וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות הסגנים: ביידן החזיר את הכבוד לדמוקרטים

יעל אבן אור, ארה"ב

12.10.2012 / 8:13

סגן נשיא ארה"ב תיקן את הרושם שיצר אובמה בעימות הראשון. על אירן אמר: "ישראל וארה"ב מסכימות שהיא רחוקה מגרעין". יריבו, פול ראיין, נאלץ לדבר על התנגדותו להפלות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'

סגן הנשיא, ג?ו ביידן, התעמת לפנות בוקר (שישי) עם המועמד הרפובליקני לתפקיד סגן הנשיא, פול ראיין, באולפן הטלוויזיה שהוקם בסנטר קולג' בדנוויל, קנטאקי. העימות, שהוא היחיד בין השניים, הונחה על ידי העיתונאית מרתה ראדטץ ונמשך כ-90 דקות, במהלכן נשאלו המועמדים על עמדותיהם בנושאי כלכלה, הפלות ומדיניות פנים וחוץ.

פול ראיין וג'ו ביידן בעימות הסגנים בדנוויל, קנטאקי. 12 באוקטובר 2012. GettyImages
ביידן לעג לעיתים קרובות לתשובותיו של יריבו. ראיין וביידן בעימות/GettyImages

לאחר שבשבוע שעבר ספג הנשיא, ברק אובמה, ביקורות קשות על העימות שלו מול המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, ייתכן שביידן הצליח להחזיר את הנקודות שאיבד אובמה למפלגה הדמוקרטית בזכות הופעה אסרטיבית ושופעת הומור. הוא לעג לעיתים קרובות לתשובותיו של יריבו, בעזרתה של המנחה שלא נמנעה מלהקשות אף היא ודאג להזכיר את הסוגיות מעוררות המחלוקת בנוגע לדמותו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ממצאים סותרים בסקרים

בניגוד לניצחונם הבלתי מעורער של הרפובליקנים בעימות הנשיאותי הראשון, הציבור האמריקאי חלוק בדעתו באשר לזהות המנצח בעימות הלילה. על פי שני סקרים מהירים שפורסמו זמן קצר לאחר תום העימות, אין מנצח ודאי. מסקר שפרסמה רשת CBS עולה כי 50% מהבוחרים שאינם רשומים וצפו בעימות סבורים כי ביידן גבר על יריבו. מתוך 431 משתתפי הסקר, 31% סבורים כי ראיין הוא המנצח ו-19% סבורים כי העימות היה צמוד ביותר. 85% מהמשיבים שיבחו את הידע הרב של ביידן על הסוגיות השונות שעלו בדיון, בעוד 75% עשו זאת לגבי ראיין.

לעומת זאת, על פי סקר של רשת CNN, 48% מהבוחרים האמריקאים שצפו בעימות הסוער והאנרגטי סבורים כי דווקא ראיין הוא שגבר על יריבו הדמוקרטי. מנגד, 44% מהנשאלים בסקר, שכלל 381 בוחרים רשומים מרחבי ארה"ב, סבורים כי ביידן הוא המנצח. יצוין, כי בסקר השתתפו יותר רפובליקנים מאשר דמוקרטים.

אחד לשבעה ממשתפי הסקר טען כי ביידן התעסק יותר בלתקוף את יריבו, מה שאולי מסביר את העובדה ש-53% חיבבו יותר את ראיין בעימות בניגוד ל-43% שחיבבו את ביידן. בנוסף, המשתתפים העניקו יתרון קל לראיין על שנגע יותר בסוגיות של "האמריקאי הממוצע".

עימות בין ג'ו ביידן לפול ראיין לקראת הבחירות לנשיאות בארצות הברית. רויטרס
אז מי בעצם ניצח? ראיין וביידן/רויטרס

ראשית, נשאלו ביידן והמועמד הרפובליקני לתפקיד הסגן, פול ראיין, אודות תקיפת הקונסוליה האמריקאית בבנגזי שבלוב, במהלכה נרצחו השגריר כריסטופר סטיבנס ושלושה מאנשי צוותו. המנחה אף הקשתה על ראיין וביקשה לשמוע את דעתו על כך שרומני מיהר לגנות את אובמה מיד לאחר התקרית. "זה אף פעם לא מוקדם מדי לדבר על הערכים שלנו", השיב ראיין וביקר את ממשל אובמה על ש"לקח לו שבועיים להודיע שזו הייתה פעולת טרור".

ביידן, מנגד, הבטיח למצוא את האחראים לתקיפה "ולהביאם לדין". "הדבר האחרון שאנחנו צריכים עכשיו הוא עוד מלחמה", הוסיף ותקף את ראיין על כך שרומני מתח ביקורת על התנהלות הממשל "עוד בטרם ידע שהשגריר נהרג". "זו אינה התנהגות נשיאותית", קבע ביידן.

ג'ו ביידן בעימות עם פול ראיין בקנטאקי, ארה"ב. רויטרס
הופעה אסרטיבית ושופעת הומור. ביידן/רויטרס

השאלה השנייה שהופנתה לשניים הייתה התגובה שיש לנקוט באשר לתכנית הגרעין של אירן. סגן הנשיא ביידן הבהיר כי "אירן רחוקה מלהשיג פצצה גרעינית" והוסיף כי קהילות המודיעין של ישראל וארצות הברית מסכימות על כך. לאחר שהבהיר כי אסור שלאירן יהיה נשק גרעיני, הוא פנה לראיין ושאל אותו: "אתה רוצה מלחמה? זה מה שאתה רוצה?".

ראיין דאג להדגיש כי אסור שלאירן יהיה נשק גרעיני והוסיף כי ממשל אובמה מעביר מסרים מבולבלים לאייתוללות באירן כי למרות "שהוא אומר שכל האופציות על השולחן, בפועל זה נראה כך כשהם כל הזמן מעכבים סנקציות".

בהמשך מתח ראיין ביקורת גם על כך שאובמה נמנע מלהיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בחודש שעבר. "האייתוללות רואים שאובמה בניו יורק באותו יום שנתניהו בניו יורק, אבל הוא מעדיף ללכת לתכנית אירוח מאשר לדבר איתו", תקף. ביידן, מצדו, אמר כי אובמה נוהג לשוחח עם נתניהו "יותר מאשר הוא משוחח עם כל אחד אחר" והבהיר שאירן היום "מבודדת יותר מאי פעם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשהשניים נשאלו אודות הטיפול במצב הכלכלי ובאבטלה הגואה, פנה ראיין לביידן ואמר שהם מערים דומות וכי במקום ממנו באו יש כיום 10% אבטלה ושהאנשים שם סובלים בגלל הממשל. ביידן הנהן כהסכמה. בהמשך, ראיין סיפר כיצד עזר רומני למשפחה קשת יום וביידן אמר כי הוא "בטוח שרומני איש מאוד נדיב ברמה האישית, אבל עליו להראות זאת גם במדיניות שהוא דוגל בה". ביידן שב ותקף: "תפסיקו לדבר על המיתון כאילו שהוא בא מהשמיים. אני הייתי בקונגרס כשהם העבירו חוקים שגרמו לזה ועכשיו הם מתנהגים כאילו אכפת להם מהאנשים האלה".

"מילים לא תמיד יוצאות מהפה כמו שצריך"

ביידן הזכיר בדבריו גם את נאומו של רומני בכינוס תורמים, במהלכו אמר כי 47% מהאמריקאים תלויים באובמה. "אני מאמין שסגן הנשיא יודע טוב מאוד שמילים לא תמיד יוצאות כמו שצריך מהפה", השיב ראיין.

בדיון על המצב הכלכלי בארה"ב, אמר ראיין כי "אין מספיק אנשים עשירים בשביל לכסות את ההוצאות שלהם (של הממשל – י.א.א)" ואז פנה למצלמה ואמר: "היזהרו, אנשי מעמד הביניים – המסים מגיעים אליכם". בהמשך, התווכחו השניים על ישימות תכנית המסים של ראיין והאם זה נעשה בעבר, וכאשר ראיין הזכיר את הנשיא לשעבר, ג'ון קנדי, ביידן צחק, פנה אל ראיין ושאל: "אז אתה ג'ק קנדי עכשיו?".

פול ראיין וג'ו ביידן בעימות הסגנים לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב. רויטרס
פול ראיין וג'ו ביידן בעימות הסגנים לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב/רויטרס

הנושא האחרון עליו נשאלו השניים היה עמדתם באשר לסוגיית ההפלות. "האמונה שלי מנחה אותי לדאוג לאנשים פגיעים", אמר ראיין. "העובדה שאני מתנגד להפלות היא לא רק בגלל האמונה שלי". ראיין הסביר כי הוא מתנגד להפלות, מלבד במקרים של אונס או גילוי עריות וחשש לבריאות האם.

ביידן, מנגד, אמר כי הוא מקבל את עמדת הכנסייה שלו במה שנוגע לחייו האישיים, אבל הוסיף שהוא מסרב לכפות זאת על אנשים אחרים שלא חולקים איתו את אותה הדת או האמונה ושהוא חושב שנשים צריכות לקבל החלטות בנוגע לגוף שלהן.

לסיכום, אמר ביידן כי "השורה התחתונה כאן היא להסתכל אם לרומני יש את היכולת לשקם את מעמד הביניים או שהוא ימשיך לדאוג לעשירים מאוד". ראיין, מצדו, פנה שוב למצלמה ואמר: ?אובמה קיבל את ההזדמנות שלו. זה לא עובד. התאוששות לא נראית כך, מגיע לכם יותר. מיט רומני ואני לא נאשים אחרים על ארבע השנים הבאות, אנחנו ניקח אחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully