחם של אנשי החמאס? אני לא יודע לומר".

הגורם שמצוי בפרטי החקירה הסביר כי "מהר מאוד אתה מבין שגלעד שליט אמנם היה נראה רזה מאוד וכחוש לאחר שלא אכל כמו שצריך ולא ראה אור יום במלוא מובן המילה, אך הוא הפגין עוצמה נפשית גדולה מאוד. היה לו חוסן נפשי וזה מה שהציל אותו בשבי". בבדיקות שנעשו לפני חזרתו מהשבי התברר כי לא היה קיצוני בדעותיו מעולם באף תחום ותמיד היה אדם פרגמטי, נעים לסביבה ובעל דעות ממוצעות ומרכזיות ברוב התחומים. כשחזר מהשבי והחל את החקירה, התבקש למלא שאלונים שתוצאותיהם העידו על כך שהוא לא שינה את תפישותיו הכלליות והפוליטיות בעקבות הנפילה הממושכת בשבי – מה שמעיד על כך שלא הזדהה עם שוביו במה שידוע כ"תסביך שטוקהולם".

גלעד שליט ביומו הראשון במצפה הילה, אוקטובר 2011. דרור עינב
החזירו אותו מהר לשגרה. שליט מחוץ לביתו בימים שלאחר השחרור מהשבי/דרור עינב

"לא נראתה תזוזה יוצאת דופן באופי שלו או במחשבות הקבועות שלו, כך שנדע להצביע על שינוי שעבר עליו בשבי, למרות שבתקופה כה ארוכה אתה מצפה שכן תהיה סוג של הזדהות. אצל שליט זה לא קרה", הסביר הגורם, "בכל חקירה הנחקר מרגיש תלוי בחוקר שלו, והוא מעוניין לרצות אותו. אז הנחקר מתחיל לוותר לעצמו ולספר את מה שלא רצה בתחילה. ככל שיבין הנחקר שהחוקר שולט בתנאי המעצר שלך, ככה אתה עלול לוותר יותר. גלעד שליט לא עבר חקירות רציניות ומקצועיות כמו שבויים בסוריה. היו לגלעד שליט כמה חוקרים. היחס אליו היה פחות אלים ממה שניתן לחשוב על יחס לשבוי. גלעד שליט היה בתנאים מאוד מיוחדים. הלחץ הבינלאומי לשחרורו לא חלחל לתוך המערכת שהחזיקה אותו בשבי. הוא היה חשוף לרדיו וטלוויזיה. ברגעים מסוימים היו נוהגים להעביר לו ערוץ כשזה לא מצא חן בעיניהם. הוא ידע מה קורה סביבו, אבל זה לא השפיע עליו".

החקירה שעבר גלעד שליט על ידי חוקריו הוגדרה על ידי מומחים במערכת הביטחון בישראל כ"ילדותית, נמוכה ברמתה המקצועית וללא מטרה אפקטיבית". לגבי התשובות שסיפק שליט לשאלות מערכת הביטחון הישראלית, סיפר הגורם כי "גלעד שליט מילא את כל הדפים שנמסרו לו וענה על כל השאלות. לא היו שאלות שהוא התקשה לענות עליהם. חשוב לציין שכתוצאה מנפילתו בשבי לא הוחלט לשנות נהלים או לבצע בחינה של התורה עליה מתבססים חוקרים או בסדרות הכנה לשבי".

שנה לחזרת שליט הביתה - עוד כתבות:
"23 שעות - והסכם חתום": המתווך בעסקת שליט מדבר
א-זהאר: האסירים ששוחררו בעסקת שליט מלמדים אותנו
שליט על השבי: "ציירתי את מצפה הילה כדי להיזכר"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully