וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשלה של פורד והשעון של בוש: ההיסטוריה של העימות

העימות הנשיאותי נחשב לרגע שמספק הרבה דרמות - והרבה שואו. רגע לפני שאובמה ורומני מגיעים לאולפן, הנה תזכורת לרגעים הבלתי-נשכחים של הפוליטיקה הטלוויזיונית של ארה"ב

מחר, בלילה שבין רביעי לחמישי, ישודר בטלוויזיה העימות הראשון בין שני המועמדים הבולטים לנשיאות ארה"ב - הרפובליקני מיט רומני והנשיא המכהן ברק אובמה. העימות ייערך באוניברסיטת דנבר בקולורדו, ויתמקד בנושאי פנים וכלכלה, ובימים האחרונים הקדישו שני המטות זמן רב כדי להכין את המועמדים לעימות. בהמשך החודש יתקיימו עוד שני עימותים נשיאותיים, ולצד עימות שייערך בין המועמדים למשרת סגן הנשיא - פול ראיין וג'ו ביידן.

למרות שתהילתו של העימות התעמעמה במשך השנים, הוא עדיין נחשב למוסד מיתולוגי בתרבות האמריקנית, שמרתק אל המסך עשרות מיליוני צופים. זהו שואו טליוויזיוני לכל דבר, במהלכו שני יריבים שעד כה לא התעמתו בפומבי, מזנקים לפתע לזירה אחת, במאמץ מתיש להפיל זה את זה. כמה מהעימותים הנשיאותיים הקודמים סיפקו רגעים שנחרתו היטב בתרבות הפופולרית, וחלקם מובאים כאן.

העימות ישודר בוואלה! חדשות ב-4 באוקטובר, בלילה שבין רביעי לחמישי, החל מהשעה 03:00 לפנות בוקר

הכנות לעימות הנשיאותי באוניברסיטת דנבר, קולורדו. 1 באוקטובר 2012. AP
הכנות קדחתניות לעימות אובמה-רומני בדנבר, קולורדו/AP

העימות הנשיאותי הראשון ששודר בטלוויזיה נערך ב-26 בספטמבר, 1960. סגן הנשיא, ריצ'רד ניקסון, התעמת עם הסנאטור העולה, ג'ון קנדי. ניקסון הקשוח סירב להתאפר, והובס על ידי קנדי הכריזמטי, שניצח אותו גם בבחירות עצמן. מאז התבוסה הצורמת, ניקסון סירב להתייצב לעימותים נוספים, והעימות הטלוויזיוני הבא נערך רק 16 שנים לאחר מכן.

ב-1976, הנשיא ג'רלד פורד התעמת באולפן עם מושל ג'ורג'יה, ג'ימי קרטר. פורד טען בתוקף – ובטעות, כמובן – ש"אין כל שליטה סובייטית במזרח אירופה". מנחה העימות, עיתונאי הניו יורק טיימס, מקס פרנקוול, ניסה לסייע לפורד לסגת מעט כדי לתקן את הטעות, אך פורד העקשן לא חזר בו, ואף נקב בשמן של פולין, רומניה ויוגוסלביה כ"מדינות חופשיות שמשוחררות מכל השפעה סובייטית". פורד הפסיד בבחירות.

בעימות הטלוויזיוני של 1984, נשאל הנשיא המכהן, רולנד רייגן, שהיה כבר בן 74, האם "סוגיית הגיל" לא עלולה להוות מכשול בפני נשיא ארה"ב. רייגן, שנודע בחוש ההומור שלו, לא ויתר על ההזדמנות לעקוץ את יריבו, וולטר מונדייל, ואמר: "לא אעשה שימוש פוליטי... בנעוריו של היריב שלי ובחוסר הניסיון שלו".

ב-1988, התייצב באולפן סגן הנשיא ג'ורג' בוש האב, כדי להתעמת עם המועמד הדמוקרטי לנשיאות, מייקל דוקאקיס, שנודע בהתנגדותו הנחרצת לעונש המוות. המנחה שאל את דוקאקיס שאלה בוטה וישירה במיוחד: "האם תרצה לגזור עונש מוות על אדם שיאנוס וירצח את אשתך, קיטי?". לפי פרשנים, התשובה השלילית שהשיב דוקאקיס עלתה לו בבחירות, משום שחיזקה את מיתוגו כמועמד חלש ורפה.

העימות שנערך בשנת 1992 הפגיש את הנשיא המכהן ג'ורג' בוש עם מושל ארקנסו, ביל קלינטון. שני המועמדים התבקשו להשיב על שאלות מהקהל. בעוד שקלינטון האזין באדיבות לשאלות, הרי שבוש הביט בעצבנות בשעון היד שלו, בזמן שאזרחית תיארה באזניו את קשייה הכלכליים. לפי כמה שמועות, מאוחר יותר הוא הודה שהשתעמם ורק ניסה לבדוק "מתי עומד להיגמר הזבל הזה".

בשנת 2000, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, אל גור, החווה מעין "פליטת פה גופנית" לעבר יריבו, ג'ורג' בוש הבן. גור התקרב לעבר בוש בצורה אגרסיבית, ולרגע נדמה היה שהוא עומד לפתוח בקטטה עם יריבו, שמצדו, הביט בו בזלזול ופטר אותו בנדנוד ראש נונשלנטי. מאוחר יותר, גור הפסיד לבוש בבחירות, למרות שעקף אותו במספר הכולל של הקולות ברחבי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully