וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזל"ט חצה את הארץ בטרם יורט: "כולם לא ראו?"

6.10.2012 / 23:43

כלי הטיס שיצא כנראה מלבנון אמנם יורט בהצלחה, אך הספיק לחצות את ערי החוף של ישראל ומתקנים רגישים. "זו תקלה חמורה", הסביר קצין בקרה לשעבר. ומה היו תורמים מסוקי קרב?

צילום: שי מכלוף, דו"צ, עריכה: יותם בן-דוד, מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

אירוע יירוט המזל"ט הבוקר (שבת) מעל שמי דרום הארץ העלה סימני שאלה רבים באשר לתפקוד הצבאי בו. מרגע שגובשה ההערכה שמקורו של המזל"ט בלבנון ובארגון חיזבאללה, נשאלת השאלה כיצד הצליח לחצות את כל קו החוף של ישראל בדרך הים, מבלי שייורט? קצין לשעבר בתחום הבקרה האווירית בצה"ל אמר לוואלה! חדשות כי לפי הנתונים המסתמנים, "מדובר בתקלה חמורה". לדבריו, "אם המזל"ט מלבנון, צריך לקחת בחשבון שבדרך הוא עבר את קו החוף של חיפה, תל אביב, ים תטיס ומתקנים רגישים נוספים. הוא עובר מספר יחידות בקרה אוויריות. כולם לא ראו?". לדבריו, "עין חדה הייתה רואה מהר מאוד את הכלי".

תמונות של כלי הטיס הבלתי מאויש שהפילו מטוסי חיל האוויר בדרום הארץ. תאגיד כאן
למה לא יורט בשלב מוקדם? שיירי המזל"ט/תאגיד כאן

לעומת הביקורת על מערך הבקרה, הקצין שיבח את טייס הקרב שיירט את המזל"ט. עם זאת, גם על התפקוד המבצעי היו לקצין ביקורת: "מדוע לא הוקפצו גם מסוקי קרב? טייס קרב צריך להאט את המהירות שלו בצורה דרמטית כדי לעקוב אחרי המזל"ט, לעומת מסוק קרב שיכול ללוות אותו במהירות קשר נמוכה יותר, ותוך כדי זאת גם לאסוף עליו מידע. בנוסף, מסוק קרב גם מסוגל ליירט את הכלי בכלי נשק קטנים יותר, שמסוגלים 'להציל' חלקים גדולים מהמזל"ט. זאת לעומת מטוס הקרב, ששולח טיל לעבר הכלי – וכמעט לא משאיר ממנו דבר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
תמונות של כלי הטיס הבלתי מאויש שהפילו מטוסי חיל האוויר בדרום הארץ. תאגיד כאן
"המטוס שלח טיל, ולא השאיר כמעט דבר". שיירי הטיל/תאגיד כאן

בקר במילואים הודה הערב כי "קשה מאוד לגלות מזל"טים באמצעות המכ"מים. בסופו של דבר עומד אדם מאחורי המסך, אבל עיניים טובות יכולות לאתר את הרוב. כל דקה היא קריטית באירוע כזה. מרגע הגילוי מגיע רגע ההזנקה של מטוסי הקרב. הם נמדדים בזמן עד שהם באוויר. מהרגע שמטוסי F-16 מוקפצים מבסיס רמון, לוקח להם זמן קצוב להגיע למקום האירוע, לזהות את המזל"טו להעביר מידע למקבלי ההחלטות. להפיל כלי טיס זה לא דבר פשוט מבחינת תהליך קבלת ההחלטות, ובמקרה הזה היו מעורבים דרגים בכירים ביותר בצה"ל".

על פי צה"ל, המזל"ט זוהה עוד כשהוא בים, והיה תחת מעקב מרגע שנכנס למרחב האווירי של ישראל עד לרגע היירוט מעל יער יתיר – 20 דקות מאוחר יותר. לכן, נשאלת השאלה מדוע לא יורט מעל הים, אלא בשלב כל-כך מאוחר? קצין בחיל האוויר הבקיא בתהליך קבלת ההחלטות טרם יירוט, הסביר כי שלב הזנקת מטוסי הקרב הוא רגע חשוב ביותר, כי לא בהכרח מה שרואה הבקר במסך הוא אכן מזל"ט, ולא חלילה כלי טיס אחר, או להקת ציפורים. הקצין בחיל האוויר הדגיש כי עצם הגילוי של מזל"ט הוא הישג. "זה תלוי בגובה, זווית ומהירות הטיסה", ציין.

גורמי ביטחון: "חיזבאללה עומד מאחורי שיגור המזל"ט. שי מכלוף
לא טריוויאלי שהמזל"ט יזוהה. יירוט הכלי הערב/שי מכלוף

דובר צה"ל תא"ל יואב פולי מדרכי שיבח את התגובה של חיל האוויר עד ליירוט, וטען כי הצבא המתין ואפשר את כניסת המזל"ט החשוד לשטח מדינת ישראל כדי ליירט אותו באזור שלא יפגע באזרחים. ותיקי אגף המודיעין סיפרו הערב כי בשנת 1997 חדר מזל"ט מסוג סרצ'ר מטיסת מודיעין בדרום לבנון והמפעילים בקרון איבדו את השליטה עליו. מסוקי קרב של חיל האוויר הוקפצו לעברו, ורק בתום ארבע שעות מרגע ההחלטה הוא יורט בהצלחה בשל הקושי הקרב.

בכיר לשעבר באמ"ן אמר הערב: "איתור המזל"ט הוא הישג. מכל אירוע אפשר ללמוד ולשאול למה יירטו אותו בעומק המדינה, אבל בפועל הם הצליחו לסיים את החדירה בלי נפגעים פעם שנייה בחמש שנים. גם אם זה חיזבאללה, הוא לא ימהר להודות בזה, כי הוא מבין שזה יביא לתגובה של צה"ל. מטרת הטיסה הייתה להפגין נוכחות ליצור רעש תקשורתי ולחשוף סוג של בטן רכה ישראלית. השאלה שצריכה להישאל היא איך לא זיהו עוד קודם לכן אם הוא שוגר מצפון". סימני שאלה רבים נותרו אם כן פתוחים, והאירוע עודו מתוחקר בחיל האוויר ובאגף המודיעין.

מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו כלי טיס זר שחדר לשטח ישראל, אוקטובר 2012. שי מכלוף
האירוע עדיין מתוחקר. זירת היירוט היום/שי מכלוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully