וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: "פיצוץ מסתורי גרם להפסקת אספקת החשמל בפורדו"

יוסי מלמן

17.9.2012 / 18:06

ראש ארגון האנרגיה האטומית של אירן סיפר כי הפיצוץ אירע לפני כחודש במתקן להעשרת אורניום. הוא סירב למסור פרטים אודות הנזק שנגרם, אך העריך: טרוריסטים בינלאומיים אחראים

צילום" רויטרס. עריכה: יותם בן-דוד

פיצוץ מסתורי שאירע לפני כחודש במתקן להעשרת אורניום בפורדו שליד קום גרם להפסקת אספקת החשמל למקום - כך אישר היום (שני) ראש ארגון האנרגיה האטומית של אירן, פירודאון עבאס דוואני, העומד בראש המשלחת האירנית לדיונים של מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, המתכנסת בווינה. עבאס דוואני סירב למסור פרטים נוספים אודות הנזק שנגרם כתוצאה מהפיצוץ והאם הוא תוקן עד היום.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
לא נמסר האם הנזק שנגרם תוקן. המתקן בפורדו/רויטרס

בדיון הרבעוני של המועצה, שדן בין היתר בתוכנית הגרעין של אירן, העריך עבאס דוואני כי "טרוריסטים ופושעים בינלאומיים הסתננו לשורות תוכנית הגרעין של אירן והם אחראים" לניסיון החבלה בתוכנית הגרעין. הוא גם הביע פליאה כיצד זמן קצר לאחר הפיצוץ ביקשו פקחי סבא"א לבקר באתר, ורמז על קשר אפשרי בין שני הדברים. יצוין, כי אירן מאשימה זה שנים כי במסווה של פיקוח על תוכנית הגרעין שלה, משתפת סבא"א פעולה עם קהילות הביון במערב כדי לאסוף מידע ולפגוע בתוכנית הגרעין שלה.

במתקן בקום ישנן כיום כ-2,100 סרכזות המשתרעות על כשני שלישים מתכולת המקום. עם זאת, רק כ-700 מהסרכזות המדוברות מעשירות אורניום. ההערכה היא כי עד סוף השנה יתווספו שאר הסרכזות הנחוצות והאתר יהיה בפעילות מלאה. עוד יצוין, כי הסרכזות הן מדגם ישן ובעזרת חלק מאלה הפועלות מעשירה אירן אורניום ברמה של 20%. כדי לייצר חומר בקיע לנשק גרעיני על אירן להעשיר את האורניום לרמה של 90%.

בתוך כך, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, צפויה להיפגש מחר עם מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באירן, סעד ג'לילי, לארוחת ערב באנקרה, בירת טורקיה, בניסיון להחיות את המשא ומתן בין הרפובליקה האיסלמית למערב. מקורות דיפלומטיים אירופאים העריכו כי סיכוייה של הפגישה להחיות את המו"מ קלושים ביותר, אך אמרו כי חשוב לעשות מאמצים - ולו כדי לשמור על ערוצי ההידברות בין שני הצדדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שיחות הגרעין עם אירן: אשטון וג'לילי נפגשו. רויטרס
ניסיון נוסף להחיות את המשא ומתן. אשטון וג'לילי/רויטרס

אשטון וג'לילי, שהוא גם האחראי על ניהול המו"מ הגרעיני מטעם אירן, עמדו בראש משלחות שניהלו בחודשים האחרונים שלושה סבבים של שיחות בין נציגי קבוצת ה-5+1 (החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה) ואירן שהתקיימו בבגדד, באנקרה ובמוסקבה. בשיחות אלה דרשו נציגי ה-5+1 כי אירן תפסיק להעשיר אורניום לרמה של 20%, תוציא את כל האורניום המועשר ברמה זו מחוץ לגבולותיה ותפסיק כל פעילות העשרה באתר בפורדו שליד קום. אירן סירבה לדרישות אלה.

לאחר כישלון השיחות התנו נציגי האיחוד האירופי, גרמניה וארה"ב את חידוש השיחות בכך שאירן תציג מחוות שיצביעו על רצון טוב מצדה לקדם את המגעים. למרות זאת, הוחלט לנסות ולחדש את המגעים, כחלק מהערכות המצב המתבצעות לקראת כינוס העצרת הכללית של האו"ם מחר בניו יורק. בשולי העצרת, יתכנסו נציגי ה-5+1 כדי לבדוק אם ניתן להגיע למכנה משותף ולהטיל על אירן עיצומים נוספים וזאת בשל המבוי הסתום בשיחות מצד אחד, והתקדמות אירן בתוכנית הגרעין שלה מצד שני.

עוד באותו נושא:
מרקל: "אירן אינה מאיימת רק על ישראל אלא על כל העולם"
שגריר ארה”ב בישראל לשעבר: ”חושש ממלחמה עם אירן ב-2013"
מסר לאירן? תרגיל של 30 מדינות במפרץ הפרסי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully