וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירופה וארה"ב מתכוונות להחריף הסנקציות נגד אירן"

יוסי מלמן

30.9.2012 / 8:16

לפי גורמים דיפלומטיים, שרי החוץ של האיחוד האירופי אמורים לדון במהלך בעוד שבועיים, ובמקביל בארה"ב מחפשים תחומים חדשים להטלת עיצומים. "הם יכללו את התחום הפיננסי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

אירופה וארה"ב מתכוונות להחריף את הסנקציות על אירן, במטרה להצר את צעדיה ברדיפתה אחר נשק גרעיני, ובניסיון לעכב תקיפה ישראלית במדינה - כך דיווחה היום (ראשון) סוכנות הידיעות הצרפתית, שציטטה גורמים דיפלומטיים בכירים במערב. על פי הדיווח, שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויים לדון בצעדים ב-15 באוקטובר, בפגישתם בלוקסמבורג.

לדברי הגורמים, צעדי המערב שנועדו ללחוץ על אירן נעשו דחופים יותר בעקבות נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באו"ם, שקרא להציב קו אדום לרפובליקה האיסלמית. נתניהו הסביר בנאומו כי יש להציב "קו אדום" לאירן אשר ימנע ממנה להעשיר אורניום בכמות מספקת לפצצה גרעינית, ושרטט קו אדום על גבי התרשים, במקום שבו מגיעה העשרת האורניום לרמה של 90%. הוא הזהיר כי "עד האביב הבא או לכל היותר עד הקיץ", תהיה לאירן פצצה.

"מה שנעשה בשלב הבא הוא הגברת סנקציות", אמר גורם מערבי המקורב למגעים עם אירן בשולי העצרת הכללית של האו"ם. "הם יכללו את התחום הפיננסי, בהחלט", אמר הגורם, אך ציין כי טרם נקבע מה יהיו הצעדים. דיפלומט אחר אמר כי וושינגטון, לעומת אירופה, מחפשת "תחומים חדשים" בהם ניתן להטיל סנקציות או להחריפן.

כזכור, ב-1 ביולי נכנס לתוקפו אמברגו הנפט של האיחוד האירופי על אירן, אך לדברי אחד הגורמים, בריטניה, צרפת וגרמניה מאוחדות בדעה כי יש להטיל סנקציות נוספות. הדיונים המתנהלים כיום נוגעים בעיקר להעמקת והוספת חברות לרשימת החברות שאסורות בסחר, וכן תאגידים ואישים כאלה. על פי ההערכות במערב, גם אם יועמקו הסנקציות, לא יתווספו לרשימה חברות ממגזרים נוספים - שכן ברשימה כבר נכללים המגזר הפיננסי, תחום הספנות, הביטוח והנפט האירני. על כן, יתכן ויוחלט להוסיף

הדיונים שמתנהלים הם על העקמת והוספת חברות, תאגידים ואישים שיש עליהם סנקציות. במילים אחרות, על פי ההערכות לא יוספו מגזרים נוספים לרשימה - אך יתכן ויוסיפו לה שמות חברות ואישים נוספים בתחומים הקיימים, דוגמת חברות שאירן השתמשה בהם כדי לעקוף את הסנקציות שהוטלו עליה עד כה. כמו כן, מרגע שהוטל אמברגו הנפט, זכו מספר מדינות (בהן הודו ודרום קוריאה) ל"פטור" חלקי מהסנקציות, בשל תלותן הגבוהה בנפט האירני. ייתכן שכחלק מההחרפה, יצומצם אותו "פטור". בנוסף, ייתכן ותישקל פנייה לשוויץ, שהחילה עליה את מרבית המדיניות האירופית כלפי תכנית הגרעין האירני, כדי שזו תחרים גם את הסחר בתזקיקי הנפט מאירן.

"המטרה צריכה להיות פגיעה בממשל ולא בעם"

בחודש אוגוסט אישר הקונגרס האמריקאי צעדים נגד חברות שמשתפות פעולה עם תעשיית הנפט והגז הטבעי, מספקות ביטחונות לחברת הנפט הלאומית של המדינה, עוסקות בכריית אורניום עם אירן או מוכרות נפט למדינה. "תמיד יש דרכים כדי לחדד את הצעדים שכבר ננקטו על ידי הממשל", אמר הגורם. "ניתן להגדיל את מספר המטרות. המטרה צריכה להיות פגיעה בממשל ולא בעם".

לדברי אחד הגורמים, הממשל האמריקאי "רוצה להמשיך בדיפלומטיה, אז אנחנו לחוצים נוכח אפשרות של תקיפה כלשהי. כמו כן, הבהיר גורם נוסף כי מדינות המערב הבהירו לישראל כי הן מתנגדות לתקיפה באירן, בזמן זה בו הן ממשיכות בסנקציות ובמגעים עם הרפובליקה האיסלמית.

בינתיים, שער המטבע האירני ממשיך לרדת, רשם אתמול צניחה של שישה אחוזים והגיע לשפל חדש של 28,600 ריאל לדולר. מתחילת השנה איבד המטבע 60 אחוזים מערכו, ומחירי המזון עלו ב-50 אחוזים.

עוד בנושא
אירן: "לציונים יש פצצה, הם חצו את הקו האדום"
נתניהו צייר באו"ם קו אדום: "העשרה ל-90%”
בניגוד להתחייבותה: הסוחרת הגדולה בנפט קנתה מאירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully