וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: האם הסנקציות על אירן יביאו להפלת אסד?

יוסי מלמן

1.10.2012 / 20:00

הנשיא נאחז בקרנות השלטון בכל כוחו כי אין לו ברירה, אך בעיקר כי הוא יכול; הצבא נאמן, האופוזיציה מפולגת, ורק קריסת כלכלת טהרן עשויה לסגור את ברז הסיוע שיביא להדחתו

יכולתו של נשיא סוריה, בשאר אסד, להחזיק מעמד בשלטון במשך 20 חודשים של מרד אזרחי, מעוררת השתאות. מנהיגים, מומחים ומנתחי מודיעין הספידו אותו פעמים רבות וחזו את נפילתו, שלא באה. הגדיל לעשות שר הביטחון אהוד ברק, שהעריך כבר לפני חודשים רבים שנפילת אסד תתרחש "תוך שלושה שבועות".

אסד נפגש עם שר החוץ האירני: "פתרון פנימי למשבר". רויטרס
יכול לחייך בשלב הזה, ובצדק מבחינתו. אסד לצד שר החוץ האירני/רויטרס

ההערכה לאחיזתו הנחושה של אסד במוסדות השלטון מעוררת פליאה שבעתיים בשל עברו; אם נאמר זאת בצורה עדינה, הוא נחשב לבן הפחות חכם במשפחה, ולבטח פחות מוצלח מאביו, חאפז. בחירתו לעמוד בראש השושלת האסדית נבעה מברירת מחדל, לאחר שאחיו הבכור והיורש המיועד, באסל, נהרג בתאונת דרכים. תחילה סברו שהוא לא ניחן ביכולת למשול ביד הברזל שאפיינה את אביו, אך בשאר מצדיק את שם משפחתו, "אריה" – בלחימתו המתמשכת על מוסדות השלטון, בזמן שפוליטקאים - לרבות ראש ממשלתו - נוטשים אותו, כמו גם גנרלים ואנשי מודיעין. חמור עוד יותר, מבחינת אסד, הוא שגם בין קרובי משפחתו יש מי שהפנה לו עורף, דוגמת אחותו שעזבה את סוריה וגיסו, אסף שווכת, שמת בנסיבות מסתוריות בדמשק, לפני כמה חודשים, כשלא ברור אם חוסל בידי מתנקשים מהאופוזיציה, או שמא בהוראת אסד עצמו.

האופוזיציה לא מאוחדת, והצבא עדיין נאמן לו

למרות שדווח כי רוסיה תהיה מוכנה להעניק לו מקלט, אסד לא סומך על מתנות מפוטין. כך שהסיבה הראשונה לאחיזתו בשלטון, פשוטה כמשמעה, היא שאין לו באמת ברירה אחרת. שנית, למרות עריקות רבות, צבאו אינו מתפורר וממשיך לתמוך בו. וישנה גם סיבה שלישית, והיא העובדה שהאופוזיציה בסוריה אינה מצליחה להתלכד לכדי כוח אחד, שבראשו הנהגה ברורה, עם היררכיה מסודרת ופיקוד צבאי משותף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ולדימיר פוטין (מימין) מארח את בשאר אסד במוסקבה, 19 בדצמבר 2006. Mikhail Klementiev, AP
ספק כמה הוא סומך על הרמיזות כי רוסיה תתן לו מקלט. פוטין ואסד/AP, Mikhail Klementiev

עקב כך, וזו הסיבה הרביעית, מדינות המערב ובראשן צרפת וארצות הברית - יחד עם טורקיה ומדינות ערביות הפעילות בזירה הסורית, כמו קטאר וערב הסעודית - מתקשות להעמיד סיוע צבאי ראוי למורדים. שירותי הביון של אותן מדינות מספקים סיוע מודיעיני, אמצעי קשר, אימונים והדרכה במחנות בירדן ובטורקיה; וכן ציוד רפואי, אך לא טנקים, תותחים, נושאי גייסות משוריינים ובוודאי שלא כלי טיס. הסיבה החמישית היא הסיוע הדיפלומטי, הצבאי והכספי לו זוכה המשטר בדמשק ממדינות ידידותיות. את הגיבוי הדיפלומטי מעניקות סין ובעיקר רוסיה שחוסמות כל ניסיון של הקואליציה הבינלאומית נגד אסד לפעול באמצעות הלגיטימיות של האו"ם נגד המשטר.

את הסיוע הצבאי מעניקה למשטרו של אסד, בן העדה העלאווית (ענף של השיעה), אירן. היא עושה זאת באמצעות משמרות המהפכה ובמיוחד כוח אל קודס, בפיקודו של גנרל קאסם סולימאני, וכן דרך חיזבאללה. סיוע זה מתבטא באספקת נשק, תחמושת, הדרכה, ציוד תקשורת ו"מתנדבים" לוחמים לבנונים ואירנים משורות משורות אל קודס וחיזבאללה. כמה מהם אף נפלו בשבי מיליציות האופוזיציה. אירן אינה מסתירה עוד את הסיוע הצבאי שלה, וכמה מדובריה הרשמיים, לרבות מפקדים במשמרות המהפכה, הודו בכך בגלוי.

באירן חוששים משבירת רצף "הסהר הסוני"

לא פחות חשוב הוא הסיוע הכספי שמעניקה אירן לסוריה. סיוע זה מסתכם בשלושה עד חמישה מיליארדי דולרים מאז החלה הלחימה. הסיוע בא לידי ביטוי בהזרמת כספים במזומן, באספקת נפט ובמוצרי מזון ללא תמורה. סיוע זה, לפי דיווח היום (שני) ביומון הלונדוני "טיימס", מעורר מחלוקת בצמרת האירנית. לפי הדיווח, המנהיג העליון עלי חמינאי אינו מרוצה מתפקודו של הגנרל סולימאני הנחשב גם ליועצו האישי ואחד המקורבים אליו ביותר, בכל הקשור למלחמה באירן. לפי ה"טיימס" ומקורות נוספים, חמינאי הפקיד בידי סולימאני את האחריות לסייע לאסד בדיכוי המרד ולשם כך לא חסך ממנו באמצעים.

זו היתה החלטה אסטרטגית של הנהגת אירן, המדגישה את החשיבות העליונה שהיא מייחסת לשימור משטרו של בן הברית מדמשק. מנהיגי טהרן ומערכת הביטחון שלה יודעים כי נפילת אסד תעלה משטר סוני, מה שיפגע אנושות באינטרסים אסטרטגיים מובהקים של אירן, כולל הקשר עם החיזבאללה בלבנון. ניתוק אירן מהשפעתה בסוריה יפגע במה שמוגדר "הסהר השיעי" - הרצף היבשתי והדתי בין אירן, עירק השיעית, סוריה ועד חיזבאללה בלבנון.

חמדינג'ד באו"ם: "הציונים לא מרגישים בטוחים". רויטרס
הסנקציות על כלכלת אירן עשויות לסגור את הברז שמטפטף סיוע לאסד. אחמדינג'ד/רויטרס

עם זאת, סולימאני מתקשה במלאכתו ואינו "מספק את הסחורה". הדבר מעורר עצבנות אצל חמינאי, שגם הוא מבין כי אירן תתקשה להמשיך ולהזרים לסוריה מיליארדי דולרים. גם למעצמת נפט כמו אירן יש מגבלות תקציב, במיוחד לאור קשייה הכלכליים הרבים מבית, עקב משטר העיצומים המתהדק עליה מצד הקהילה הבינלאומית ואשר פוגע בכלכלתה ההולכת ונחלשת.

מומחי מודיעין בישראל מעריכים כי נפילת משטר אסד תתרחש ברגע שתיפסק או תצטמצם התמיכה הכספית של אירן בו. במילים אחרות, קריסת הכלכלה הסורית – שמצבה כבר עתה הוא על עברי פי פחת – תביא להחלפת השלטון במדינה. האם זה יקרה ואם כן מתי? לאור דבריו של שר הביטחון ברק, עדיף שלא להעריך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully